Oude Testament 2022
28 maart–3 april. Exodus 7–13: ‘Gedenk deze dag, waarop u uit Egypte […] vertrokken bent’


‘28 maart–3 april. Exodus 7–13: “Gedenk deze dag, waarop u uit Egypte […] vertrokken bent”’, Kom dan en volg Mij – voor het jeugdwerk: Oude Testament 2022 (2021)

‘28 maart–3 april. Exodus 7–13’, Kom dan en volg Mij – voor het jeugdwerk: 2022

Afbeelding
Mozes, Aäron en de farao

Illustratie van Mozes en Aäron aan het hof van de farao, Robert T. Barrett

28 maart–3 april

Exodus 7–13

‘Gedenk deze dag, waarop u uit Egypte […] vertrokken bent’

Bedenk bij het lezen van Exodus 7–13 hoe de leringen in deze hoofdstukken uw geloof in Jezus Christus hebben versterkt. Hoe kunt u zorgen dat dit voor de kinderen in uw klas ook zo gaat?

Schrijf uw ingevingen op

Afbeelding
Meedoen (pictogram)

Meedoen stimuleren

Leg afbeeldingen van dingen die in Exodus 7–13 voorkomen (zoals een kikker, vliegen en een lam) onder een doek op de tafel. Laat enkele kinderen een plaat vanonder de doek halen en laat de klas dan vertellen wat ze van de week thuis met betrekking tot deze plaat hebben geleerd.

Afbeelding
Onderwijs (pictogram)

Kleine kinderen in de leer onderwijzen

Exodus 7–11

De Heer is almachtig.

De Israëlieten waren in slavernij en konden zichzelf niet bevrijden, maar de Heer toonde zijn macht en bevrijdde hen. Hoe kunt u dit verhaal zo gebruiken dat de kinderen geloof in de Heer en in zijn macht ontwikkelen?

Mogelijke activiteiten

  • Lees enkele verzen uit Exodus 7–11 voor over de tien plagen die de Heer over de Egyptenaren liet komen. (Zie ook ‘De profeet Mozes’ in Verhalen uit het Oude Testament.) Laat de kinderen tekeningen bij enkele plagen maken. Laat de kinderen hun tekeningen in de lucht houden als u het verhaal van de plagen nog eens vertelt. Lees enkele zinsneden uit Exodus 7:5 en 9:14 voor om uit te leggen waarom de Heer de plagen over Egypte liet komen.

  • Vertel de kinderen hoe de Heer u heeft laten zien ‘dat er op heel de aarde niemand is zoals [Hij]’ (Exodus 9:14). Vraag de kinderen hoe zij weten dat de Heer machtig is.

Exodus 12:1–13; 13:10

Het avondmaal herinnert me aan Jezus.

Het Pascha leerde de Israëlieten over de Heiland en het offer dat Hij eens voor ons zou brengen. Tegenwoordig nemen we aan het avondmaal deel om Jezus’ offer indachtig te zijn.

Afbeelding
mensen nemen van het avondmaal

Het avondmaal herinnert ons aan Jezus Christus.

Mogelijke activiteiten

  • Vertel de kinderen met behulp van Exodus 12:1–13 wat de Israëlieten van de Heer moesten doen, zodat ze van de laatste plaag gered zouden worden. (Zie ook ‘Het Pascha’ in Verhalen uit het Oude Testament.) Toon de plaat ‘Jezus draagt een verloren lam’ (Evangelieplatenboek, nr. 64). Noem overeenkomsten tussen het lam voor het Pascha en Jezus Christus, het Lam van God.

  • Vraag de kinderen wat we zoal doen om belangrijke gebeurtenissen, zoals verjaardagen en feestdagen, te gedenken. Lees Exodus 13:10 en leg uit dat de Heer de Israëlieten vroeg om het Pascha elk jaar te vieren, zodat ze eraan zouden denken dat Hij hen van de Egyptenaren had gered. Wat kunnen we doen om eraan te denken dat Jezus ons van zonde en dood heeft gered?

  • Ga zo mogelijk met de kinderen naar de avondmaalstafel en bespreek hoe het avondmaal ons aan Jezus Christus herinnert. Zing samen ‘Ik voel uw liefde, Heer’ (Kinderliedjes, p. 42) of een ander eerbiedig lied over Jezus Christus. Maak de kinderen opmerkzaam op het vredige gevoel dat ze hebben wanneer ze aan de Heiland denken. Moedig ze aan om dat gevoel in zichzelf te herkennen als ze van het avondmaal nemen.

  • Geef ieder kind een vel papier met bovenaan de woorden: ‘Ik kan tijdens het avondmaal aan Jezus Christus denken door …’ Laat de kinderen tekeningetjes maken waar ze tijdens het avondmaal naar kunnen kijken zodat ze aan Jezus denken.

Afbeelding
Onderwijs (pictogram)

Grote kinderen in de leer onderwijzen

Exodus 7–11

De Heer heeft de macht om mij te bevrijden.

Kinderen hebben moeilijkheden en ze hebben de hulp van de Heer nodig. Door het verhaal van de tien plagen die de Heer zond om de Israëlieten te bevrijden, kunnen de kinderen beter gaan begrijpen dat Hij ook de macht heeft om hen te helpen.

Mogelijke activiteiten

  • Geef ieder kind een vel papier dat in tien vakjes verdeeld is. Laat de kinderen tekeningen maken van de plagen die in deze verzen beschreven worden: Exodus 7:17–18; 8:1–4; 8:16–17; 8:20–22; 9:1–6; 9:8–9; 9:22–23; 10:4–5; 10:21–22; 11:4–7. Wat leren we van de plagen over Gods macht? Waarom is het belangrijk om dat te weten?

  • Vraag de kinderen of ze weleens de hulp van de Heer nodig hebben gehad. Hoe kan Hij in zulke situaties helpen? Moedig ze aan om te vertellen over gelegenheden waarbij zij of hun familieleden de macht van de Heer hebben ervaren. Getuig dat de Heer de macht heeft om ons te helpen.

Exodus 8:28–32; 9:7

De Heer kan mij helpen om een zacht hart te hebben.

De farao verhardde zijn hart toen de Heer hem opdroeg om de Israëlieten te laten gaan. Hoe kunt u de kinderen in uw klas inspireren om een zacht hart te willen hebben, zodat ze de Heer graag dienen en zijn wil doen?

Mogelijke activiteiten

  • Neem een hard voorwerp, zoals een steen, en een zacht voorwerp, zoals een spons, mee naar de les. Lees een paar verzen met de kinderen waarin staat hoe de farao op de plagen van de Heer reageerde (zie Exodus 8:28–32; 9:7). Vraag de kinderen welk voorwerp het beste symbool is voor de houding van de farao. Wat houdt het in om een zacht hart te hebben? (Zie Mosiah 3:17).

  • Maak met de klas een lijstje van dingen waaruit blijkt dat we een hard hart hebben (bijvoorbeeld vechten met een broer of zus, of niet willen bidden). Hoe kunnen we aan de Heer laten zien dat we een zacht hart hebben?

Exodus 11:5–6; 12:1–13

Het Pascha symboliseert de verzoenende macht van Jezus Christus.

Door het Pascha dachten de Israëlieten eraan dat de Heer hen uit Egypte had verlost. Het Pascha symboliseert ook het zoenoffer van Jezus Christus, dat ons van zonde en de dood verlost. Tegenwoordig herinnert het avondmaal ons aan Jezus Christus’ offer voor ons. Doordat u de kinderen over het Pascha leert, kan het avondmaal meer voor ze gaan betekenen.

Mogelijke activiteiten

  • Laat enkele kinderen Exodus 11:5–6 lezen om te leren over de laatste plaag die de Heer op de Egyptenaren deed komen. Laat de overige kinderen Exodus 12:3, 5–7, 13 lezen om te ontdekken hoe de Israëlieten van die plaag werden gered.

  • Om de kinderen duidelijk te maken dat de Heiland het Lam is dat ons redt, laat u een afbeelding van een lam zien. Laat de kinderen Exodus 12:3–7 lezen om te weten te komen wat voor lam de Israëlieten van God voor het Pascha moesten gebruiken. Hoe kunnen we dat lam met Jezus Christus vergelijken? (Jezus was bijvoorbeeld volmaakt, en Jezus gaf zijn bloed voor ons.) Welke andere symbolen doen ons aan Jezus Christus denken?

  • Lees samen de avondmaalsgebeden (zie Leer en Verbonden 20:77, 79) en kijk naar de video ‘Always Remember Him’ (ChurchofJesusChrist.org). In welke opzichten lijkt het avondmaal op het Pascha? Wat kunnen we doen om tijdens het avondmaal aan Jezus te denken?

  • Lees of zing een van uw favoriete avondmaalslofzangen voor de kinderen (zie Lofzangen, nr. 115–132), en leg uit hoe die u helpt om aan het offer van de Heiland te denken. Laat de kinderen vertellen welke lofzang hen daarbij helpt.

Afbeelding
Studie (pictogram)

Thuisstudie stimuleren

Vraag de kinderen om thuis iets te vertellen wat ze vandaag in het jeugdwerk over Jezus Christus geleerd hebben.

Ons onderwijs verbeteren

Help de kinderen om het verhaal te visualiseren. Als kinderen een visueel beeld hebben van wat ze leren, zullen ze het makkelijker onthouden. Gebruik daarom afbeeldingen, tekeningen, video’s, poppetjes of sketches om de les visueel te maken.

Afdrukken