Kom och följ mig
24–30 augusti. Helaman 7–12: Kom ihåg Herren


”24–30 augusti. Helaman 7–12: Kom ihåg Herren”, Kom och följ mig – för Söndagsskolan: Mormons bok 2020 (2020)

”24–30 augusti. Helaman 7–12”, Kom och följ mig – för Söndagsskolan: 2020

Bild
Nephi ber i ett torn i trädgården

Illustration som föreställer Nephi i ett torn i trädgården av Jerry Thompson.

24–30 augusti

Helaman 7–12

Kom ihåg Herren

Nephi uppmanade sitt folk att komma ihåg Herren. Du kan göra detsamma för dem du undervisar. Skriv upp intryck som du får när du läser Helaman 7–12 om hur du kan hjälpa eleverna komma ihåg Herren.

Skriv ner dina intryck

Bild
Ikonen Dela

Uppmuntra till delaktighet

Be klassdeltagarna skriva några evangelieprinciper på tavlan som de fann i Helaman 7–12 tillsammans med hänvisningar till de ställen där de här principerna finns. Sedan kan ni som klass bestämma vilka av de här principerna och verserna ni ska samtala om.

Bild
Ikonen Undervisa

Undervisa om läran

Helaman 7–11

Profeter uppenbarar Guds vilja för folket.

  • För att hjälpa eleverna lära sig om profeters uppgifter och ansvar av det som står i Helaman 7–11 kan ni tillsammans läsa det som står i avsnittet ”Profet” i Handledning för skriftstudier (scriptures.ChurchofJesusChrist.org). Klassdeltagarna kan urskilja profeters uppgifter och skriva upp dem på tavlan. Sedan kan du be dem att gå igenom var sitt kapitel i Helaman 7–11. Be dem leta efter hur Nephi uppfyllde de ansvar som står på tavlan. Hur uppfyller våra levande profeter och apostlar de här ansvaren? Hur kan vi stödja dem i deras ansvarsuppgifter?

  • Varför är det ibland nödvändigt för profeter att tala med skärpa, som Nephi gjorde? Du skulle kunna be klassdeltagarna att läsa Helaman 7:11–29 och leta efter de varningar Nephi gav och anledningarna till att han måste tala med sådan skärpa. Vilka profetiska varningar har inspirerat oss att omvända oss och komma till Herren? I ”Övriga resurser” finner du en liknelse som äldste Neil L. Andersen använde för att hjälpa oss förstå farorna med att bortse från profetiska varningar.

Helaman 9:1–20; 10:1, 11–15

Tro måste byggas på mer än tecken och underverk.

  • Ett sätt att samtala om de här verserna är att dela upp klassen i två grupper och be varje grupp att läsa Helaman 9:1–20 och tänka sig att de var antingen en av de fem männen eller en av domarna. Hur kan de här människorna ha känt sig? Vad kan ha påverkat de här grupperna att reagera olika på samma mirakulösa profetia? Hur försäkrar vi oss om att underverk bygger upp våra vittnesbörd utan att bli vittnesbördets enda grund? Hur kan vi fastställa om profetens ord i vår tid är sanna?

Helaman 10:1–12

Herren ger kraft till dem som söker hans vilja och håller hans bud.

  • Berättelsen om när Herren välsignar Nephi som finns i Helaman 10 kan inspirera dina elever att vara flitigare i att söka och utföra Herrens vilja. Klassdeltagarna kan läsa vers 1–12 och leta efter vad Nephi gjorde för att vinna Herrens tillit och hur Herren välsignade honom. De kan berätta om andra exempel på människor som ”outtröttligt” (Hel. 10:4) sökte och gjorde Herrens vilja, antingen ur skrifterna eller från sina egna liv. Hur välsignade Herren de här människorna med makten att ”kullkasta” (Hel. 10:9) bildliga berg i sina liv? Ge eleverna tid att fundera över hur de bättre kan söka Herrens vilja och hålla hans bud.

Helaman 12

Herren vill att vi ska minnas honom.

  • Många av dina elever har ingått förbund att alltid minnas Jesus Kristus. De kanske kan berätta för varandra om saker som hjälper dem att ”alltid minnas honom” (Moro. 4:3; L&F 20:77), både i medgång och i motgång. Sedan kan de utforska Helaman 12 och leta efter anledningar till att människor tenderar att glömma Herren. Hur kan vi övervinna de tendenser som beskrivs i det här kapitlet? Hur har motgångar hjälpt oss att minnas Gud (se Hel. 1:4–7)?

  • För att visa vilken ansträngning som krävs för att minnas något kan du ge klassdeltagarna några minuter att se över Helaman 12. Sedan kan du ställa frågor om kapitlet för att se vad de kommer ihåg. De kanske kan berätta vad de gör för att komma ihåg information inför ett prov. Hur liknar det här den ansträngning som krävs för att ”komma ihåg Herren” (Hel. 12:5)? Hur är det annorlunda? Be klassdeltagarna hitta en vers eller ett uttryck i Helaman 12 som de kan sätta upp hemma eller lära sig utantill för att påminna dem om att komma ihåg Guds godhet och makt.

Bild
Ikonen Inlärning

Uppmuntra till lärande i hemmet

För att uppmuntra klassdeltagarna att läsa Helaman 13–16 kan du påpeka att lamaniten Samuels profetior om det som skulle hända i samband med Frälsarens födelse och korsfästelse kan jämföras med händelser i vår tid som ska föregå Kristi andra ankomst.

Bild
Ikonen Resurser

Övriga resurser

Lyssna till profeternas vägledning.

Äldste Neil L. Andersen berättade om följande upplevelse:

”De som väljer att tjäna Herren lyssnar alltid uppmärksamt, och särskilt på profeten. …

Låt mig illustrera med en upplevelse jag haft. Vår familj bodde i delstaten Florida i många år. Eftersom Florida har en hög koncentration av sand, planterar man gräsmattor med ett slags bredbladigt gräs som kallas Sankt Augustine. En fruktansvärd fiende till Floridas gräsmattor är en liten brun insekt som heter mullvadssyrsa.

En kväll, när min granne och jag stod på trappan, såg vi en liten insekt som kröp över stengången. ’Det är bäst att du besprutar gräsmattan’, varnade han. ’Det där är en mullvadssyrsa.’ Jag hade besprutat gräsmattan med insektsmedel bara några veckor tidigare, och jag hade varken tid eller pengar till att göra det nu igen.

I dagsljuset nästa morgon undersökte jag gräsmattan noggrant. Den såg så frodig och vackert grön ut. Jag tittade ner i gräset för att se om det fanns några små insekter där. Men jag såg inga. Jag kommer ihåg att jag tänkte: ’Ja, kanske den lilla mullvadssyrsan tog en genväg över min tomt på väg till grannen.’ …

Berättelsen har emellertid ett tråkigt slut. Jag var på väg ut genom dörren en morgon, omkring tio dagar efter samtalet med min granne. Chockerande, precis som om det hänt över natten, fanns det bruna fläckar över hela gräsmattan. Jag sprang iväg till affären och köpte insektsmedel och besprutade genast gräsmattan, men det var för sent. Gräsmattan var förstörd och för att återställa den krävdes ny mull, långa arbetstimmar och stora kostnader.

Min grannes varning var viktig för gräsmattans välfärd. Han såg något som jag inte såg. Han visste något som jag inte visste. Han visste att mullvadssyrsor lever under marken och endast är aktiva på natten, vilket hade gjort mina dagliga inspektioner värdelösa. Han visste att mullvadssyrsor inte äter gräs, utan i stället finner näring i rötterna. Han visste att de en tum långa insekterna kunde äta ett stort antal rötter innan man kunde se något ovanför marken. Jag betalade ett högt pris för min kortsynta självständighet. …

Det finns andliga mullvadssyrsor som gräver sig fram under våra skyddande väggar och angriper våra ömtåliga rötter. Många av dessa ogudaktighetens insekter verkar små och är ibland nästan osynliga. …

Låt oss inte göra som jag gjorde med mina mullvadssyrsor i Florida. Låt oss aldrig ignorera varningar. Låt oss aldrig vara kortsynta i vår självständighet. Låt oss alltid lyssna och lära i ödmjukhet och tro, och vara angelägna om att omvända oss om så behövs” (”Profeter och andliga mullvadssyrsor”, Liahona, jan. 2000, s. 18–20).

Förbättra vår undervisning

Uttryck kärlek. ”Beroende på dina omständigheter kan du visa kärlek till dem du undervisar genom att ge dem uppriktiga komplimanger, visa intresse för deras liv, lyssna uppmärksamt på dem, involvera dem i lektionen, göra saker för dem eller helt enkelt hälsa hjärtligt på dem när du träffar dem” (Undervisa på Frälsarens sätt, s. 6).

Skriv ut