Leer en Verbonden 2021
27 september–3 oktober. Leer en Verbonden 109–110: ‘Het [is] uw huis, een plaats waarop uw heiligheid rust’


‘27 september–3 oktober. Leer en Verbonden 109–110: “Het [is] uw huis, een plaats waarop uw heiligheid rust”’, Kom dan en volg Mij – voor de zondagsschool: Leer en Verbonden 2021 (2020)

‘27 september–3 oktober. Leer en Verbonden 109–110’, Kom dan en volg Mij – voor de zondagsschool: 2021

Afbeelding
Kirtlandtempel

Kirtlandtempel, Jon McNaughton

27 september–3 oktober

Leer en Verbonden 109–110

‘Het [is] uw huis, een plaats waarop uw heiligheid rust’

In afdeling 109 en 110 worden enkele van de heiligste gebeurtenissen van de herstelling beschreven. Vraag de klasleden naar hun gedachten en gevoelens naar aanleiding van hun studie van deze gebeurtenissen.

Schrijf uw ingevingen op

Afbeelding
Meedoen (pictogram)

Meedoen stimuleren

De Heer verklaarde dat ‘de roem van dit huis [zich] zal verbreiden naar vreemde landen’ (Leer en Verbonden 110:10). Vraag de klasleden wat ze in hun studie ontdekt hebben wat naar hun idee over de hele wereld bekendgemaakt zou moeten worden.

Afbeelding
Onderwijs (pictogram)

In de leer onderwijzen

Leer en Verbonden 109; 110:1–10

De Heer wil ons in zijn heilige huis zegenen.

  • Afdeling 109 kan het verlangen van de klasleden om naar de tempel te gaan flink aanwakkeren. Zet de nummers van enkele verzen op het bord waarin de zegeningen van de tempel worden genoemd, zoals de verzen 12–13, 22–23, 24–28, 29–32. Laat de klasleden individueel of in groepsverband verzen kiezen en overdenken, en daarna voor de klas de genoemde zegeningen in die verzen samenvatten. Vraag leden die naar de tempel zijn geweest hoe ze die zegeningen hebben ervaren.

    U kunt ook samen ‘Gods Geest brandt in ’t harte’ (Lofzangen, nr. 2) lezen of zingen. Deze lofzang werd tijdens de inwijding van de Kirtlandtempel gezongen. Welke zegeningen van de tempel staan er volgens de klasleden in de lofzang? Welke ervaringen hebben ze er zelf mee gehad?

  • We moeten vaak offers brengen om tempelzegeningen te ontvangen. Wat zegt Leer en Verbonden 109:5 over de offers die de heiligen van weleer brachten om de Kirtlandtempel te bouwen? Vraag iemand vooraf om iets over die offers te vertellen. (Zie ‘A House for Our God’, Revelations in Context, 169–171.) Welke offers brengen wij tegenwoordig om tempelzegeningen te ontvangen? Vraag wie daar uit eigen ervaring iets over wil zeggen. Enkele hedendaagse voorbeelden vindt u in de video’s ‘Sealed Together: The Manaus Temple Caravan’ en ‘Tempels zijn een baken’ (ChurchofJesusChrist.org).

  • De beschrijving van de herrezen Heiland in Leer en Verbonden 110:1–10 kan ons geloof in Jezus Christus een geweldige boost geven. Laat de klasleden de beeldspraak in deze verzen overdenken en wat die ons over Jezus Christus duidelijk maakt. Wat stelt het ‘plaveisel van zuiver goud’ voor? Of de stem ‘als het bruisen van geweldige wateren’?

    Afbeelding
    interieur Kirtlandtempel

    Aan elk uiteinde van de Kirtlandtempel bevinden zich preekstoelen voor priesterschapsleiders.

Leer en Verbonden 110:11–16

De priesterschapssleutels voor de uitvoering van Gods werk zijn tegenwoordig nog in de kerk aanwezig.

  • Laat de klasleden individueel of in groepsverband het citaat in de ‘Bijkomende leermiddelen’ lezen en bespreken voor meer begrip van de priesterschapssleutels die Mozes, Elias en Elia in de Kirtlandtempel aan Joseph Smith en Oliver Cowdery overdroegen. Waarom zijn die sleutels nu voor ons belangrijk? Laat iedere deelnemer aan de les een van de profeten kiezen die deze sleutels overdroegen – Mozes, Elias en Elia – en in de Gids bij de Schriften meer over hem te weten komen. Wat zegt het leven van deze profeten ons over de sleutels die ze overdroegen? Bespreek wat de Heer van ons verwacht nu die sleutels weer op aarde zijn.

Afbeelding
Bijkomende leermiddelen (pictogram)

Bijkomende leermiddelen

Sleutels verschaffen de macht en het gezag voor Gods werk.

Ouderling Quentin L. Cook heeft gezegd:

‘De Kirtlandtempel was qua locatie en grootte vrij onopvallend. Maar hij was voor de mensheid van eeuwig belang. Profeten van weleer herstelden priesterschapssleutels voor de eeuwige heilsverordeningen van het evangelie van Jezus Christus. Dat heeft trouwe leden enorme vreugde gebracht.

‘Die sleutels zijn “macht van omhoog” [Leer en Verbonden 38:38] voor de taken die God ons heeft toegewezen, en die het hoofddoel van de kerk vormen. Op die mooie paasdag in de Kirtlandtempel werden er drie sleutels hersteld:

Ten eerste: Mozes verscheen en overhandigde de sleutels van de vergadering van Israël uit de vier delen van de aarde, ofwel het zendingswerk.

Ten tweede: Elias verscheen en overhandigde de sleutels van de bedeling van het evangelie van Abraham, waaronder de herstelling van het verbond van Abraham [zie Abraham 2:8–11]. President Russell M. Nelson heeft uitgelegd dat het doel van de verbondssleutels is om leden op Gods koninkrijk voor te bereiden [zie ‘Verbonden’, Liahona, november 2011, 88]. […]

Ten derde: Elia verscheen en overhandigde de sleutels van de verzegelbevoegdheid van deze bedeling, waaronder familiehistorisch werk en tempelverordeningen die het heil van de levenden en de doden mogelijk maken.’ (‘Ons voorbereiden om God te ontmoeten’, Liahona, mei 2018, 114–115.)

Ons onderwijs verbeteren

Nodig de Geest in uw lessen uit. ‘Het ultieme doel van alles wat een evangelieleerkracht doet – elke vraag, elke Schrifttekst, elke activiteit – is de Geest ruimte geven om het geloof te versterken en allen uit te nodigen tot Christus te komen. […] Gewijde muziek, de Schriften, woorden van hedendaagse profeten, uitingen van liefde en getuigenis, en momenten van stille bezinning, dragen er alle toe bij dat we de aanwezigheid van de Geest kunnen voelen.’ (Zie Onderwijzen naar het voorbeeld van de Heiland10.)

Afdrukken