Lære og pakter 2021
28. desember – 3. januar. Lære og pakter 1: “Hør, O mitt folk”


“28. desember – 3. januar. Lære og pakter 1: ‘Hør, O mitt folk’”, Kom, følg med meg – for Søndagsskolen: Lære og pakter 2021 (2020)

“28. desember – 3. januar. Lære og pakter 1”, Kom, følg med meg – for Søndagsskolen: 2021

Bilde
familie som leser i Skriftene

28. desember – 3. januar

Lære og pakter 1

“Hør, O mitt folk”

Når du leser Lære og pakter 1, tenk på hvilke vers du kan fokusere på i klassen og hvordan du kan hjelpe klassemedlemmene å lære fra disse versene.

Skriv ned dine inntrykk

Bilde
delings-ikon

Oppfordre til å dele

Du kan innlede deres klassestudium av Lære og pakter med å spørre klassemedlemmene om hva de føler for å studere denne boken med hellig skrift dette året. Hvilke skriftsteder i kapittel 1 får dem til å glede seg til å lese Lære og pakter? Du kan kanskje be dem om å granske kapittel 1 for å finne et vers som de ville dele dersom de skulle prøve å overtale noen til å lese denne hellige boken.

Bilde
undervisnings-ikon

Undervis i læren

Lære og pakter 1

Herren oppfordrer oss til å “ransak[e] disse bud”.

  • Når dere drøfter Herrens “forord” til Lære og pakter (vers 6), kan det være nyttig for noen i klassen å forklare hva et forord er og hvilken hensikt det har i en bok. Klassen kan deretter drøfte hvordan kapittel 1 tjener denne hensikten for Lære og pakter. For eksempel, hvilke emner i boken introduserer kapittel 1? Hvilke formål har boken? Hva finner vi i dette kapittelet som kan påvirke måten vi leser Lære og pakter på dette året?

  • Denne ukens oversikt i Kom, følg med meg – for enkeltpersoner og familier innbyr oss til å overveie hvordan vi vil følge Herrens bud om å “ransak[e] disse bud” (vers 37). Klassemedlemmene kan kanskje dele hva de planlegger å gjøre dette året for å gjøre sitt studium av Lære og pakter meningsfylt. Hva vil de ransake for å finne ut? Hvordan er det å ransake forskjellig fra bare å lese? Hvilke studiemetoder synes de har vært til størst hjelp?

Lære og pakter 1:1–6, 23–24, 37–39

Gud taler gjennom sine tjenere, og hans ord vil bli oppfylt.

  • Mange av oss har familiemedlemmer, venner og bekjente som ikke deler det vi tror når det gjelder levende profeter. Klassemedlemmene kan kanskje dele sannheter de finner i kapittel 1 som de kan bruke til å svare noen som stiller spørsmål ved det de tror om profeter. Du kan foreslå at de ser særlig i vers 1–6 og 37–39. Hva lærer disse versene oss om Herren og hans profeter?

  • Klassemedlemmene kan synes det er interessant å vite at når et råd som Joseph Smith innkalte til drøftet utgivelsen av profetens åpenbaringer, var noen av rådsmedlemmene imot forslaget. De var forlegne over Josephs dårlige skriveferdigheter og de var bekymret for at utgivelsen av åpenbaringene ville forårsake flere problemer for de hellige (se Saints [Hellige], 1:140–43). Hva sier kapittel 1 om disse bekymringene? (se for eksempel vers 6, 24, 38).

  • Teksten til salmen “Kom, lytt nå til profetens røst” (Salmer, nr. 18) underviser noen av de samme prinsippene som undervises i kapittel 1. Dere kan kanskje synge eller lese salmen sammen og deretter be klassemedlemmene om å finne verselinjer i salmen og vers i kapittel 1 som underviser de samme prinsippene.

    Bilde
    møte på generalkonferansen

    Gud taler til oss gjennom sine tjenere.

Lære og pakter 1:12–30, 35–36

Herren gjenga sitt evangelium for å hjelpe oss å møte utfordringene i de siste dager.

  • Hvilke tanker fikk klassemedlemmene da de leste beskrivelsen av de siste dager i vers 13–16? Hva skjer i verden i dag som oppfyller disse profeterte beskrivelsene? Oppfordre klassemedlemmene til å dele alt de fant i kapittel 1 som har hjulpet dem til å føle fred og trygghet til tross for utfordringene i vår tid.

  • For å hjelpe klassemedlemmene å grunne på de velsignelser vi har på grunn av at evangeliet er blitt gjengitt, kan du skrive på tavlen Hva lærer vers 17–23 oss om hvorfor Herren gjenga sitt evangelium? Klassemedlemmene kan granske disse versene og dele sine tanker med hverandre. For eksempel, hvordan har de sannheter som ble gjengitt gjennom Joseph Smith hjulpet oss til å øke vår tro? (se vers 21).

Lære og pakter 1:19–28

Herren bruker “de svake og enfoldige” til å utføre sitt verk.

  • Ett viktig emne i Lære og pakter 1 er “de svake og enfoldige[s]” rolle i Herrens store siste-dagers verk (vers 23). Be klassemedlemmene om å granske vers 19–28 for å finne ut hvordan ordene “svake” og “enfoldige” gjelder oss som Herrens tjenere. Når de deler det de finner ut, kan dere drøfte spørsmål som disse: Hvilke karaktertrekk ønsker Herren at hans tjenere skal ha? Hva vil Herren utføre gjennom sine tjenere i de siste dager? Hvordan blir profetiene i disse versene oppfylt over hele verden og i vårt eget liv?

Vi kan forbedre vår undervisning

Hjelp elevene å anvende Skriftene på seg selv. De samme sannheter som inspirerte de tidlige hellige, kan hjelpe oss å møte våre utfordringer i dag. Når du underviser fra Lære og pakter, hjelp klassemedlemmene å se sammenhengen mellom Herrens budskap til Joseph Smith og det det er mulig at Herren sier til dem personlig. (Se Undervisning på Frelserens måte, 21.)

Skriv ut