Lære og pakter 2021
25.–31. januar. Lære og pakter 6–9: “Dette er åpenbaringens ånd”


“25.–31. januar. Lære og pakter 6–9: ‘Dette er åpenbaringens ånd’”, Kom, følg med meg – for Søndagsskolen: Lære og pakter 2021 (2020)

“25.–31. januar. Lære og pakter 6–9”, Kom, følg med meg – for Søndagsskolen: 2021

Bilde
en skriver som skriver på papir

25.–31. januar

Lære og pakter 6–9

“Dette er åpenbaringens ånd”

Lære og pakter 6–9 underviser verdifulle prinsipper om å motta åpenbaring. Anvend disse prinsippene ved å søke åpenbaring om hvordan du kan hjelpe klassemedlemmene å lære fra disse kapitlene.

Skriv ned dine inntrykk

Bilde
delings-ikon

Oppfordre til å dele

For å oppfordre klassemedlemmene til å dele sine erfaringer med å studere Lære og pakter 6–9, kan du be dem om å drøfte, slik det passer, åndelige inntrykk som de mottok under sitt studium. Hvilke budskap hadde Herren til dem?

Bilde
undervisnings-ikon

Undervis i læren

Lære og pakter 6; 8–9

Vår himmelske Fader taler til meg gjennom “sannhetens Ånd”.

  • Herren har mye å lære oss om personlig åpenbaring i disse kapitlene, og det er ikke sikkert du vil kunne dekke alt i løpet av en klasseperiode. Det kan være nyttig å dele klassen inn i tre grupper og be hver gruppe om å granske kapittel 6, 8 eller 9, og se etter svar på spørsmål som disse: Hvordan taler Den hellige ånd til oss? Hvordan kan vi gjenkjenne personlig åpenbaring? Hvordan kan vi forberede oss til å motta åpenbaring? Deretter kan noen fra hver gruppe kort dele med resten av klassen hva deres gruppe fant ut. Du kan også oppfordre klassemedlemmene til å dele sine egne erfaringer med å gjenkjenne personlig åpenbaring. For eksempel, er det noe i Lære og pakter 6:22–24 som minner oss på opplevelser vi har hatt?

  • Det å snakke om personlig åpenbaring kan virke nedslående for klassemedlemmer som ber om veiledning men som ikke føler at de får noe. Det kan være nyttig for dem å vite at Oliver Cowdery kjempet med lignende følelser da han ikke fikk til å oversette på en så enkel måte som han hadde håpet på. Du kan kanskje be klassemedlemmene om å granske Herrens råd til Oliver i kapittel 9. Hvilke budskap i dette kapittelet kan være til hjelp for noen som føler at Herren ikke besvarer deres bønner? Uttalelsene i “Ytterligere ressurser” kan også være til hjelp.

    Bilde
    Oliver Cowdery

    Oliver Cowdery, av Lewis A. Ramsey

Lære og pakter 6–7

“Hva dere enn ønsker av meg, skal bli gitt dere.”

  • Denne ukens oversikt i Kom, følg med meg – for enkeltpersoner og familier foreslår at man merker seg forekomster av ord som ønsker i kapittel 6–7. Klassemedlemmene kan kanskje dele det de lærte fra denne aktiviteten, eller dere kan gjøre den sammen som klasse. Hva lærer våre daglige handlinger oss om våre ønsker? Hvordan kan Herren hjelpe oss å forandre våre ønsker?

Lære og pakter 6:29–37

Hvis vi ser hen til Herren, kan han hjelpe oss å overvinne tvil og frykt.

  • Hvorfor er vi av og til “redde for å gjøre godt”? (vers 33). Klassemedlemmene kan kanskje foreslå noen mulige grunner, sammen med tanker fra Lære og pakter 6:29–37 som gir dem mot til å gjøre godt.

  • For å innlede en drøfting om hvordan Jesus Kristus hjelper oss med “tvil ikke, frykt ikke” (vers 36), kan du be klassemedlemmene om å skrive ned på papirark ting som folk kanskje kan frykte. (Eldste Ronald A. Rasband ga noen eksempler i sin tale “Vær ikke bekymret” [Ensign eller Liahona, nov. 2018, 18].) Deretter kan dere lese høyt fra noen av disse papirarkene og drøfte hvordan Frelseren og hans forsonings kraft kan hjelpe oss når vi er redde. Lære og pakter 6:29–37 gir noe innsikt (se også 1 Johannes 4:18). Hva vil det si å “se hen til [Kristus] i enhver tanke”? (vers 36). Hvordan hjelper det oss å ha dette fokuset på Frelseren når vi opplever tvil eller frykt?

Bilde
ytterligere ressurser-ikon

Ytterligere ressurser

Å forstå hvordan vår himmelske Fader besvarer bønner.

“Jeg har lært at jeg noen ganger ikke mottar svar på en bønn fordi Herren vet at jeg ikke er klar. Når han svarer, er det ofte ‘litt nå og litt da’ [2 Nephi 28:30], fordi det er alt jeg kan tåle eller er villig til å gjøre” (Robert D. Hales, “Å vente på Herren: Din vilje skje”, Ensign eller Liahona, nov. 2011, 73).

“Hva gjør du når du har forberedt deg omhyggelig, bedt inderlig, ventet en rimelig tid på svar og likevel ikke føler noe svar? Du kan gjerne gi uttrykk for takk når det skjer, for det er tegn på Hans tillit. Når du lever verdig og ditt valg er i harmoni med Frelserens læresetninger og du trenger å handle, så gjør det med tillit … Når du lever rettferdig og handler i tillit, vil ikke Gud la deg fortsette for lenge uten å gi deg en advarende tilskyndelse hvis du har tatt en gal avgjørelse” (Richard G. Scott, “Benytt den himmelske gaven bønn”, Ensign eller Liahona, mai 2007, 10).

Vi kan forbedre vår undervisning

Uttrykk tillit til klassemedlemmenes evner. Noen av klassemedlemmene kan føle seg utilstrekkelige i sine evner til å lære evangeliet. Overvei hvordan du kan forsikre dem om at hvis de gjør sitt beste for å lære på egenhånd, vil Den hellige ånd undervise dem. (Se Undervisning på Frelserens måte, 29.)

Skriv ut