Nieuwe Testament 2023
2–8 januari. Mattheüs 1; Lukas 1: ‘Laat met mij geschieden overeenkomstig uw woord’


‘2–8 januari. Mattheüs 1; Lukas 1: “Laat met mij geschieden overeenkomstig uw woord”’, Kom dan en volg Mij – voor de zondagsschool: Nieuwe Testament 2023 (2022)

‘2–8 januari. Mattheüs 1; Lukas 1’, Kom dan en volg Mij – voor de zondagsschool: 2023

Afbeelding
Maria en Elizabet

2–8 januari

Mattheüs 1; Lukas 1

‘Laat met mij geschieden overeenkomstig uw woord’

Lees nu eerst Mattheüs 1 en Lukas 1 en schrijf uw ingevingen op alvorens enig bijkomend studiemateriaal te lezen. Laat de Geest uw voorbereiding leiden. Kijk dan de ideeën in dit lesschema en in Kom dan en volg Mij – voor personen en gezinnen door.

Afbeelding
meedoen (pictogram)

Meedoen stimuleren

Een hoofddoel van Mattheüs, Lukas en de andere auteurs van de evangeliën was getuigen dat Jezus Christus de Zoon van God is. Geef de leerlingen enkele minuten om Mattheüs 1 of Lukas 1 opnieuw te bekijken en vraag ze om een vers aan te halen waardoor hun geloof in Jezus Christus opgebouwd wordt. Stel de klas voor dat ze dit jaar bij het bestuderen van het Nieuwe Testament een lijst bijhouden van passages die een getuigenis vormen dat Jezus Christus de Zoon van God is. U kunt die lijst ook klassikaal bijhouden.

Afbeelding
onderwijs (pictogram)

In de leer onderwijzen

Mattheüs 1:18–25; Lukas 1:5–80

Onze hemelse Vader werkt door middel van zijn getrouwe kinderen om zijn doeleinden te bereiken.

  • De leerlingen hebben meer kans op een zinvolle ervaring door hun studie van het Nieuwe Testament, als zij kunnen leren van de ervaringen van de mensen over wie ze lezen. Om daaraan bij te dragen, schrijft u de namen van de mensen die in Mattheüs 1 en Lukas 1 voorkomen op het bord. Zet er ook de Schriftverwijzingen als volgt bij:

    Wat kunnen wij van deze verslagen leren wat ons in het heden kan helpen?

  • U kunt de video’s ‘An Angel Foretells Christ’s Birth to Mary’ en ‘Mary and Elisabeth Rejoice Together’ tonen (op ChurchofJesusChrist.org), zodat de leerlingen meer nadenken over het karakter van Maria en haar rol in het plan van onze Vader. U kunt ook klassikaal Lukas 1:26–38, 46–56 lezen en daarbij aandacht besteden aan de woorden van Maria en wat die over haar karakter zeggen. Wat kunnen we nog meer van Maria leren?

Lukas 1:5–25

Gods zegeningen komen op zijn eigen tijd.

  • Er zijn in uw klas misschien mensen die net zoals Elizabet en Zacharias een rechtvaardig leven leiden en een verhoopte zegen nog niet ontvangen hebben. Laat de klas Lukas 1:5–25 bestuderen, zodat ze van Elizabet en Zacharias kunnen leren wat op de Heer wachten betekent. Kennen de leerlingen nog andere voorbeelden uit hun leven of de Schriften van vertrouwen op de timing van de Heer? Wat kunnen we van deze voorbeelden leren? De leerlingen kunnen ook het citaat in ‘Bijkomende leermiddelen’ bespreken.

Lukas 1:26–38

‘Geen ding zal bij God onmogelijk zijn.’

  • Misschien vragen de leerlingen zich net als Maria af hoe Gods plannen voor hen en zijn beloften aan hen vervuld kunnen worden. Maak ze duidelijk dat met de macht van God alle dingen mogelijk zijn door de afbeelding De aankondiging: De engel Gabriël verschijnt aan Maria (Evangelieplatenboek, 28) te tonen en samen Lukas 1:26–38 te lezen. Wat leren we over het schijnbaar onmogelijke doen uit de woorden en daden van Maria? Vraag de leerlingen naar ervaringen waarbij God hen heeft geholpen iets te bereiken wat ze onmogelijk hadden geacht.

Afbeelding
leermiddelen (pictogram)

Bijkomende leermiddelen

Op de Heer wachten.

Ouderling Jeffrey R. Holland, die erkende dat veel mensen zich afvragen waarom we moeten wachten op Gods zegeningen, heeft daarover gezegd:

‘Het antwoord op zulke vragen is: “Ja, God kan onmiddellijk voor een wonder zorgen, maar vroeg of laat komen we erachter dat het aan Hem is om de tijden en seizoenen van onze sterfelijke reis te bepalen.” […] Geloof betekent dat we in goede én slechte tijden op God vertrouwen, zelfs als dat enig lijden met zich meebrengt, in afwachting van de openbaring van zijn arm voor ons welzijn. […]

‘Zij die “de Here verwachten, [zullen] hun kracht vernieuwen, zij zullen hun vleugels uitslaan als arenden, zij zullen snel lopen en niet afgemat worden, zij zullen lopen en niet moe worden” [Jesaja 40:31; cursivering toegevoegd]. Ik bid dat “weldra” – vroeg of laat – die zegeningen ieder van u ten deel zullen vallen die naar verlichting van verdriet en verlossing van leed verlangt. Ik getuig van Gods liefde en van de herstelling van zijn heerlijke evangelie, dat hoe dan ook het antwoord is op al onze moeilijkheden.’ (‘Op de Heer wachten’, Liahona, november 2020, 116–17.)

Ons onderwijs verbeteren

Moedig de leerlingen aan om de Schriften thuis te bestuderen. Een manier om dat te doen, is in de les tijd vrij te maken, zodat de leerlingen over inzichten kunnen vertellen die ze tijdens hun studie als individu of als gezin hebben gekregen. (Zie Onderwijzen naar het voorbeeld van de Heiland29.)

Afdrukken