Nieuwe Testament 2023
16–22 januari. Johannes 1: ‘Wij hebben de Messias gevonden’


‘16–22 januari. Johannes 1: “Wij hebben de Messias gevonden”’, Kom dan en volg Mij – voor de zondagsschool: Nieuwe Testament 2023 (2022)

‘16–22 januari. Johannes 1’, Kom dan en volg Mij – voor de zondagsschool: 2023

Afbeelding
vrouw vertelt over het evangelie in treinstation

16–22 januari

Johannes 1

‘Wij hebben de Messias gevonden’

Bid om geestelijke leiding terwijl u Johannes 1 leest en overdenkt, zodat u het getuigenis van Johannes helder kunt behandelen. Schrijf de ingevingen die u krijgt op. Met behulp van Kom dan en volg Mij – voor personen en gezinnen en de ideeën in dit lesschema kunt u de leerlingen inspireren om de leer uit dit hoofdstuk te begrijpen en toe te passen.

Afbeelding
meedoen (pictogram)

Meedoen stimuleren

Om actieve deelname aan de les te bevorderen kunt u de leerlingen voorstellen om vragen, opmerkingen en inzichten uit hun studie op strookjes papier te schrijven. Stop de strookjes in een doos. Neem dan strookjes uit de doos en bespreek die klassikaal.

Afbeelding
onderwijs (pictogram)

In de leer onderwijzen

Johannes 1:1–5

Jezus Christus was ‘in het begin bij God’.

  • Wat zei Johannes over de voorsterfelijke Jezus Christus? Waarom is het belangrijk dat u de voorsterfelijke rollen van Christus kent? Schrijf die vragen eventueel op het bord en vraag de mensen in Johannes 1:1–5 naar antwoorden te zoeken (zie ook de Bijbelvertaling van Joseph Smith, Johannes 1:1–5 (in het aanhangsel van de tripelcombinatie); Mozes 1:32–33; Gids bij de Schriften, ‘Jezus Christus’, Voorsterfelijk bestaan van Christus). De leerlingen kunnen ook vertellen wat ze te weten komen over de voorsterfelijke rollen van Christus uit ‘De levende Christus: het getuigenis van de apostelen’ (ChurchofJesusChrist.org).

  • Als u naar aanleiding van deze verzen de scheppingen van de Heer wilt bespreken, kunt u Johannes 1:3 lezen en afbeeldingen van het natuurschoon op aarde tonen. Laat eventueel het filmpje ‘Our Home’ zien (ChurchofJesusChrist.org). Vraag de mensen in de klas hoe zij de liefde van de Heiland door zijn scheppingen ervaren.

Johannes 1:1–14

Jezus Christus is het Licht.

  • U kunt de leerlingen vragen om op te zoeken hoeveel keer het woord licht in Johannes 1:1–14 wordt genoemd. Waarom is licht een goed woord om Jezus Christus te omschrijven? De leerlingen kunnen vertellen hoe de Heiland en zijn evangelie hun geestelijk licht geven. U kunt ze ook meer over het licht van Christus in Leer en Verbonden 84:45–46; 88:11–13 laten lezen, of u kunt ze naar ‘Licht van Christus’ in de Gids bij de Schriften verwijzen. Hoe kunnen we het licht van de Heiland met anderen delen?

    Afbeelding
    zonbeschenen rotsen op het strand

    De Heiland en zijn evangelie geven geestelijk licht.

  • Om de leerlingen een beeld te helpen krijgen van wat ze in Johannes 1 over de Heiland leren, kunt u ze enkele afbeeldingen tonen (toon ook de afbeelding uit het lesschema van deze week in Kom dan en volg Mij – voor personen en gezinnen) die aspecten van het leven en de goddelijke zending van Jezus Christus laten zien. Vraag de leerlingen Johannes 1:1–14 te doorzoeken op woorden en zinsneden die als titels voor de afbeeldingen geschikt zijn.

Johannes 1:35–51

We kunnen een eigen getuigenis van de Heiland krijgen en anderen aansporen te ‘Kom[en] en zie[n].’

  • De uitnodiging ‘Kom en zie’ staat tweemaal in Johannes 1 (zie verzen 40, 47). We hebben misschien niet de kans de Heiland in levenden lijve te zien zoals Andreas en Nathanaël, maar we kunnen wel aan dezelfde aansporing gevolg geven. Wat betekent het tegenwoordig om te ‘komen en zien’?

  • De leerlingen kunnen Johannes 1:35–51 lezen en vertellen wat ze hieruit leren over anderen uitnodigen om over Christus te leren (zie ook ‘Bijkomende leermiddelen’ of de video ‘Inviting Others to “Come and See”’ op ChurchofJesusChrist.org). Ze kunnen ook vertellen hoe zij simpele en natuurlijke manieren hebben gevonden om anderen uit te nodigen om te ‘komen en zien’.

Afbeelding
leermiddelen (pictogram)

Bijkomende leermiddelen

We kunnen anderen aansporen om te komen en zien.

Ouderling Neil L. Andersen heeft gezegd:

‘De Heiland heeft ons geleerd hoe we het evangelie moeten uitdragen. Ik hou van het verhaal van Andreas die vroeg, “Rabbi (wat vertaald wil zeggen: Meester), waar woont U?” [Johannes 1:39.] Jezus had alleen kunnen zeggen waar Hij woonde. Maar in plaats daarvan zei hij tegen Andreas, “Kom en zie” [Johannes 1:40]. Ik denk graag dat de Heiland zei: “Kom en zie niet alleen waar ik leef, maar hoe ik leef. Kom, en zie wie Ik ben. Kom en voel de Geest.” We weten niet alles over die dag, maar we weten wel dat Andreas zijn broer Simon vond en verklaarde: “Wij hebben de [Christus] gevonden” [Johannes 1:41].

‘Voor hen die interesse tonen in wat wij te vertellen hebben, kunnen we het voorbeeld van de Heiland volgen en hen uitnodigen: “Kom en zie.” Sommigen zullen die uitnodiging aannemen, anderen niet. We kennen allemaal wel iemand tegen wie verschillende keren “kom en zie” is gezegd, voordat ze de uitnodiging aannamen.’ (‘Het is een wonder’, Liahona, mei 2013, 79.)

Ons onderwijs verbeteren

Help de leerlingen de Schriften op zichzelf toe te passen. Dezelfde aansporing die Christus aan zijn discipelen gaf – ‘Kom en zie’ – kan bij de leerlingen het verlangen aanwakkeren om de Heiland te volgen. Moedig de leerlingen aan de beginselen uit de Schriften op zichzelf toe te passen en laat ze anderen aansporen om hetzelfde te doen. (Zie 1 Nephi 19:23; Onderwijzen naar het voorbeeld van de Heiland, 21.)

Afdrukken