Lære og pakter 2021
4.–10. januar. Joseph Smith – Historie 1:1–26: “Jeg så en lysstøtte”


“4.–10. januar. Joseph Smith – Historie 1:1–26: ‘Jeg så en lysstøtte’”, Kom, følg med meg – for Søndagsskolen: Lære og pakter 2021 (2020)

“4.–10. januar. Joseph Smith – Historie 1:1–26”, Kom, følg med meg – for Søndagsskolen: 2021

Bilde
Den hellige lund

Sacred Grove [Den hellige lund], av Greg K. Olsen

4.–10. januar

Joseph Smith – Historie 1:1–26

“Jeg så en lysstøtte”

Husk at din viktigste forberedelse vil være å studere Skriftene og etterleve det du lærer. Ånden kan hjelpe deg å vite hva du skal fokusere på i klassen.

Skriv ned dine inntrykk

Bilde
delings-ikon

Oppfordre til å dele

Hvilken innsikt fikk klassemedlemmene da de studerte Joseph Smith – Historie 1:1–26 denne uken? Du kan kanskje vise et bilde av Joseph Smith eller det første syn og be klassemedlemmene om å skrive på tavlen innsikt de fikk under studiet, sammen med de aktuelle versene. De kan også dele hvordan deres vitnesbyrd om Joseph Smith og hans misjon vokste da de lærte om ham denne uken.

Bilde
undervisnings-ikon

Undervis i læren

Joseph Smith – Historie 1:5–18

Hvis vi ber i tro, vil Gud svare oss.

  • Klassemedlemmene kan kanskje forstå Josephs ønske om å søke sannhet i en verden der det undervises mange motstridende ideer. Hvordan er forvirringen i vår tid lik den han sto overfor? For å hjelpe klassemedlemmene å forstå hvordan vi kan finne svar på våre spørsmål, kan du be dem føre opp på tavlen forskjellige måter mennesker søker sannhet på. Deretter kan de gjennomgå Joseph Smith – Historie 1:5–18 og legge til på listen hva Joseph Smith gjorde for å finne svar på sine spørsmål.

  • Klassemedlemmene kan dele hvordan de har fulgt Joseph Smiths eksempel i sin søken etter sannhet og hvordan Gud har svart dem. President Russell M. Nelsons uttalelse i “Ytterligere ressurser” foreslår noen måter vi kan søke sannhet fra Gud på.

    Bilde
    ung kvinne som ber

    Bønn gir oss anledning til å kommunisere med Gud.

Joseph Smith – Historie 1:15–20

Joseph Smith så Gud Faderen og hans Sønn Jesus Kristus.

  • Det første syn åpenbarte flere sannheter om Gud som var i strid med det mange på Josephs tid trodde. Klassemedlemmene kan lese Joseph Smith – Historie 1:15–20 og identifisere noe de lærte om Gud. Hvorfor er det viktig å vite disse sannhetene om Gud?

  • Hvis Joseph Smith kom på besøk til klassen vår, hva ville vi spørre ham om angående hans opplevelse? Videoen “Ask of God: Joseph Smith’s First Vision” [Spør Gud: Joseph Smiths første syn] (ChurchofJesusChrist.org) kan gi klassemedlemmene ytterligere innsikt i Joseph Smiths første syn (se også “Ytterligere ressurser”). De kan kanskje grunne på hvordan de kan fullføre en setning som for eksempel denne: “På grunn av det første syn, vet jeg at …” Hvilke velsignelser har vi fått på grunn av det første syn?

  • For å forsterke ånden i drøftingen deres, kan klassemedlemmene lese eller synge “Hvilken skjønn og yndig morgen” (Salmer, nr. 13). Hva hjelper denne salmen oss å forstå og føle om det første syn? Noen av klassemedlemmene kan kanskje dele hvordan de selv har kommet til visshet om at Joseph virkelig så Gud Faderen og Jesus Kristus i den hellige lund. Eller du kan be heltidsmisjonærene (eller en nylig hjemvendt misjonær) om å komme til klassen og fortelle om hvordan det første syn har påvirket dem de underviser.

Joseph Smith – Historie 1:21–26

Vi kan være trofaste mot det vi vet, selv om andre avviser oss.

  • Klassemedlemmene kan kanskje identifisere noen av de ting Joseph Smith opplevde da han begynte å fortelle andre om sitt syn (se Joseph Smith – Historie 1:21–26). De kan kanskje dele skriftsteder som inspirerer dem når andre utfordrer deres tro.

  • Hvis du vet om noen medlemmer i menigheten som har opplevd motstand fordi de er medlemmer av Kirken, overvei å be dem om å komme til klassen forberedt til å dele hvordan de holder seg sterk i troen. Hva lærer vi av Joseph Smiths eksempel i Joseph Smith – Historie 1:21–26?

Bilde
ytterligere ressurser-ikon

Ytterligere ressurser

Følg Josephs eksempel.

President Russell M. Nelson underviste:

“Profeten Joseph Smith fastsatte et mønster for oss for å finne svar på våre spørsmål. Tiltrukket av Jakobs løfte om at hvis vi mangler visdom, kan vi be til Gud [se Jakobs brev 1:5], gikk den unge Joseph direkte til vår himmelske Fader med sitt spørsmål. Han søkte personlig åpenbaring, og dette innledet denne siste evangelieutdeling.

Hva kan åpne seg for deg når du søker åpenbaring? Hvilken visdom mangler du? Hva føler du et presserende behov for å vite eller forstå? Følg profeten Josephs eksempel. Finn et fredelig sted hvor du kan gå jevnlig. Vær ydmyk innfor Gud. Utøs ditt hjerte for din himmelske Fader. Vend deg til ham for å få svar og trøst” (“Åpenbaring for Kirken, åpenbaring for vårt liv”, Ensign eller Liahona, mai 2018, 95.

Joseph Smiths første syn.

For å lese en beskrivelse av det første syn med bakgrunn i flere av Joseph Smiths beretninger, se Saints [Hellige], 1:14–16.

Vi kan forbedre vår undervisning

Søk din egen inspirasjon. Ikke se på disse oversiktene som instruksjoner som du må følge når du underviser. Bruk dem heller til å få ideer og inspirasjon når du grunner på læren i Skriftene og behovene til dem du underviser.

Skriv ut