Kom och följ mig
18–24 maj. Mosiah 25–28: ”De kallades Guds folk”


”18–24 maj. Mosiah 25–28: ’De kallades Guds folk’”, Kom och följ mig – för Söndagsskolan: Mormons bok 2020 (2020)

”18–24 maj. Mosiah 25–28”, Kom och följ mig – för Söndagsskolan: 2020

Bild
en ängel visar sig för Alma och Mosiahs söner

Alma den yngres omvändelse, av Gary L. Kapp

18–24 maj

Mosiah 25–28

”De kallades Guds folk”

Det bästa sättet att förbereda sig för att undervisa om Mosiah 25–28 är att läsa de här kapitlen och leva efter principerna de undervisar om. När du gör det kan Anden inspirera dig att undervisa om det som är viktigast för dina klassdeltagare.

Skriv ner dina intryck

Bild
Ikonen Dela

Uppmuntra till delaktighet

En del klassdeltagare kanske har svårt att ha regelbundna personliga skriftstudier och skriftstudier med familjen. Skulle andra klassdeltagares upplevelser kunna vara till hjälp? Du kanske kan börja din lektion genom att be klassdeltagarna berätta om något de gjorde under sina personliga studier eller studier med familjen som fungerade bra.

Bild
Ikonen Undervisa

Undervisa om läran

Mosiah 26:15–31; 27:23–37

Gud förlåter villigt dem som omvänder sig.

  • Omvändelse och förlåtelse är återkommande teman i de här kapitlen. Ni kan utforska de här temana genom att skriva Omvändelse och Förlåtelse på tavlan och be klassdeltagarna göra en lista under de här rubrikerna över vad de tänker på när de hör de här orden. Sedan kan de söka igenom Mosiah 26:22–24, 29–31 och 27:23–37 efter ord och uttryck som undervisar dem om omvändelse och förlåtelse. Klassdeltagarna kan lägga till de här orden och uttrycken i listan på tavlan. Hur känner Gud inför dem som omvänder sig och söker förlåtelse?

  • En del kanske undrar om deras omvändelse varit tillräcklig för att Gud ska förlåta dem. För att hjälpa dem i din klass som kanske känner så, kan du be eleverna föreställa sig att de är Alma den äldre och att en medlem i kyrkan i Zarahemla har frågat dem hur han eller hon kan få förlåtelse för sina synder (kanske ni kan rollspela det här scenariot). Vad lärde Alma av Herren i Mosiah 26:15–31 som skulle kunna hjälpa den här medlemmen i kyrkan? (Se även Moro. 6:8; L&F 58:42–43.) Följande uttalande av president Henry B. Eyring kan också vara till hjälp: ”Om du har känt den Helige Andens inflytande i dag kan du ta det som bevis på att försoningen är verksam i ditt liv” (”Gifts of the Spirit for Hard Times”, Ensign, juni 2007, s. 23).

Mosiah 27:8–24

Gud hör våra böner och besvarar dem enligt sin vilja.

  • Många av oss kan relatera till hur Alma den äldre, vars son ”gjorde uppror mot Gud” (Mosiah 27:11), kände det. Klassdeltagarna kanske kan samtala om hur de kan använda redogörelsen i Mosiah 27:8–24 för att ge hopp till någon som har en vilsen familjemedlem. Med vetskap om att vi inte kan begära ett underverk eller sätta någons handlingsfrihet ur spel, vad är det lämpligt att be om när en närstående går vilse? (Se även Alma 6:6.)

Mosiah 27:8–28:4

Alla män och kvinnor måste födas på nytt.

  • Här är några frågor som kan hjälpa klassdeltagarna lära sig om att födas på nytt: Vad innebär det att andligen födas på nytt? (Se HFS, ”Omvända sig, omvändelse”.) Hur försöker vi handla mot andra när vi är andligen pånyttfödda? För att hjälpa klassdeltagarna besvara de här frågorna kan du be dem gå igenom Mosiah 27:22–28:4 och leta efter tecken på att Alma och Mosiahs söner hade blivit andligt pånyttfödda.

  • Alla har en omvändelseberättelse för, som Alma sa: ”hela människosläktet … måste födas på nytt” (Mosiah 27:25, kursivering tillagd). Några klassdeltagare kanske kan berätta om hur de blev omvända till Jesu Kristi evangelium – vare sig det skedde genom kraftfulla andliga händelser i deras liv eller genom en gradvis, ibland omärkbar process som bara syntes i efterhand. Du kan också ge klassdeltagarna tid under lektionen att skriva ner sina upplevelser. (Om det inte finns tid till att göra det under lektionen kan du föreslå att de gör det hemma.) För att betona att vår omvändelse bör vara fortgående kan du föreslå att klassdeltagarna regelbundet går igenom vad de skrivit och lägger till nya upplevelser.

  • Alma och andra i skrifterna har använt liknelsen att födas på nytt för att beskriva den förändring som Jesu Kristi evangelium medför i våra liv. Äldste David A. Bednar jämförde den här förändringen med en gurka som blir inlagd (se ”Övriga resurser”). För att hjälpa klassdeltagarna begrunda vad de här jämförelserna lär oss om omvändelse, kan du ta med en färsk gurka och en inlagd gurka till lektionen. Eller så kan du be någon att ta med sig en baby och samtala om varför födelse är en bra liknelse för det som hände Alma och Mosiahs söner. (Se Mosiah 27:23–28:7.)

Bild
Alma den yngre blir buren till sin fars hus

Hans far fröjdade sig, av Walter Rane

Bild
Ikonen Inlärning

Uppmuntra till lärande i hemmet

För att inspirera klassdeltagarna att läsa Mosiah 29–Alma 4 nästa vecka kan du nämna för dem att i de här kapitlen får Nephis folk en röst i sin regering. Vad kan vi lära oss av deras upplevelser när vi försöker påverka samhället för att åstadkomma gott?

Bild
Ikonen Resurser

Övriga resurser

En livslång process.

Äldste D. Todd Christofferson lärde: ”Att födas på nytt är till skillnad från vår fysiska födelse mer en process än en händelse. Och vårt engagemang i den processen är jordelivets huvudsyfte” (”Född på nytt”, Liahona, maj 2008, s. 78).

Omvändelse och inlagd gurka.

Äldste David A. Bednar återgav följande analogi som jämför andlig pånyttfödelse med att lägga in gurka:

”En inlagd gurka är en gurka som förändrats enligt ett visst recept och i flera steg. De första stegen från färsk till inlagd gurka är att förbereda och rengöra. …

Nästa steg i den här processen är nedsänkning och att låta gurkorna genomsyras av saltlake under en längre tid. … Gurka kan endast bli inlagd gurka om den är helt och hållet nedsänkt i saltlaken precis lagom länge. När gurkan genomsyras av saltlaken förändras gradvis dess sammansättning och den inlagda gurkan får den rätta genomskinligheten och typiska smaken. Att bara bestänka eller doppa gurkan i lagen då och då åstadkommer inte den nödvändiga förändringen. Nej, oavbruten och fullständig nedsänkning krävs för att den önskade förändringen ska inträffa.

Sista steget i processen kräver att den inlagda gurkan förseglas i burkar som rengjorts och steriliserats. Gurkorna läggs tätt i konservburkar, täcks med het saltlake och behandlas i en konserveringsapparat. Alla föroreningar måste bort från både gurkorna och burkarna så att slutprodukten blir skyddad och konserverad. …

Liksom en gurka måste beredas och rengöras innan den kan bli en inlagd gurka, kan du och jag beredas med ’trons och den goda lärans ord’ (1 Tim. 4:6) och renas genom de förrättningar och förbund som handhas av aronska prästadömet. …

Liksom en gurka förvandlas till inlagd gurka när den nedsänks i och genomsyras av saltlaken, kan ni och jag födas på nytt när vi absorberas i och av Jesu Kristi evangelium. … Den här fasen av förvandlingsprocessen kräver tid, ihärdighet och tålamod. …

Kokningen i vattenbad gör att den inlagda gurkan både skyddas och förvaras länge. På liknande sätt blir vi stegvis renade och helgade när ni och jag tvättas i Lammets blod, föds på nytt och tar emot förrättningarna och hedrar förbunden som handhas genom melkisedekska prästadömets myndighet” (”Vi måste födas på nytt”, Liahona, maj 2007, s. 19–21).

Förbättra vår undervisning

Förbered dig med människor i åtanke. ”Låt det du vet om människorna du undervisar vara till vägledning i dina förberedelser. … Kristuslika lärare håller sig inte till en särskild stil eller metod, utan är fast beslutna att hjälpa människor att bygga upp sin tro på Jesus Kristus och bli mer lika honom (Undervisa på Frälsarens sätt, s. 7).

Skriv ut