Det Gamle Testamente 2022
4.-10. juli. 2 Kongebog 2-7: »Der er en profet i Israel«


4.-10. juli. 2 Kongebog 2-7: ›Der er en profet i Israel‹«, Kom og følg mig – Primary: Det Gamle Testamente 2022, 2021

»4.-10. juli. 2 Kongebog 2-7«, Kom og følg mig – Primary: 2022

Billede
Elisa viser tjenerne ildvogne

Illustration af Elisa, der viser sine tjenere ildvognene, © Review & Herald Publishing/med tilladelse fra goodsalt.com

4.-10. juli

2 Kongebog 2-7

»Der er en profet i Israel«

Aktiviteterne i dette oplæg har til hensigt at sætte gang i dine egne kreative idéer. Igennem bønsomt studie kan du få inspiration til at imødekomme behov hos de børn, du underviser.

Nedskriv dine indtryk

Billede
deleikon

Del med hinanden

Bed børnene om at tegne et billede af noget, profeten Elisa gjorde, for at opmuntre dem til at fortælle, hvad de ved, om ham.

Billede
undervisningsikon

Undervis i læren: Yngre børn

2 Kongebog 4-5

Gud kan udrette mirakler i mit liv.

Gennem profeten Elisa velsignede Herren mange mennesker på mirakuløse måder. Hjælp børnene til at genkende Herrens mirakler i deres liv.

Mulige aktiviteter

  • Del et eller flere af de mirakler, der er beskrevet i 2 Kongebog 4-5 (se »Profeten Elisa« i Historier fra Det Gamle Testamente). Lad børnene dele, hvad de godt kan lide ved disse historier. Tilskynd dem til at genfortælle hinanden historierne.

  • Bær vidnesbyrd om, at Herren kan bruge sin magt til at gøre fantastiske ting for at hjælpe os. Vi kalder disse ting for mirakler. Fortæl, hvordan Herren har vist sin kærlighed til dig på store eller små måder. Syng en sang sammen om Guds kærlighed, såsom »Hvad enten jeg hører fuglenes sang« (Børnenes sangbog, s. 16-17). Bed børnene om at fortælle, hvordan de ved, at vor himmelske Fader elsker dem.

2 Kongebog 5:1-15

Jeg kan vælge at gøre det, Gud befaler igennem sin profet.

Na’aman havde svært ved at adlyde, da profeten Elisa fortalte ham, hvordan han kunne blive helbredt for spedalskhed. Tænk over, hvordan du kan hjælpe børnene til at forstå de velsignelser, der kommer af at være lydig.

Mulige aktiviteter

  • Fortæl historien om Na’aman (se 2 Kong 5:9-14; »Profeten Elisa - Det tredje mirakel« i Historier fra Det Gamle Testamente; se også billedet af Na’aman i denne uges oversigt i Kom og følg mig – Enkeltpersoner og familier). Læg vægt på, at Na’aman i starten ikke ville bade sig i Jordanfloden, selv om Elisa sagde, at det ville kurere hans sygdom. Fortæl om engang, hvor du ikke var sikker på, at du ville gøre det rette, og lad dem komme med deres egne eksempler. Fortæl derefter, hvordan Na’aman blev velsignet, da han traf det rette valg.

  • Læs 2 Kongebog 5:13 for børnene, og forklar, at Na’amans tjenere hjalp ham til at beslutte at adlyde profeten Elisa. Hjælp børnene til at finde på måder, hvorpå de kan hjælpe deres venner og familie med at lytte til og adlyde profeten.

2 Kongebog 6:8-17

Herren våger over mig.

Da Elisas tjener så den syriske hær omringe dem, blev han meget bange. Men Elisa sagde »Frygt ikke«, for Herren var med dem (2 Kong 6:16).

Mulige aktiviteter

  • Læs 2 Kongebog 6:15 for børnene, eller genfortæl det, så de kan forstå det. Bed børnene om at forestille sig, at de er omringet af en stor hær med heste og vogne, sådan som Elisas tjener var. Hvordan ville de have det? Hvad ville de gøre? Bed børnene om at lukke øjnene, mens du læser 2 Kongebog 6:16-17 højt for dem. Når du kommer til ordene »åbn øjnene på ham«, beder du børnene åbne øjnene. Beskriv for dem, hvad tjeneren så, der beskyttede ham og Elisa. Fortæl dem, hvordan du ved, at Herren våger over os.

  • Syng en sang sammen om, at Gud passer på os, såsom det første vers i »Kære barn, din Gud er nær dig« (Salmer og sange, nr. 44). Erstat ordene i sangen med navnene på børnene for at understrege, at Gud våger over dem.

Billede
undervisningsikon

Undervis i læren: Ældre børn

2 Kongebog 4-5

Gud kan udrette mirakler i mit liv.

I løbet af sin tjeneste, helbredte og velsignede Elisa mange mennesker. Hvordan kan miraklerne i 2 Kongebog 4-5 hjælpe børnene til at genkende vor himmelske Fader i deres liv?

Mulige aktiviteter

  • Bed børnene om at skrive så mange mirakler på tavlen, som de kan huske fra skrifterne. Lad dem derefter få tid til at gennemse 2 Kongebog 4-5 og føje flere til listen (se 2 Kong 4:1-7, 14-17, 32-35, 38-41, 42-44; 5:10-14). Hvad lærer disse mirakler os om, hvad vor himmelske Fader føler for os?

  • Bed børnene om at snakke om, hvad et mirakel er. Hvis de har brug for hjælp, kan de læse artiklen »Mirakel« i Guide til skrifterne (https://www.churchofjesuschrist.org/study/scriptures?lang=dan). Tilskynd dem til at fortælle om nogle mirakler, som Jesus udrettede. Tal om, hvordan du har set Guds kraft i dit liv. Du kan inkludere daglige mirakler, såsom følelsen af fred, livet som en daglig gave eller hjælp til daglige opgaver. Lad børnene tale om mirakler i deres liv, både store og små.

2 Kongebog 5:1-15

Jeg kan vælge at være trofast, ydmyg og lydig.

Na’aman ønskede at blive helbredt for spedalskhed, men han havde ikke forventet den enkle instruktion, Elisa gav ham: »Gå hen og bad dig syv gange i Jordan« (2 Kong 5:10). Overvej, hvordan du kan anvende denne historie til at lære børnene om tro på Jesus Kristus, ydmyghed og lydighed.

Mulige aktiviteter

  • Skriv tro, ydmyghed, og lydighed på tavlen, og spørg børnene, hvad disse ord betyder (se Tro mod Sandheden: Et Evangelisk Opslagsværk, s. 159-161, 172-173, 93-94). Bed børnene om at læse 2 Kongebog 5:9-14. Hvordan viste Na’aman sin tro på Herren, ydmyghed og lydighed? Hvorfor er det vigtigt for os at have disse egenskaber?

  • Lad børnene fortælle om engang, hvor en ven hjalp dem til at vælge det rette. Del også en af dine egne oplevelser. Læs 2 Kongebog 5:10-13 sammen for at finde ud af, hvordan Na’amans tjenere hjalp ham med at vælge at adlyde profeten. Hvordan kan vi hjælpe hinanden med at følge vores profet i dag?

  • Lad børnene fuldføre aktivitetssiden og dele noget, de har lært fra historien om Na’aman i 2 Kongebog 5:1-15, med et familiemedlem eller en ven.

2 Kongebog 6:8-17

Jeg er ikke alene.

De børn, du underviser, kan nogle gange føle sig ligesom Elisas tjenere – usikre på, hvordan de skal klare de udfordringer, de står over for. Du kan bruge beretningen i 2 Kongebog 6:8-17 til at lære dem, at de ikke skal frygte, for Herren har ikke overladt dem til sig selv.

Mulige aktiviteter

  • Læs 2 Kongebog 6:15-17 sammen. Bed et af børnene om at spille Elisas tjener, mens de andre børn stiller spørgsmål om hans oplevelse, såsom hvordan han følte det, da den syriske hær omringede byen, eller hvordan det føltes at se Guds hær. Snak med børnene om tidspunkter, hvor de har følt sig alene i forsøget på at efterleve evangeliet. Hvordan hjælper Herren os til at vide, at vi ikke er alene?

  • Syng en sang om at stole på Herrens, såsom »O Gud, din hånd« (Salmer og sange nr. 35). Hvad lærer denne sang os om at stole på Herren?

Billede
læringsikon

Tilskynd til at lære i hjemmet

Bed børnene om at dele oplevelser med deres familie, når de genkender Guds hånd i deres liv. Opmuntr dem til at bede deres familie om at dele lignende oplevelser.

Gør undervisningen bedre

Børn lærer på mange måder. »Jeres bestræbelser på at undervise børn vil være mest virkningsfuldt, hvis I benytter flere forskellige undervisningsmetoder,« deriblandt beretninger, visuelle hjælpemidler og musik (Undervisning på Frelserens måde, s. 25).

Udskriv