Leer en Verbonden 2021
29 maart–4 april. Pasen: ‘Ik ben het die leeft, Ik ben het die werd gedood’


‘29 maart–4 april. Pasen: “Ik ben het die leeft, Ik ben het die werd gedood”’, Kom dan en volg Mij – voor de zondagsschool: Leer en Verbonden 2021 (2020)

‘29 maart–4 april. Pasen’, Kom dan en volg Mij – voor de zondagsschool: 2021

Afbeelding
Christusbeeld

29 maart–4 april

Pasen

‘Ik ben het die leeft, Ik ben het die werd gedood’

Begrip van de verzoening van Jezus Christus is voor ons van het allergrootste belang. Denk aan de mensen aan wie u les gaat geven. Wat zal hun geloof in Jezus Christus verdiepen?

Schrijf uw ingevingen op

Afbeelding
meedoen (pictogram)

Meedoen stimuleren

De mensen in uw klas zijn bij hun studie van de Leer en Verbonden dit jaar wellicht op passages over de Heiland gestuit die voor hen waardevol zijn. Geef ze aan het begin van de les de tijd om die passages aan te halen. Hoe heeft onze voortschrijdende studie van de Leer en Verbonden ons geloof in Jezus Christus verdiept?

Afbeelding
onderwijs (pictogram)

In de leer onderwijzen

Jezus Christus heeft een ‘volmaakte verzoening’ tot stand gebracht.

  • De verzoening van Jezus Christus vormt de kern van het evangelie. Neem dan ook voldoende tijd om de deelnemers er kennis van bij te brengen. Schrijf daartoe vragen op het bord zoals: Wat is de verzoening van Jezus Christus? Wat voor invloed heeft de verzoening op mijn dagelijkse leven? Wat voor invloed heeft de verzoening op mijn eeuwige leven? Hoe maak ik aanspraak op de verlossende macht van de Heiland? Geef de deelnemers aan de les enkele minuten de tijd om over die vragen na te denken en antwoorden in Schriftteksten op te zoeken. U kunt ze hun tekstverwijzingen op het bord laten zetten en er enkele met de klas bespreken. Hier zijn enkele voorbeelden: Lukas 22:39–44; 1 Johannes 1:7; 2 Nephi 2:6–9; Mosiah 3:5–13, 17–18; Alma 7:11–14; Moroni 10:32–33; Leer en Verbonden 19:16–19; 45:3–5.

  • Vertoon desgewenst de video ‘Het lijden van de Heiland in Gethsémané’ (ChurchofJesusChrist.org) voordat u de eigen woorden van de Heiland over zijn lijden in Leer en Verbonden 19:16–19 leest. In welke opzichten krijgen we door deze verzen nog meer waardering voor het offer van Jezus Christus? Onder ‘Bijkomende leermiddelen’ staan nog meer paasvideo’s vermeld.

    Afbeelding
    Jezus bidt

    Heer van het gebed, Yongsung Kim

Leer en Verbonden 76:11–14, 20–24; 110:1–10

De profeet Joseph Smith getuigde dat Jezus Christus leeft.

  • Joseph Smith zag de herrezen Heiland en getuigde krachtig dat Jezus Christus leeft. Laat de klasleden zich in Joseph Smiths getuigenis verdiepen. Verdeel de klas in twee groepen en geef de ene groep Leer en Verbonden 76:11–14, 20–24 en de andere groep 110:1–10 te lezen. Laat elke aanwezige minstens één woord in deze verzen vinden dat de Heiland beschrijft. Laat ze de woorden die ze hebben gevonden beurtelings op het bord schrijven. Gebruik die woorden als richtsnoer voor een bespreking over de eigenschappen en macht van de Heiland. In hoeverre versterkt Joseph Smiths getuigenis ons geloof in de goddelijkheid en zending van Jezus Christus?

  • Sommige klasleden hebben leringen in de Leer en Verbonden mogelijk gekoppeld aan woorden en beginselen in de lofzang ‘Ik weet dat mijn Verlosser leeft’ (Lofzangen, nr. 92; zie het lesschema van deze week in Kom dan en volg Mij – voor personen en gezinnen). Vraag ze desgewenst naar hun bevindingen. U kunt deze lofzang ook met de klas lezen of zingen, en naar verbanden met de volgende Schriftteksten op zoek gaan: Leer en Verbonden 6:34; 45:3–5; 84:77; 98:18; 138:23. Hoe zijn wij te weten gekomen dat onze Verlosser leeft?

Leer en Verbonden 29:26–27; 42:45–46; 63:49; 88:14–17, 27–31; 93:33–34

Dankzij Jezus Christus zullen we uit het graf opstaan.

  • Om de klasleden te laten bespreken wat er in de Leer en Verbonden over de opstanding staat, kunt u ze zich laten voorstellen dat een vriend(in) of familielid vraagt wat de opstanding inhoudt. Hoe zouden we die persoon duidelijk kunnen maken wat de opstanding is? Moedig de cursisten aan om daarvoor Leer en Verbonden 88:14–17, 27–31 te raadplegen. Alma 11:40–45 en Alma 40:21–23 verschaffen ook meer duidelijkheid. Wat zouden we onze vriend(in) of ons familielid vertellen zodat hij of zij de vreugde en hoop mag voelen die met de leer van de opstanding gepaard gaan?

  • Hoe kunt u de deelnemers over Jezus’ gave van de opstanding laten nadenken? Zet eventueel op het bord: Dankzij Jezus Christus … en laat de aanwezigen deze zin met woorden uit de volgende passages aanvullen: Leer en Verbonden 29:26–27; 42:45–46; 63:49; 93:33–34. Hoe kijken we door de leringen in deze verzen anders tegen de dood aan? Wat voor invloed hebben ze op ons dagelijkse leven?

Afbeelding
bijkomende leermiddelen (pictogram)

Bijkomende leermiddelen

Paasvideo’s op ChurchofJesusChrist.org.

‘Hij leeft: getuigenissen van Jezus Christus’

‘Omdat Hij leeft’

‘Dankzij Hem’

‘Halleluja – een paasboodschap over Jezus Christus’

‘Zijn heilige naam – een paasboodschap’

Ons onderwijs verbeteren

Help klasleden in de Schriften te zoeken. ‘Stel […] vragen waarop de aanwezigen het antwoord in de Schriften kunnen vinden. […] Help hen inzien dat hoewel de Schriften vele jaren geleden zijn geschreven, zij de antwoorden bevatten van de Heer op vragen en problemen die wij allemaal hebben.’ (Onderwijzen naar het voorbeeld van de Heiland30.)

Afdrukken