Leer en Verbonden 2021
22–28 maart. Leer en Verbonden 29: ‘Jezus Christus zal zijn volk vergaderen’


‘22–28 maart. Leer en Verbonden 29: “Jezus Christus zal zijn volk vergaderen”’, Kom dan en volg Mij – voor de zondagsschool: Leer en Verbonden 2021 (2020)

‘22–28 maart. Leer en Verbonden 29’, Kom dan en volg Mij – voor de zondagsschool

Afbeelding
Jezus staat voor knielende mensen

Iedere knie zal zich buigen, J. Kirk Richards

22–28 maart

Leer en Verbonden 29

‘Jezus Christus zal zijn volk vergaderen’

U bereidt zich het beste op uw les over Leer en Verbonden 29 voor door deze afdeling onder gebed te bestuderen en de leiding van de Geest te zoeken. Denk aan andere manieren om de Geest uit te nodigen, zoals vasten, de tempel bezoeken of anderen van dienst zijn.

Schrijf uw ingevingen op

Afbeelding
meedoen (pictogram)

Meedoen stimuleren

De Heer vertelde de heiligen in Leer en Verbonden 29:5: ‘Hef uw hart op en wees verblijd.’ Vraag de klasleden wat ze hebben geleerd toen ze de Schriften individueel of in gezinsverband bestudeerden waardoor ze hun hart opheffen en verblijd zijn.

Afbeelding
onderwijs (pictogram)

In de leer onderwijzen

Leer en Verbonden 29

Onze hemelse Vader heeft een plan voor onze verhoging.

  • (In het lesschema van deze week in Kom dan en volg Mij – voor personen en gezinnen staan activiteiten waarop u in de les voort kunt borduren. Zo kunt u op het bord onderdelen van het plan zetten, zoals voorsterfelijk leven, schepping, de verzoening van Jezus Christus enzovoort. Vraag de deelnemers wat ze in Leer en Verbonden 29 over deze onderdelen van het plan te weten komen. Wat zouden ze uit deze afdeling gebruiken om iemand die er geen kennis van heeft iets over Gods plan bij te brengen?

Leer en Verbonden 29:1–8, 14–21

Jezus Christus zal zijn volk vóór zijn wederkomst vergaderen.

  • Maak de klas aan de hand van de verzen 1–8 duidelijk waarom Jezus Christus zijn volk vergadert. Bespreek de volgende of soortgelijke vragen over de vergadering: hoe hebben wij meegemaakt dat Christus ons vergaderde en beschermde, zoals een hen haar kuikens vergadert en beschermt? Hoe worden we tot de Heiland vergaderd? (Zie bijvoorbeeld vers 2.) Hoe zijn de aanwezigen gezegend door met andere leden van de kerk te vergaderen en te aanbidden?

    Afbeelding
    hen en kuikens

    Hoe vaak, Liz Lemon Swindle

  • Wij hebben de taak om onze hemelse Vader bij te staan in het vergaderen van zijn kinderen. Laat de klasleden daar aan de hand van het citaat van president Russell M. Nelson onder ‘Bijkomende leermiddelen’ over nadenken. Of vertoon de video ‘A Witness of God’ (ChurchofJesusChrist.org). Wat komen we hierin over de vergadering te weten? Hoe wordt hiermee onderstreept wat de Heer in Leer en Verbonden 29:1–8 zegt?

  • Sommige gebeurtenissen in de laatste dagen die in Leer en Verbonden 29:14–21 staan beschreven, roepen bij de deelnemers mogelijk onbehagen op. Laat ze hun gevoelens uiten. Waarom waarschuwt de Heer ons voor die gebeurtenissen? Welke geruststellende leringen staan er in de verzen 1–8 over de Heiland en de vergadering? Hoe kunnen we die gebeurtenissen dankzij de vergadering met geloof in plaats van angst tegemoet zien? U kunt een lofzang over de vergadering zingen, zoals ‘Israël, hoor, God roept u allen’ (Lofzangen, nr. 7), en bespreken welke leringen over de vergadering van Israël erin schuilen.

Leer en Verbonden 29:34–35

Elk gebod van de Heer is geestelijk.

  • Sommige geboden lijken misschien stoffelijk, maar voor de Heer zijn alle geboden geestelijk. Laat de aanwezigen samen de verzen 34–35 lezen en enkele geboden op het bord zetten, met de geestelijke beginselen en zegeningen die ermee verbonden zijn. Door welke voorbeelden uit hun leven of uit de Schriften zijn ze de geestelijke aard van Gods geboden gaan inzien? Hoe gaan we door deze activiteit anders naar de geboden kijken?

Afbeelding
bijkomende leermiddelen (pictogram)

Bijkomende leermiddelen

Leer en Verbonden 29

Deelname aan de vergadering van Israël.

President Russell M. Nelson heeft gezegd:

‘Dit zijn echt de laatste dagen. De Heer is het tempo van de vergadering van Israël aan het versnellen. Die vergadering is het belangrijkste wat er nu op aarde gebeurt. Niets is zo veelomvattend, niets is zo belangrijk, niets is zo majestueus. En als je ervoor kiest, als je wilt, kun jij er een groot aandeel in hebben. Je kunt deel uitmaken van iets groots, iets indrukwekkends, iets majestueus!

‘Als we het over de vergadering hebben, hebben we het over deze fundamentele waarheid: ieder kind van onze hemelse Vader, aan beide kanten van de sluier, verdient het om de boodschap van het herstelde evangelie te horen. Ze bepalen zelf of ze er meer van willen weten. […]

‘Onze hemelse Vader heeft veel van zijn edelste geesten – of zal ik zeggen: zijn sterkste team – voor deze slotfase bewaard. Die edele geesten – die beste spelers, die helden – zijn jullie!’ (‘Hoop van Israël’ [wereldwijde devotional voor jongeren, 3 juni 2018], ChurchofJesusChrist.org.)

Ons onderwijs verbeteren

Geef duidelijk en eenvoudig les. Probeer uw klas niet te vermaken, maar behandel de leer duidelijk en eenvoudig. U kunt erop vertrouwen dat ‘de kracht van het woord van God […] een krachtiger uitwerking op het gemoed van het volk [zal hebben] dan […] iets anders’ (Alma 31:5).

Afdrukken