Gamla testamentet 2022
12–18 december. Malaki: ”Jag har älskat er, säger HERREN”


”12–18 december. Malaki: ’Jag har älskat er, säger HERREN’”, Kom och följ mig – för Primär: Gamla testamentet 2022 (2021)

”12–18 december. Malaki”, Kom och följ mig – för Primär: 2022

Bild
Kristusstaty

12–18 december

Malaki

”Jag har älskat er, säger HERREN”

Herren älskar barnen som du undervisar. Hur ska du hjälpa barnen känna hans kärlek medan du undervisar läran i Malaki?

Skriv ner dina intryck

Bild
ikonen dela

Uppmuntra till delaktighet

Läs följande mening i Malaki 1:2: ”Jag har älskat er, säger HERREN.” Be varje barn nämna ett sätt på vilket de vet att Herren älskar dem. Efter att varje barn har sagt något tackar du honom eller henne och bär ditt vittnesbörd om Herrens kärlek för det barnet.

Bild
ikonen undervisa

Undervisa om läran: yngre barn

Malaki 3:10–12

Min himmelske Fader välsignar mig när jag betalar tionde.

Även om de yngre barnen du undervisar inte tjänar pengar ännu så kan de fortfarande lära sig om välsignelserna med att betala tionde.

Möjliga aktiviteter

  • Hjälp barnen räkna 10 små föremål, som mynten på veckans aktivitetssida. Be dem separera ett av föremålen från de andra och förklara att det här liknar tiondet vi ger till Herren. Vi ger honom en tiondel av det vi får. Bär ditt vittnesbörd om hur Herren välsignar oss när vi betalar tionde. Sjung en sång om tionde med barnen, som ”Jag villigt ger mitt tionde” (Liahona, okt. 2006, LS, s. 13).

  • Rita ett fönster på tavlan och läs Malaki 3:10 för barnen. Be dem peka på fönstret när du läser orden ”himlens fönster”. Förklara att det betyder att vår himmelske Fader ger oss stora välsignelser när vi betalar tionde. Medan barnen färglägger veckans aktivitetssida kan du prata om några av orsakerna till att vi betalar tionde.

  • Läs en berättelse ur tidskriften Vännen eller berätta något från ditt eget liv om att betala tionde. Be barnen lyssna efter välsignelser som kan komma av att betala tionde.

Malaki 4:5–6

Vi beseglas som familjer i templet.

Tack vare de prästadömets beseglingsnycklar som Elia gav till Joseph Smith i Kirtlands tempel kan familjer beseglas för all evighet. När du undervisar om den här sanningen bör du vara lyhörd för hur de barn vars familjer inte har beseglats i templet känner sig.

Möjliga aktiviteter

  • Läs Malaki 4:5 för barnen. Berätta sedan för dem att det här löftet uppfylldes när Elia visade sig för Joseph Smith i Kirtlands tempel (se ”Kapitel 40: Syner i templet i Kirtland”, i Berättelser ur Läran och förbunden, s. 157). Visa en bild av den här händelsen (se Evangeliebilder, nr 95) och be barnen peka på Elia och Joseph Smith. Förklara att tack vare att Elia kom kan vi beseglas som familjer i templet. Bär ditt vittnesbörd om vikten av att beseglas som familjer.

  • Berätta om din kärlek till din familj för barnen och visa en bild om möjligt. Be några elever berätta om sina känslor för sin familj. Sjung en sång tillsammans om familjer, som ”Familjer kan vara tillsammans för evigt” (Psalmer, nr 208) och bär vittne om att vår himmelske Fader vill att familjer ska beseglas tillsammans och att det är en anledning till att vi har tempel. Hjälp barnen förstå att tack vare Jesus Kristus kan vi också beseglas till familjemedlemmar som inte kunde besöka templet när de levde. Be barnen rita en teckning av sin familj tillsammans i himlen.

Bild
ikonen undervisa

Undervisa om läran: äldre barn

Malaki 3:8–12

Min himmelske Fader välsignar mig när jag betalar tionde.

Att betala tionde handlar mer om att ha tro på vår himmelske Fader och Jesus Kristus än om pengar. Vad behöver de barn du undervisar förstå om tionde? Hur ska du hjälpa dem ha tron till att betala tionde?

Möjliga aktiviteter

  • Skriv frågor om tionde på tavlan i stil med: Vad är tionde? Hur betalar jag tionde? Vad är tionde till för? Vilka välsignelser kommer av att betala tionde? Be barnen söka i Malaki 3:8–12 och ”Tionde” i Handledning för skriftstudier (Skrifterna.JesuKristiKyrka.org) och skriva ner svaren de hittar. Be dem berätta om sina svar för varandra. Vilka slags människor blir vi genom att betala tionde?

  • Visa videon ”Jesus undervisar om änkans offergåva” [Jesus Teaches about the Widow’s Mite] (ChurchofJesusChrist.org), eller läs Markus 12:41–44 tillsammans. Var lär den här berättelsen oss om hur Herren känner för våra offergåvor?

  • Rita ett fönster på tavlan och be barnen skriva välsignelser som någon kan få för att betala tionde inuti fönstret (för förslag, se Mal. 3:10–12). Be barnen ge ett personligt exempel på hur de eller deras familjer har blivit välsignade genom att trofast betala tionde. Eller så kan du ge ett exempel från ditt eget liv på hur din tro på din himmelske Fader och Jesus Kristus har stärkts när du har betalat tionde.

Bild
Elia visar sig för Joseph Smith och Oliver Cowdery i Kirtlands tempel

Illustration av hur Elia visar sig för Joseph Smith och Oliver Cowdery i Kirtlands tempel, av Robert T. Barrett

Malaki 4:5–6

”Jag ska sända er profeten Elia.”

Malakis profetia om profeten Elia uppfylldes när Elia visade sig för Joseph Smith i Kirtlands tempel och gav honom prästadömets nycklar, som låter familjer beseglas till varandra för evigt. Du kan bjuda in någon i församlingen som ansvarar för tempel- och släktforskningsarbete (som en medlem i äldstekvorumets presidentskap eller Hjälpföreningens presidentskap) som kan hjälpa dig undervisa barnen om den här läran. Kom ihåg att vara lyhörd för hur de barn vars familjer inte har beseglats känner sig.

Möjliga aktiviteter

  • Skriv ner varje mening från Malaki 4:5–6 på separata papperslappar. Ge pappersremsorna till barnen och be dem lägga meningarna i rätt ordning. Läs verserna tillsammans och samtala om frågor i stil med: Vem lovade Herren att han skulle sända? När sa han att den här personen skulle komma? Vad sa Herren att den här personen skulle göra? Varför skulle den här personen behöva komma? Var uppfylldes den här profetian (se L&F 110:13–16)?

  • Skriv en fråga på tavlan i stil med: Vad betyder det att vända barnens hjärtan till deras fäder (se Mal. 4:6)? Be barnen begrunda den här frågan medan de tittar på videon ”Deras hjärtan är bundna till dig” [Their Hearts Are Bound to You] (ChurchofJesusChrist.org). Be sedan barnen delge sina tankar om frågan på tavlan. Samtala tillsammans om upplevelser som du eller barnen har haft när ni har lärt er om släktforskning.

  • Visa bilden av Elia i veckans lektionsförslag i Kom och följ mig – för enskilda och familjer. Be barnen berätta vad de vet om händelsen som den bilden visar (se L&F 110:13–16). Bär vittne om att den beseglingsmakt som Elia återställde låter familjer förenas för evigt – inklusive familjer som inte hade den möjligheten medan de levde. Om du har deltagit i en besegling, antingen för dig själv eller en avliden person, kan du prata om hur du kände dig under den förrättningen. Be barnen berätta om sina känslor för sina familjer och om Guds plan att hjälpa familjer vara tillsammans för evigt.

Bild
ikonen inlärning

Uppmuntra till lärande i hemmet

Be barnen tänka på något som de lärt sig under lektionen i dag och be några av barnen berätta om det. Uppmana alla barnen att berätta för sina familjer om något som de har lärt sig om Malakis lärdomar.

Förbättra vår undervisning

Engagera barnen i samtal om evangeliet. Du kan behöva komma på kreativa sätt att engagera yngre barn i samtal om evangeliet. Barnen kan till exempel skicka runt en boll och svara på en fråga medan de håller i bollen.

Skriv ut