Det nye testamente 2023
6.‒12. mars. Matteus 9–10; Markus 5; Lukas 9: “Disse tolv sendte Jesus ut”


“6.‒12. mars. Matteus 9–10; Markus 5; Lukas 9: ‘Disse tolv sendte Jesus ut’”, Kom, følg med meg – for Søndagsskolen: Det nye testamente 2023 (2022)

“6.‒12. mars. Matteus 9–10; Markus 5; Lukas 9”, Kom, følg med meg – for Søndagsskolen: 2023

Bilde
Jesus ordinerer Peter

6.‒12. mars

Matteus 9–10; Markus 5; Lukas 9

“Disse tolv sendte Jesus ut”

Når du leser Matteus 9–10, Markus 5 og Lukas 9, kan du søke inspirasjon fra Den hellige ånd om behovene til dem du underviser. Å skrive ned dine åndelige inntrykk kan hjelpe deg å forberede deg til en opplevelse som vil velsigne deg og klassemedlemmene.

Bilde
deling-ikon

Oppfordre til å dele

Du kan gjerne be klassemedlemmene skrive på en papirlapp en sannhet de har lært av Skriftene denne uken, herunder skriftstedene. Når du har samlet inn lappene, kan du velge ut noen å lese for klassen. Hvordan kan vi anvende disse sannhetene på oss selv?

Bilde
undervisning-ikon

Undervis i læren

Matteus 9

Kristus har makt til å helbrede oss fysisk og åndelig.

  • Mange av Frelserens mirakuløse helbredelser lærer oss også åndelige sannheter. For å hjelpe klassemedlemmene å forstå dette kan du dele klassen i fire grupper og gi hver gruppe et av følgende skriftsteder: Matteus 9:2–8; Matteus 9:18–19, 23–26; Matteus 9:20–22 og Matteus 9:27–31. Be hver gruppe studere mirakelet som er beskrevet i deres skriftsted, og deretter sammenfatte det for klassen. Hvilke åndelige sannheter kan vi lære av disse miraklene?

Bilde
kvinne som strekker seg for å røre ved Jesu kjortel

Trust in the Lord [Sett din lit til Herren], av Liz Lemon Swindle

Matteus 10

Herren gir sine tjenere kraft til å utføre hans verk.

  • Frelserens befaling til sine apostler kan hjelpe oss i vårt personlige ansvar. Klassemedlemmene kan ha fått innsikt i dette emnet gjennom sitt personlige studium. Det er for eksempel en aktivitet om dette emnet i Kom, følg med meg – for enkeltpersoner og familier. Be dem fortelle hva de har lært, eller arbeide i små grupper for å gjøre aktiviteten i klassen. Be klassemedlemmene fortelle om erfaringer hvor de har følt Frelserens kraft når de har utført sine kall.

  • Hvordan kan det å studere befalingen Kristus ga sine apostler i Matteus 10, hjelpe klassemedlemmene å forstå hvilken oppgave vår tids profeter og apostler har? Det kan være nyttig å sammenligne Frelserens befaling til De tolv med befalingen som ble gitt de første apostlene i denne evangelieutdeling, slik den finnes i “Ytterligere ressurser”. Klassemedlemmene kan kanskje fortelle hvordan de har blitt påvirket av de levende apostlers tjenestegjerning. Bær vitnesbyrd om levende profeter og apostlers guddommelige kall, og oppfordre klassemedlemmene til å bære sitt.

Matteus 10:17–20

Når vi er i Herrens tjeneste, vil han inspirere oss med hva vi skal si.

  • Mange blir noen ganger nervøse når de underviser eller snakker med andre om evangeliet. Herren lovet imidlertid disiplene at han ville hjelpe dem å vite hva de skulle si. Hva må vi gjøre for å motta Herrens lovede hjelp? Be klassemedlemmene lese Matteus 10:19–20; Lære og pakter 84:85 og Lære og pakter 100:5–8 for å finne svar på dette spørsmålet. Når har Den hellige ånd hjulpet deg å vite hva du skal si? Du kan gjerne fortelle om egne erfaringer og oppfordre klassemedlemmene til å fortelle om sine egne.

Bilde
ressurser-ikon

Ytterligere ressurser

En befaling til apostler i de siste dager.

Da noen av de første medlemmene av De tolv apostlers quorum i denne evangelieutdeling ble kalt, ga Oliver Cowdery dem en befaling som lignet på den Jesus Kristus ga i Matteus 10. Han sa:

“‘Dere vil måtte kjempe mot alle fordommer i alle nasjoner … Jeg ber dere derfor utvikle stor ydmykhet, for jeg kjenner til menneskehjertets stolthet. Vær på vakt så ikke verdens smigrere gjør dere stolte. Vær på vakt så ikke deres kjærlighet går til verdslige ting. La deres embede komme først … Det er nødvendig at dere selv får et vitnesbyrd fra himmelen, slik at dere kan bære vitnesbyrd om sannheten …

Dere skal bære dette budskap ut til dem som regner seg for vise. Og slike vil kanskje forfølge dere – de vil kanskje strebe dere etter livet. Motstanderen har alltid strebet Guds tjenere etter livet. Dere må derfor til enhver tid være beredt til å ofre livet, hvis Gud skulle kreve det, for å fremme og bygge opp hans sak …

Deretter tok han hver enkelt i hånden og sa: ‘Tar du av hele ditt hjerte del i denne gjerning, å forkynne evangeliet med all flid, sammen med disse dine brødre, ifølge den befalings ånd og hensikt som du har mottatt?’ Hver enkelt svarte bekreftende” (i “Minutes and Blessings, 21 February 1835”, Minute Book 1, 159–161, 164, josephsmithpapers.org; rettskrivning og tegnsetting modernisert).

Vi kan forbedre vår undervisning

Bær vitnesbyrd om velsignelser. Når du oppfordrer til å handle, kan du vitne for klassemedlemmene dine om at de vil motta de velsignelsene Gud har lovet, når de med tro handler ifølge hans læresetninger. Velsignelser bør ikke være vår primære motivasjon for lydighet, men vår himmelske Fader ønsker å velsigne alle sine barn. (Se Undervisning på Frelserens måte35.)

Skriv ut