Det nye testamente 2023
2.‒8. januar. Matteus 1; Lukas 1: “Det skje meg etter ditt ord”


“2.‒8. januar. Matteus 1; Lukas 1: ‘Det skje meg etter ditt ord’”, Kom, følg med meg – for Søndagsskolen: Det nye testamente 2023 (2022)

“2.‒8. januar. Matteus 1; Lukas 1”, Kom, følg med meg – for Søndagsskolen: 2023

Bilde
Maria og Elisabet

2.‒8. januar

Matteus 1; Lukas 1

“Det skje meg etter ditt ord”

Før du leser studiemateriellet, kan du lese og grunne på Matteus 1 og Lukas 1, og skrive ned dine åndelige inntrykk. La Ånden veilede dine forberedelser. Gransk så forslagene i denne oversikten og i Kom, følg med meg – for enkeltpersoner og familier.

Bilde
deling-ikon

Oppfordre til å dele

Et hovedmål for Matteus og Lukas og de andre evangelieforfatterne var å vitne om at Jesus Kristus er Guds Sønn. Gi klassemedlemmene noen minutter til å gjennomgå Matteus 1 eller Lukas 1 og dele et vers som bygger opp deres tro på Jesus Kristus. Foreslå for klassen at når de studerer Det nye testamente i år, kan de føre en liste over skriftsteder som vitner om at Jesus Kristus er Guds Sønn. Dere kan også føre denne listen som klasse.

Bilde
undervisning-ikon

Undervis i læren

Matteus 1:18–25; Lukas 1:5–80

Vår himmelske Fader virker gjennom sine trofaste barn for å oppnå sine hensikter.

  • Det er større sannsynlighet for at klassemedlemmene vil få meningsfylte opplevelser mens de studerer Det nye testamente i år, hvis de kan hente lærdommer fra erfaringene til dem de leser om. For å hjelpe dem å gjøre dette kan du skrive navnene på personene i Matteus 1 og Lukas 1 på tavlen, sammen med skriftstedhenvisninger om disse personene, som følger:

    Hva kan vi lære av disse beretningene som vil hjelpe oss i dag?

  • For å hjelpe klassemedlemmene å tenke dypere over Maria og hennes rolle i Faderens plan, kan du vise videoene “An Angel Foretells Christ’s Birth to Mary” [En engel forutsier Kristi fødsel til Maria] og “Mary and Elisabeth Rejoice Together” [Maria og Elisabet gleder seg sammen] (ChurchofJesusChrist.org). Dere kan også lese Lukas 1:26–38, 46–56 sammen og legge merke til ting Maria sa som viser noe om hennes karakter. Hva annet kan vi lære av Maria?

Lukas 1:5–25

Guds velsignelser kommer når han finner det gagnlig.

  • Det kan være noen i klassen som, i likhet med Elisabet og Sakarias, lever rettferdig og likevel ikke har mottatt en velsignelse som de har håpet på. Vurder å be klassen granske Lukas 1:5–25 for å finne lærdommer de kan få av Elisabet og Sakarias om å vente på Herren. Hvilke andre eksempler på å vente på Herrens tidsplan kan klassemedlemmene dele fra sitt eget liv eller fra beretninger i Skriftene? Hva kan vi lære av disse eksemplene? Klassemedlemmene kan også drøfte uttalelsen i “Ytterligere ressurser”.

Lukas 1:26–38

“Ingenting er umulig for Gud.”

  • Klassemedlemmene kan til tider undre seg – slik Maria gjorde – over hvordan Guds planer for dem eller løfter til dem kan bli oppfylt. For å hjelpe klassemedlemmene å forstå at alt er mulig ved Guds kraft, kan du vise bildet Bebudelsen: Engelen Gabriel viser seg for Maria (Kunst inspirert av evangeliet, bok, nr. 28) og be dem lese Lukas 1:26–38 sammen. Hva kan vi lære om å overvinne det som tilsynelatende er umulig, ved å studere Marias ord og handlinger? Be klassemedlemmene fortelle om tilfeller da Gud hjalp dem å oppnå noe de trodde var umulig.

Bilde
ressurser-ikon

Ytterligere ressurser

Vi må vente på Herren.

I erkjennelse av at mange av oss stiller spørsmål ved hvorfor vi må vente på Guds velsignelser, sa eldste Jeffrey R. Holland:

“Svaret på slike spørsmål er: ‘Jo, Gud kan utføre mirakler øyeblikkelig, men før eller senere lærer vi at tidene og årstidene på vår jordiske reise er hans og hans alene å styre’ … Tro betyr å stole på Gud i gode og dårlige tider, selv om det innebærer en viss lidelse til vi ser hans arm blottet på våre vegne …

De som ‘venter på Herren, får ny kraft. De løfter vingene som ørner. De løper og blir ikke utmattet, de går og blir ikke trette’ [Jesaja 40:31, uthevelse tilføyd]. Jeg ber om at disse velsignelsene ‘snart’ – tidlig eller sent – må komme til hver enkelt av dere som søker lindring fra deres sorg og frihet fra deres smerter. Jeg bærer vitnesbyrd om Guds kjærlighet og gjengivelsen av hans strålende evangelium, som, på en eller annen måte, er løsningen på alle problemer vi står overfor i livet” (“Vi må vente på Herren”, Liahona, nov. 2020, 116–17).

Vi kan forbedre vår undervisning

Oppfordre klassemedlemmene til å studere Skriftene hjemme. Én måte du kan oppfordre til skriftstudium hjemme på er ved å sette av tid til at klassemedlemmene kan få dele oppdagelser og innsikt fra sitt eget og familiens studium (se Undervisning på Frelserens måte29).

Skriv ut