Leer en Verbonden 2021
4–10 oktober. Leer en Verbonden 111–114: ‘Ik zal alle dingen voor uw welzijn regelen’


‘4–10 oktober. Leer en Verbonden 111–114: “Ik zal alle dingen voor uw welzijn regelen”’, Kom dan en volg Mij – voor de zondagsschool: Leer en Verbonden 2021 (2020)

‘4–10 oktober. Leer en Verbonden 111–114’, Kom dan en volg Mij – voor de zondagsschool: 2021

Afbeelding
Joseph Smith predikt

4–10 oktober

Leer en Verbonden 111–114

‘Ik zal alle dingen voor uw welzijn regelen’

Denk bij het lezen van Leer en Verbonden 111–114 na over de geestelijke leringen die de Heer de klasleden duidelijk wil maken. De Heilige Geest zal u laten weten welke beginselen u de aandacht moet geven.

Schrijf uw ingevingen op

Afbeelding
Meedoen (pictogram)

Meedoen stimuleren

Teken een schatkist op het bord. Laat de klasleden op het bord verzen uit de afdelingen 111–114 noteren waarin ze ‘grote schatten’ (Leer en Verbonden 111:2) hebben aangetroffen. Vraag enkele leden wat voor waardevols ze in die verzen hebben gevonden.

Afbeelding
Onderwijs (pictogram)

In de leer onderwijzen

Leer en Verbonden 111

De Heer kan ‘alle dingen voor [ons] welzijn regelen.’

  • De raad van de Heer in Leer en Verbonden 111 kan uw klasleden ten goede komen als ze zich om stoffelijke of geestelijke zaken bekommeren, net zoals Joseph Smith er met zijn zorgen over Zion baat bij had. Begin een bespreking over deze afdeling door de klasleden op het bord te laten schrijven waar zij of bekenden van hen zich zorgen over maken. Laat ze vervolgens met die zorgen in het achterhoofd in afdeling 111 opzoeken welke raad en troost de Heer ons in dat opzicht biedt. Vraag hoe de Heiland ze geholpen heeft toen ze hun vertrouwen in Hem stelden.

  • Leden van uw klas hebben misschien ook meegemaakt wat Joseph had meegemaakt – dat ze zich ondanks hun ‘dwaasheden’ door de Heer aanvaard voelden (Leer en Verbonden 111:1). In welke opzichten weerspiegelen hun ervaringen de leringen in Leer en Verbonden 111? Wanneer hebben ze bijvoorbeeld gevoeld dat de Heer ‘alle dingen voor [hun] welzijn regel[de]’ (vers 11)? Wat komen ze door die ervaringen over de Heiland en zichzelf te weten?

Leer en Verbonden 112:3–15, 22

Wie nederig de wil van de Heer zoeken, zullen door Hem worden geleid.

  • Deel de klas op in drie groepjes en laat de klasleden bespreken wat er in afdeling 112 over nederigheid staat. Geef elk groepje op grond van de verzen 3–15 en 22 een van de volgende vragen ter overweging: Wat is nederigheid? Hoe worden we nederiger? Welke zegeningen worden beloofd aan wie nederig zijn? Geef de klas de tijd om hun antwoorden met elkaar te bespreken. De groepjes hebben wellicht baat bij het citaat van ouderling Quentin L. Cook in de ‘Bijkomende leermiddelen’ of de sectie ‘Nederigheid’ in Predik mijn evangelie (pagina 131). Waarom is nederigheid essentieel om het werk van de Heer te kunnen doen?

    Afbeelding
    twee mensen bidden

    Als we nederig zijn, zal de Heer ons leiden en onze gebeden beantwoorden.

Leer en Verbonden 112:12–26

Wie waarlijk tot bekering komen, leren Jezus Christus kennen.

  • Het feit dat sommige apostelen zich in 1837 tegen de profeet keerden, doet ons beseffen dat we er ongeacht onze roeping of kennis van het evangelie zelf voor moeten zorgen dat we waarlijk bekeerd zijn. De raad van de Heer aan Thomas B. Marsh om het Quorum der Twaalf te verenigen, kan uw klas laten inzien wat bekering echt betekent. Laat de klasleden Leer en Verbonden 112:12–26 lezen met een familielid of vriend in gedachten die moeite met zijn of haar geloof heeft. Welke leringen in deze verzen zouden ze beklemtonen om die persoon tot inniger bekering te bewegen? Geef de klasleden de tijd om na te denken hoe ze hun eigen bekering tot de Heer kunnen verdiepen.

Afbeelding
Bijkomende leermiddelen (pictogram)

Bijkomende leermiddelen

Nederigheid is een christelijke eigenschap.

Ouderling Quentin L. Cook heeft gezegd:

‘Helaas zien we tegenwoordig in vrijwel alle lagen van de samenleving dat eigendunk en arrogantie opgehemeld worden, terwijl er op bescheidenheid, nederigheid en verantwoordelijkheid tegenover God neergekeken wordt. De samenleving is grotendeels op drift geraakt en begrijpt niet waarom we op aarde zijn. Oprechte bescheidenheid en nederigheid, die essentieel zijn om Gods doeleinden voor ons te verwezenlijken, zie je maar zelden.

‘Het is belangrijk dat we de in de Schriften geschetste nederigheid, rechtschapenheid, eigenschappen en intelligentie van Christus in volle omvang begrijpen. Het is dwaas dat de noodzaak wordt onderschat om dagelijks naar deze christelijke kenmerken en eigenschappen, in het bijzonder nederigheid, te streven. […]

‘Op 23 juli 1837 had de profeet Joseph een onderhoud met ouderling Thomas B. Marsh, president van het Quorum der Twaalf. Ouderling Marsh was kennelijk gefrustreerd dat de profeet twee leden van zijn quorum zonder overleg met hem naar Engeland had geroepen. Joseph en ouderling Marsh stapten tijdens het gesprek over de gekrenkte gevoelens heen. De profeet ontving bovendien een opmerkelijke openbaring. Die staat nu in afdeling 112 van de Leer en Verbonden. Er staan ongelofelijke hemelse aanwijzingen in wat nederigheid en zendingswerk betreft. In vers 10 staat: “Wees nederig; en de Heer, uw God, zal u aan de hand leiden en u antwoord geven op uw gebeden” [Leer en Verbonden 112:10; cursivering toegevoegd].’ (‘Het eeuwig alledaagse’, Liahona, november 2017, 51–52.)

Ons onderwijs verbeteren

Concentreer u op de mensen. ‘Hoe u mensen behandelt, is net zo belangrijk als wat u ze leert. Soms gaan we zo op in onze les dat we geen uiting geven aan onze liefde voor de leerlingen. […] Bedenk wat u kunt doen om u op het belangrijkste te concentreren.’ (Zie Onderwijzen naar het voorbeeld van de Heiland6.)

Afdrukken