Oude Testament 2022
11–17 april. Pasen: ‘Hij zal de dood voor altijd verslinden’


‘11–17 april. Pasen: “Hij zal de dood voor altijd verslinden”’, Kom dan en volg Mij – voor het jeugdwerk: Oude Testament 2022 (2021)

‘11–17 april. Pasen’, Kom dan en volg Mij – voor het jeugdwerk: 2022

Afbeelding
graf met weggerolde steen

Illustratie van het lege graf, Maryna Krjoetsjenko

11–17 april

Pasen

‘Hij zal de dood voor altijd verslinden’

Overweeg bij uw voorbereiding hoe u kunt zorgen dat de kinderen een dieper begrip en getuigenis van de verzoening van Jezus Christus krijgen.

Schrijf uw ingevingen op

Afbeelding
Meedoen (pictogram)

Meedoen stimuleren

Vraag de kinderen hoe ze bij hen thuis Pasen vieren. Wat doen ze om de opstanding van Jezus Christus te gedenken?

Afbeelding
Onderwijs (pictogram)

Kleine kinderen in de leer onderwijzen

Jezus Christus is mijn Heiland.

Paaszondag is een goede dag om de kinderen over de verzoening van de Heiland in Gethsémané en zijn dood aan het kruis te leren. Daardoor kunnen ze voelen dat Jezus van hen houdt.

Mogelijke activiteiten

  • Toon afbeeldingen van de Heiland in het lesschema van deze week in Kom dan en volg Mij – voor personen en gezinnen of andere platen van het offer van de Heiland. (Zie Evangelieplatenboek, nr. 56, 57, 58.) Vraag de kinderen wat ze van de gebeurtenissen op de afbeeldingen weten. Vertel de kinderen over Jezus’ lijden in Gethsémané en aan het kruis. (Zie Mattheüs 26:36–46; 27:35–50; Lukas 22:39–46; Johannes 19:16–30; ‘Hoofdstuk 51: Jezus lijdt in de hof van Gethsémané’, in Verhalen uit het Nieuwe Testament, 129–132.) Getuig dat Jezus bereid was om voor ons te lijden en sterven omdat Hij van ons houdt. Laat de kinderen vertellen wat ze voor Jezus voelen.

  • Lees Johannes 10:9 voor en benadruk de woorden ‘Ik ben de Deur’. Doordat Jezus voor onze zonden geleden heeft, gestorven en weer opgestaan is, heeft Hij het voor ieder van ons mogelijk gemaakt om bij God terug te keren. Gebruik de deur van uw lokaal om uit te leggen dat Jezus als een deur is waardoor we naar onze hemelse Vader kunnen terugkeren.

  • Lees Jesaja 53:6 voor en laat een foto of tekening van een schaap zien. Laat een kind de afbeelding in een verre hoek van het lokaal leggen. Leg uit dat we, als we verkeerde keuzen maken, afdwalen van onze hemelse Vader, zoals schapen die verdwalen. Laat het kind het schaap terugbrengen. Getuig dat Jezus Christus ons terug bij onze hemelse Vader kan brengen, omdat Hij voor ons heeft geleden en is gestorven. (U kunt een afbeelding van Jezus als herder laten zien, zoals afbeelding 64 in het Evangelieplatenboek.)

  • Zing samen een liedje over Jezus, zoals ‘Ik voel uw liefde, Heer’ (Kinderliedjes, p. 42–43). Maak ze opmerkzaam op gevoelens van rust en liefde die ze misschien hebben terwijl ze zingen. Wijs ook op woorden in het liedje die de liefde van de Heiland beschrijven. Hoe kunnen we zijn licht met anderen delen?

Jezus stierf en stond uit de dood op voor mij.

Hoe kunt u de kinderen duidelijk maken dat wij en onze dierbaren dankzij de opstanding van Jezus Christus op een dag uit de dood zullen opstaan?

Afbeelding
Christus aan het kruis

Grijze dag op Golgotha, J. Kirk Richards

Mogelijke activiteiten

  • Vertel de kinderen over Jezus’ dood en opstanding (zie Markus 15–16). Gebruik de platen in het lesschema van deze week, plaat 57–60 in het Evangelieplatenboek, of ‘Hoofdstuk 54: De opstanding van Jezus’ in Verhalen uit het Nieuwe Testament, p. 139–144, zodat de kinderen het verhaal voor zich kunnen zien.

  • Maak de kinderen duidelijk dat opstanding betekent dat we na onze dood weer zullen leven, voor altijd, met een volmaakt lichaam, en dat we nooit meer zullen sterven. Getuig van de opstanding en laat de kinderen aan de doe-pagina van deze week werken. Spoor de kinderen aan om de doe-pagina thuis te laten zien en het verhaal van Jezus’ opstanding te vertellen.

  • Lees Alma 40:23 voor. Laat de kinderen uw hand in een handschoen zien. Vertel ze dat uw hand onze geest voorstelt en de handschoen ons lichaam. Trek de handschoen uit om te laten zien dat onze geest ons lichaam verlaat als we sterven. Trek daarna als metafoor voor de opstanding de handschoen weer aan.

  • Zing een liedje over Jezus’ opstanding, zoals ‘Is Jezus werk’lijk opgestaan?’ of ‘Hij is verrezen’ (Kinderliedjes, p. 45, 44). Getuig dat we dankzij Jezus Christus na de dood weer zullen leven en een volmaakt lichaam hebben.

Afbeelding
Onderwijs (pictogram)

Grote kinderen in de leer onderwijzen

Jezus Christus heeft voor mij geleden.

Bestudeer de verzoening van de Heiland en overweeg hoe u de kinderen kunt laten begrijpen dat de Heiland ze kan zegenen en sterken.

Mogelijke activiteiten

  • Verdeel de kinderen in drie groepjes en geef ieder groepje een van de volgende Schriftgedeelten: Jesaja 53:4–12; Alma 7:11–13; en Leer en Verbonden 19:16–19. Laat de kinderen zoeken naar woorden en zinsneden die het lijden van Jezus Christus voor ons beschrijven. Laat ze hun antwoorden op het bord zetten en vraag wat ze van de Heiland vinden nu ze dit gelezen hebben.

  • Maak strookjes papier. Schrijf op de helft van de strookjes tekstverwijzingen over Jezus Christus uit het Oude Testament. Schrijf op de andere strookjes tekstverwijzingen over de vervulling van die profetieën uit het Nieuwe Testament. (In het lesschema van deze week in Kom dan en volg Mij – voor personen en gezinnen staan voorbeelden.) Laat de kinderen de verzen lezen en de strookjes met profetieën bij de juiste strookjes met hun vervulling leggen.

  • Laat de kinderen het derde geloofsartikel uit het hoofd leren. Wat leren we uit die Schrifttekst over Jezus Christus’ verzoening en het plan van onze hemelse Vader voor zijn kinderen?

  • Vraag de kinderen hoe ze de verzoening van Jezus Christus aan een ander zouden beschrijven. Laat ze Schriftteksten, lofzangen of platen gebruiken om uit te leggen wat het zoenoffer van de Heiland voor hen betekent. Hoe hebben wij baat bij de verzoening van de Heiland?

Jezus stierf en stond uit de dood op voor mij.

De realiteit van de opstanding van Jezus Christus kan ons veel hoop en vreugde brengen; vooral als we met de dood van een dierbare te maken hebben. Hoe kunt u ervoor zorgen dat de kinderen zich door de opstanding getroost voelen?

Mogelijke activiteiten

  • Laat de platen 57–59 in het Evangelieplatenboek zien. Laat ze bepalen welke plaat bij welke van de volgende Schriftteksten hoort: Mattheüs 27:29–38; Mattheüs 27:59–60 en Johannes 20:10–18. Laat de kinderen het verhaal van Jezus’ dood, begrafenis en opstanding daarna in hun eigen woorden vertellen.

  • Lees Job 14:14 met de klas. Vraag de kinderen hoe ze Jobs vraag zouden beantwoorden. Laat ze met uw hulp teksten opzoeken die van de opstanding getuigen. (Zie Gids bij de Schriften, ‘Opstanding’, schriften.ChurchofJesusChrist.org.)

  • Lees Mozes 1:39 met de klas. Vraag ze wat het verschil tussen onsterfelijkheid en eeuwig leven is. Laat ze naar een antwoord zoeken in ‘Eeuwig leven’ (Gids bij de Schriften, KerkVanJezusChristus.org). Wie zullen onsterfelijkheid ontvangen? Wat is ervoor nodig om het eeuwige leven te ontvangen? Getuig dat we deze kostbare gaven dankzij de verzoening van Jezus Christus allebei kunnen ontvangen.

  • Zing samen een liedje of lofzang over Pasen, zoals ‘Hij zond zijn Zoon’ (Kinderliedjes, p. 20–21) of ‘Hij is uit de dood verrezen!’ (Lofzangen, nr. 135). Moedig de kinderen aan om te vertellen hoe ze zich bij het zingen van deze liederen voelen. Wat komen we door deze liederen over onze hemelse Vader en Jezus Christus te weten? Vraag de kinderen om hun getuigenis van de Heiland op te schrijven en het thuis aan hun gezinsleden voor te lezen.

Afbeelding
Studie (pictogram)

Thuisstudie stimuleren

Spoor de kinderen aan om deze week thuis een lied over de verzoening van Jezus Christus te zingen en te vertellen wat ze tijdens deze les hebben geleerd.

Ons onderwijs verbeteren

Kinderen kunnen de invloed van de Geest herkennen. Leer de kinderen dat de gevoelens die ze hebben als ze over Jezus Christus en zijn evangelie praten of zingen, afkomstig zijn van de Heilige Geest, en dat die gevoelens hun getuigenis kunnen versterken.

Afdrukken