Leer en Verbonden 2021
22–28 februari. Leer en Verbonden 18–19: ‘De waarde van zielen is groot’


‘22–28 februari. Leer en Verbonden 18–19: “De waarde van zielen is groot”’, Kom dan en volg Mij – voor de zondagsschool: Leer en Verbonden 2021 (2020)

‘22–28 februari. Leer en Verbonden 18–19’, Kom dan en volg Mij – voor de zondagsschool: 2021

Afbeelding
boerderij van Martin Harris

Boerderij van Martin Harris, Al Rounds

22–28 februari

Leer en Verbonden 18–19

‘De waarde van zielen is groot’

Iemands hart kan alleen door de Heilige Geest veranderen. President Henry B. Eyring heeft gezegd: ‘Als u leerstellige beginselen bespreekt, komt de Heilige Geest.’ (‘Bespreking van ouderling Richard G. Scott en ouderling Henry B. Eyring’ [satellietuitzending voor leiders en leerkrachten van CES, 11 augustus 2003].)

Schrijf uw ingevingen op

Afbeelding
meedoen (pictogram)

Meedoen stimuleren

Lees Leer en Verbonden 18:34–36 klassikaal om de deelnemers over de Schriften aan de praat te krijgen. Vraag in welk vers ze deze week de stem van de Heer hebben herkend.

Afbeelding
onderwijs (pictogram)

In de leer onderwijzen

Leer en Verbonden 18:10–16; 19:15–20, 39–41

De Heer is verblijd als we ons bekeren.

Leer en Verbonden 18:10–16

‘De waarde van zielen is groot in de ogen van God.’

  • Hoe kunt u de deelnemers duidelijk maken hoe waardevol ieder van ons in Gods ogen is? Laat ze Leer en Verbonden 18:10–16 lezen en vertellen waardoor ze tot het besef van hun waarde voor God zijn gekomen. Hoe kijken we door die verzen anders tegen onszelf en andere mensen aan? Hoe laat God ons merken dat we voor Hem van grote waarde zijn?

    Afbeelding
    Jezus houdt een jongetje vast

    De waarde van een ziel, Liz Lemon Swindle

Leer en Verbonden 19:15–19

Jezus Christus heeft voor het hele mensdom geleden.

  • Hoe kunt u ertoe bijdragen dat de aanwezigen het getuigenis van de Heilige Geest voelen wanneer ze bij de beschrijving van het verzoenende lijden van de Heiland stilstaan? (Leer en Verbonden 19:15–19.) Misschien kunt u iemand een lievelingslofzang over de Heiland laten zingen. U kunt ook een plaat van de Heiland tonen en de deelnemers de verzen 15–19 laten lezen. Laat ze vervolgens hun gedachten en gevoelens opschrijven. (De woorden van ouderling D. Todd Christofferson onder ‘Bijkomende leermiddelen’ kunnen ook meer waardering voor het lijden van de Heiland opwekken.) Met een zin als Ik ben dankbaar voor de verzoening van Jezus Christus, omdat … kunt u de klasleden aan het denken zetten. Laat enkele klasleden vertellen wat ze hebben opgeschreven en hun getuigenis van Jezus Christus geven.

Leer en Verbonden 19:16–26, 34–41

Het vergt vaak offers om de wil van God te doen.

  • We krijgen allemaal weleens met situaties te maken waarin we offers voor het evangelie moeten brengen. Het kan dan inspirerend zijn om te weten wat voor offer Martin Harris bracht zodat het boek van Mormon gepubliceerd kon worden. Misschien kunt u iemand van tevoren vragen om uit te leggen dat Martin had besloten een hypotheek op zijn boerderij te nemen om de drukkosten van het Boek van Mormon te betalen. (Zie Heiligen, deel 1, hoofdstuk 8.) Welke verzen uit afdeling 19 hebben hem mogelijk tot die beslissing gebracht? Vraag de aanwezigen hoe het Boek van Mormon hun tot zegen is. Laat ze ook hun dankbaarheid uiten voor het offer van Martin Harris en anderen die de publicatie van het boek mogelijk hebben gemaakt.

  • Misschien kan iemand in de klas vertellen welk offer hij of zij voor de Heer heeft gebracht. Dat kan de klasleden ertoe aanzetten hun eigen offerbereidheid onder de loep te nemen. Vraag wat ze er in Leer en Verbonden 19 toe inspireert offers te brengen om Gods wil te doen (zie in het bijzonder de verzen 16–26, 34–41).

Afbeelding
bijkomende leermiddelen (pictogram)

Bijkomende leermiddelen

De prijs van Gods liefde.

Ouderling D. Todd Christofferson heeft aangaande Leer en Verbonden 19:18 gezegd: ‘Laten we eens denken aan de prijs van Gods waardevolle liefde. […] Zijn lijden in Gethsémané en aan het kruis was erger dan een sterveling kon verdragen. Maar uit liefde voor zijn Vader en voor ons doorstond Hij het, en als gevolg daarvan kan Hij ons zowel onsterfelijkheid als het eeuwige leven bieden.’ (‘Blijf “in Zijn liefde”’, Liahona, november 2016, 50.)

Ons onderwijs verbeteren

Creëer een sfeer die de Geest verwelkomt. U kunt de Geest op veel manieren in uw klas uitnodigen. Een preludium kan de eerbied bevorderen. Uitingen van liefde en getuigenis kunnen een hartelijke, geestelijke sfeer creëren. (Zie Onderwijzen naar het voorbeeld van de Heiland, 15.)

Afdrukken