Det nye testamente 2023
16.‒22. januar. Johannes 1: Vi har funnet Messias


“16.‒22. januar. Johannes 1: Vi har funnet Messias”, Kom, følg med meg – for Søndagsskolen: Det nye testamente 2023 (2022)

“16.‒22. januar. Johannes 1”, Kom, følg med meg – for Søndagsskolen: 2023

Bilde
en kvinne deler evangeliet med andre på en togstasjon

16.‒22. januar

Johannes 1

Vi har funnet Messias

Mens du leser og grunner på Johannes 1, kan du be om åndelig veiledning i ditt ansvar for å undervise om Johannes’ vitnesbyrd. Skriv ned inntrykkene du mottar. Kom, følg med meg – for enkeltpersoner og familier og forslagene i denne oversikten kan hjelpe deg å inspirere klassemedlemmene til å forstå og anvende læren i dette kapittelet.

Bilde
deling-ikon

Oppfordre til å dele

For å hjelpe klassemedlemmene å dele det de lærer, kan du be dem skrive spørsmål, kommentarer eller innsikt fra lesingen sin på papirstrimler og legge dem i en beholder. Trekk strimler fra beholderen som dere kan drøfte som klasse.

Bilde
undervisning-ikon

Undervis i læren

Johannes 1:1–5

Jesus Kristus var “i begynnelsen hos Gud”.

  • Hva underviste Johannes om den førjordiske Kristus? Hvorfor er det viktig å vite om Kristi førjordiske oppgaver? Det kan hjelpe å skrive disse spørsmålene på tavlen og be klassemedlemmene lete etter svar i Johannes 1:1–5 (se også Joseph Smiths oversettelse, Johannes 1:1–5 [i Veiledning til Skriftene]; Moses 1:32–33; Veiledning til Skriftene, “Foruttilværelsen, Kristus levde før han ble født” under “Jesus Kristus”). Klassemedlemmene kan også fortelle hva de lærer om Kristi førjordiske oppgaver i “Den levende Kristus – apostlenes vitnesbyrd” (ChurchofJesusChrist.org).

  • Hvis du vil bruke disse versene til å snakke om Herrens skaperverk, kan du lese Johannes 1:3 og vise bilder som viser jordens skjønnhet. Du kan gjerne vise videoen “Our Home” [Vårt hjem] (ChurchofJesusChrist.org). Be klassemedlemmene fortelle hvordan Frelserens skaperverk hjelper dem å føle hans kjærlighet.

Johannes 1:1–14

Jesus Kristus er lyset.

  • Vurder å be klassemedlemmene finne alle forekomster av ordet lys i Johannes 1:1–14. Hvorfor er lys et godt ord for å beskrive Jesus Kristus? Klassemedlemmene kan gjerne fortelle hvordan Frelseren og hans evangelium gir dem åndelig lys. Som en del av denne drøftingen kan du be klassemedlemmene lese mer om Kristi lys i Lære og pakter 84:45–46; 88:11–13, eller du kan be dem slå opp “Kristi lys” i Veiledning til Skriftene. Hvordan kan vi dele Frelserens lys med andre?

    Bilde
    sollys gjennom en fjellformasjon på en strand

    Frelseren og hans evangelium gir åndelig lys.

  • For å hjelpe klassemedlemmene å visualisere det som blir undervist om Frelseren i Johannes 1, kan du vise flere bilder (blant annet det fra denne ukens oversikt i Kom, følg med meg – for enkeltpersoner og familier) som skildrer aspekter av Jesu Kristi liv og guddommelige misjon. Klassemedlemmene kan gjerne granske Johannes 1:1–14 for å finne ord eller uttrykk som kan fungere som titler på bildene.

Johannes 1:35–51

Vi kan få vårt eget vitnesbyrd om Frelseren og deretter innby andre til å komme og se.

  • I Johannes 1 finner vi oppfordringen “kom og se” to ganger (se vers 39, 46). Vi får kanskje ikke anledning til å se Frelseren fysisk slik Andreas og Natanael gjorde, men vi kan følge den samme oppfordringen. Hva kan “kom og se” bety i vår tid?

  • Klassemedlemmene kan gjerne lese Johannes 1:35–51 og fortelle hva de lærer av disse versene om å innby andre til å lære om Kristus (se også “Ytterligere ressurser” eller videoen “Inviting Others to ‘Come and See’” ”[Innby andre til å komme og se] på ChurchofJesusChrist.org). De kan også fortelle hvordan de har funnet enkle og naturlige måter å innby andre til å “kom[me] og se” på.

Bilde
ressurser-ikon

Ytterligere ressurser

Vi kan invitere andre til å komme og se.

Eldste Neil L. Andersen underviste:

“Frelseren lærte oss å dele evangeliet med andre. Jeg liker historien om Andreas, som spurte: ‘Mester – hvor er ditt herberge?’ [Johannes 1:38]. Jesus kunne ha sagt hvor han bodde. Men i stedet sa han til Andreas: ‘Kom og se’ [Johannes 1:39]. Jeg liker å tenke at Frelseren sa: ‘Kom og se ikke bare hvor jeg bor, men hvordan jeg lever. Kom og se hvem jeg er. Kom og føl Ånden.’ Vi vet ikke alt om denne dagen, men vi vet at da Andreas fant sin bror Simon, erklærte han: ‘Vi har funnet … Kristus’ [Johannes 1:41].

Overfor dem som viser interesse for våre samtaler, kan vi følge Frelserens eksempel ved å invitere dem til å komme og se. Noen vil ta imot vår invitasjon, og andre vil ikke. Vi kjenner alle noen som har blitt invitert flere ganger før de takker ja til en invitasjon om å komme og se” (“Det er et mirakel”, Liahona, mai 2013, 79).

Vi kan forbedre vår undervisning

Hjelp klassemedlemmene å anvende Skriftene på seg selv. Den samme invitasjonen som Kristus ga sine disipler – til å komme og se – kan hjelpe dem du underviser, å følge Frelseren. Oppfordre klassemedlemmene til å anvende prinsippene som finnes i Skriftene, på sitt eget liv og oppfordre andre til å gjøre det samme. (Se 1 Nephi 19:23; Undervisning på Frelserens måte21.)

Skriv ut