Lære og pakter 2021
18.–24. januar. Lære og pakter 3–5: “Mitt verk skal gå frem”


“18.–24. januar. Lære og pakter 3–5: ‘Mitt verk skal gå frem’”, Kom, følg med meg – for Søndagsskolen: Lære og pakter 2021 (2020)

“18.–24. januar. Lære og pakter 3–5”, Kom, følg med meg – for Søndagsskolen: 2021

Bilde
menn som arbeider på marken

Harvest Time in France [Innhøstning i Frankrike], av James Taylor Harwood

18.–24. januar

Lære og pakter 3–5

“Mitt verk skal gå frem”

Studium av Lære og pakter 3–5 før du gjennomgår forslagene i denne oversikten, vil hjelpe deg å motta veiledning fra Den hellige ånd. Denne ukens oversikt i Kom, følg med meg – for enkeltpersoner og familier kan hjelpe deg å forstå historien som ledet til åpenbaringene som står nedtegnet i disse kapitlene.

Skriv ned dine inntrykk

Bilde
delings-ikon

Oppfordre til å dele

Gi klassemedlemmene noen minutter til å gjennomgå skriftstedene de leste hjemme og finne ett som de syntes var meningsfylt. Be dem deretter om å dele det de fant med en annen i klassen.

Bilde
undervisnings-ikon

Undervis i læren

Lære og pakter 3:1–15

Vi skulle heller stole på Gud enn å frykte mennesker.

  • I likhet med Joseph Smith har vi alle opplevelser der vi føler oss presset av andre til å gjøre noe som vi vet er galt. Hvilke sannheter kan vi lære fra Lære og pakter 3:1–15 som kan hjelpe oss å være trofaste mot Gud i slike situasjoner?

  • Joseph Smith trengte å bli irettesatt fordi han fryktet mennesker mer enn Gud, men han trengte også å bli oppmuntret. Be klassemedlemmene om å se i kapittel 3 for å finne ut hvordan Herren både irettesatte og oppmuntret Joseph. De kan for eksempel føre opp på tavlen uttrykk fra vers 1–15 som inneholder Herrens irettesettelse og andre uttrykk som inneholder hans oppmuntring om å omvende seg og være trofast. Hva lærer Josephs erfaring oss om hvordan Frelseren hjelper oss å overvinne våre feil?

Lære og pakter 4

Herren ber oss om å tjene ham av hele vårt hjerte.

  • De egenskaper som beskriver Herrens tjenere og som står oppført i Lære og pakter 4:5–6, er også egenskaper som Jesus Kristus har. For å hjelpe klassen å lære mer, kan du be dem om å velge en av egenskapene og finne definisjoner eller ytterligere skriftsteder som hjelper dem å forstå denne egenskapen bedre (se for eksempel uttalelsen av søster Elaine S. Dalton i “Ytterligere ressurser”). Du kan be noen om å dele det de fant ut. De kan også dele hvorfor den egenskapen de valgte, er et krav for å yte tjeneste i Guds rike. Hvordan kan vi utvikle disse egenskapene videre? (se vers 7).

  • Lære og pakter 4 var skrevet til Joseph Smith sr., som ønsket å få vite hvordan han kunne bidra i Herrens verk. Dette kapittelet kan også hjelpe enhver av oss som ønsker å tjene Herren. Her er én måte å studere dette kapittelet på: Klassemedlemmene kan arbeide i små grupper og skrive en stillingsbeskrivelse for Guds tjenere, ved å bruke kapittel 4 som veiledning. Hvordan er disse kvalifikasjonene forskjellig fra andre stillingsbeskrivelser? Hvorfor er disse egenskapene avgjørende i utførelsen av Guds verk? Uttalelsen av eldste David A. Bednar i “Ytterligere ressurser” kan hjelpe klassemedlemmene å forstå betydningen av å utvikle disse egenskapene.

Lære og pakter 5

Et vitne om sannheten kommer til dem som er ydmyke og har tro.

  • Hvis gullplatene ble utstilt slik at verden kunne se dem, ville det overbevise alle om at Mormons bok er sann? Hvorfor eller hvorfor ikke? (se Lære og pakter 5:7). Klassemedlemmene kan kanskje granske kapittel 5 etter innsikt som kan hjelpe dem å svare noen som spør etter bevis på at Mormons bok er sann. Hva lærte Herren Joseph Smith og Martin Harris som kan hjelpe oss å få vårt eget vitne om evangeliets sannheter?

    Bilde
    Martin Harris

    Martin Harris, av Lewis A. Ramsey

Bilde
ytterligere ressurser-ikon

Ytterligere ressurser

Dyd betyr styrke.

Søster Elaine S. Dalton ga denne forklaringen på hva dyd er: “Dyd er et ord vi ikke hører ofte i dagens samfunn, men den latinske rotformen virtus betyr styrke. Dydige kvinner og menn har en stillferdig verdighet og indre styrke. De er sikre fordi de er verdige til å motta veiledning fra Den hellige ånd” (“La oss vende tilbake til dyd”, Ensign eller Liahona, nov. 2008, 79).

Bli misjonær.

Eldste David A. Bednar sa: “Prosessen for å bli misjonær [krever ikke] at en ung mann har hvit skjorte og slips [eller at en ung kvinne har kjole] på seg på skolen hver dag, eller følger misjonærreglene om når de skal legge seg og stå opp … Men du kan få et sterkere ønske om å tjene Gud [se Lære og pakter 4:3], og du kan begynne å tenke som misjonærer, lese det misjonærer leser, be som misjonærer ber og føle som misjonærer føler. Du kan unngå den verdslige innflytelse som får Den hellige ånd til å trekke seg tilbake, og du kan bli sikrere når det gjelder å gjenkjenne og reagere på åndelige tilskyndelser” (“Bli misjonær”, Ensign eller Liahona, nov. 2005, 46).

Vi kan forbedre vår undervisning

Still spørsmål som oppmuntrer til meningsfylt drøfting. Spørsmål som har mer enn ett riktig svar innbyr klassemedlemmene til å svare med bakgrunn i sine egne tanker, følelser og erfaringer. Du kan for eksempel spørre: “Hvordan vet du når Gud taler til deg?” (Se Undervisning på Frelserens måte, 33.)

Skriv ut