Nieuwe Testament 2023
6–12 maart. Mattheüs 9–10; Markus 5; Lukas 9: ‘Deze twaalf zond Jezus uit’


‘6–12 maart. Mattheüs 9–10; Markus 5; Lukas 9: “Deze twaalf zond Jezus uit”’, Kom dan en volg Mij – voor de zondagsschool: Nieuwe Testament 2023 (2022)

‘6–12 maart. Mattheüs 9–10; Markus 5; Lukas 9’, Kom dan en volg Mij – voor de zondagsschool: 2023

Afbeelding
Jezus ordent Petrus

6–12 maart

Mattheüs 9–10; Markus 5; Lukas 9

‘Deze twaalf zond Jezus uit’

Zoek onder het lezen van Mattheüs 9–10; Markus 5; en Lukas 9 inspiratie van de Heilige Geest over wat de leerlingen nodig hebben. U kunt uw geestelijke indrukken opschrijven om u te helpen een les voor te bereiden die u en de leerlingen tot zegen zal zijn.

Afbeelding
meedoen (pictogram)

Meedoen stimuleren

U kunt de leerlingen vragen om elk een waarheid op te schrijven die ze deze week uit de Schriften hebben geleerd, met de bijbehorende Schriftteksten. Lees enkele van de papiertjes voor aan de klas. Hoe kunnen we deze waarheden toepassen?

Afbeelding
onderwijs (pictogram)

In de leer onderwijzen

Mattheüs 9

Christus heeft de macht om ons fysiek en geestelijk te genezen.

  • Veel van de wonderbaarlijke genezingen van de Heiland leren ons ook over geestelijke waarheden. U kunt de leerlingen in vier groepen verdelen en elke groep een van de volgende passages laten lezen om dit beter te begrijpen: Mattheüs 9:2–8; Mattheüs 9:18–19, 23–26; Mattheüs 9:20–22; en Mattheüs 9:27–31. Vraag elk groepje om het wonder in hun passage te bestuderen en het samen te vatten voor de hele klas. Welke geestelijke waarheden kunnen wij door deze wonderen leren?

Afbeelding
vrouw reikt naar het bovenkleed van Jezus

Vertrouw op de Heer, Liz Lemon Swindle

Mattheüs 10

De Heer geeft zijn dienstknechten macht om zijn werk te doen.

  • De opdracht van de Heiland aan zijn apostelen kan ons in onze eigen taak tot steun zijn. Misschien hebben leerlingen al inzichten over dit onderwerp door hun individuele studie. Er is bijvoorbeeld een activiteit voor dit onderwerp in Kom dan en volg Mij – voor personen en gezinnen. Vraag ze naar hun bevindingen of voltooi de activiteit in kleine groepjes tijdens de les. Vraag de leerlingen wanneer ze de macht van de Heiland bij de vervulling van hun roepingen hebben gevoeld.

  • Hoe kan een studie van de opdracht die Christus in Mattheüs 10 aan zijn apostelen gaf, leerlingen meer inzicht geven in de rol van hedendaagse profeten en apostelen? Het kan leerzaam zijn de opdracht van de Heiland aan de twaalf apostelen te vergelijken met de opdracht die in deze bedeling aan het eerste Quorum der Twaalf Apostelen werd gegeven. Die vindt u in ‘Bijkomende leermiddelen’. Vraag de leerlingen eventueel hoe de bediening van de levende apostelen hun heeft beïnvloed. Getuig van de goddelijke roeping van de hedendaagse profeten en apostelen en spoor de anderen aan dat ook te doen.

Mattheüs 10:17–20

Als we in dienst van de Heer zijn, inspireert Hij ons met de juiste woorden.

  • Mensen zijn soms zenuwachtig als ze anderen in het evangelie onderwijzen of erover vertellen. Maar de Heer beloofde zijn discipelen dat Hij ze de juiste woorden zou ingeven. Hoe kunnen we de beloofde hulp van de Heer zelf ontvangen? Vraag de leerlingen Mattheüs 10:19–20; Leer en Verbonden 84:85; en Leer en Verbonden 100:5–8 te lezen voor het antwoord. Wanneer heeft de Heilige Geest u laten weten wat u moest zeggen? Vertel eventueel over uw ervaringen en vraag de leerlingen naar die van hen.

Afbeelding
leermiddelen (pictogram)

Bijkomende leermiddelen

Opdracht aan hedendaagse apostelen.

Toen enkelen van de eerste leden van het Quorum der Twaalf Apostelen in deze tijd werden geroepen, gaf Oliver Cowdery hun een opdracht die heel sterk leek op de opdracht van Jezus Christus in Mattheüs 10. Hij zei:

‘U zult de strijd aan moeten gaan met alle vooroordelen van alle naties. […] Ik wil u daarom aansporen om diepe nederigheid te ontwikkelen, want ik ken de trots van ons menselijk hart. Pas op dat de wereldse vleiers u niet verhogen. Pas op dat uw verlangens niet door wereldse voorwerpen worden gevangen. Zet uw bediening op de eerste plaats. [Het] is belangrijk dat u voor uzelf een getuigenis van de hemel krijgt, zodat u van de waarheid kunt getuigen. […]

‘“U moet deze boodschap uitdragen aan wie zich wijs beschouwt. En zij vervolgen u misschien; ze staan u naar het leven. De tegenstander is altijd uit geweest op het leven van de dienstknechten van God. Wees daarom altijd bereid om uw leven op te offeren, als God dat voor de vooruitgang en opbouw van zijn werk vereist. […]

‘Hij nam ze daarna een voor een bij de hand en zei: “Neemt u met volle overtuiging deel aan deze bediening, om het evangelie samen met uw broeders ijverig te verkondigen, overeenkomstig de strekking en bedoeling van de opdracht die u hebt ontvangen?” Ze stemden allemaal in.’ (In ‘Minutes and Blessings, 21 February 1835’, Minute Book 1, 159–161, 164, josephsmithpapers.org.)

Ons onderwijs verbeteren

Getuig van zegeningen. Wanneer u tot handelen uitnodigt, getuig dan tot uw leerlingen dat zij de zegeningen ontvangen die God heeft beloofd, als zij met geloof naar zijn leringen handelen. Zegeningen horen niet ons voornaamste motief voor gehoorzaamheid te zijn, maar onze hemelse Vader wil al zijn kinderen zegenen. (Zie Onderwijzen naar het voorbeeld van de Heiland35.)

Afdrukken