Det nye testamente 2023
27. februar–5. mars. Matteus 8; Markus 2–4; Lukas 7: “Din tro har frelst deg”


“27. februar–5. mars. Matteus 8; Markus 2–4; Lukas 7: ‘Din tro har frelst deg’”, Kom, følg med meg – for Søndagsskolen: Det nye testamente 2023 (2022)

“27. februar–5. mars. Matteus 8; Markus 2–4; Lukas 7”, Kom, følg med meg – for Søndagsskolen: 2023

Bilde
Jesus reiser en mann opp fra sengen

27. februar–5. mars

Matteus 8; Markus 2–4; Lukas 7

“Din tro har frelst deg”

Din forberedelse til å undervise begynner når du med bønnens hjelp studerer Matteus 8; Markus 2–4 og Lukas 7. Kom, følg med meg – for enkeltpersoner og familier kan forbedre ditt studium og gi deg ideer til undervisningen i tillegg til dem som finnes her.

Bilde
deling-ikon

Oppfordre til å dele

Klassemedlemmene kan ha fått dyp innsikt i løpet av sitt personlige studium av miraklene i disse kapitlene (se listen over Frelserens helbredelser i denne ukens oversikt i Kom, følg med meg – for enkeltpersoner og familier). Vurder å be klassemedlemmene dele sin innsikt med en partner, eller med hele klassen.

Bilde
undervisning-ikon

Undervis i læren

Matteus 8; Markus 2; Lukas 7

Mirakler skjer i henhold til Guds vilje og vår tro på Jesus Kristus.

  • Hvordan kan du bruke beretningene om Frelserens mirakler til å hjelpe klassemedlemmene å styrke sin tro på ham? Du kan gjerne be dem lage en liste på tavlen over noen av de mirakuløse helbredelsene fra Matteus 8; Markus 2 og Lukas 7. Klassemedlemmene kan snakke om hvordan de som ble helbredet, viste sin tro på Kristus. Hva lærer disse beretningene oss om tro og mirakler? Klassemedlemmene kan dele ytterligere sannheter om tro og mirakler fra Mormon 9:15–21; Ether 12:12–16; Moroni 7:27–37 og Lære og pakter 35:8 (se også Veiledning til Skriftene, “Mirakel”). Når har vi sett mirakler når vi har utøvd tro på Jesus Kristus?

  • Beretningen om mirakelet i Markus 2:1–12 lærer oss blant annet verdien av å samarbeide i enhet for å hjelpe Frelseren å betjene dem som er i åndelig eller fysisk nød. Vurder å be klassemedlemmene gjennomgå beretningen fra Skriftene og dele ytterligere innsikt fra eldste Chi Hong (Sam) Wongs budskap “Redning i samarbeid” (Liahona, nov. 2014, 14–16; se også “Ytterligere ressurser”). Hva kan Markus 2:1–12 lære oss om verdien av å arbeide i fellesskap for å hjelpe de trengende? (se også Markus 3:24–25).

Markus 4:35–41

Jesus Kristus har makt til å bringe fred midt i livets stormer.

  • Du er kanskje oppmerksom på noen av utfordringene klassemedlemmene står overfor. Fordi vi alle noen ganger opplever prøvelser, kan det å gjennomgå beretningen i Markus 4:35–41 bygge opp klassemedlemmenes tro på at Frelseren kan gi dem fred. Gi hver av klassemedlemmene et papirark, og be dem skrive på den ene siden en prøvelse de har opplevd. På den andre siden ber du dem skrive noe fra Markus 4:35–41 som inspirerer dem til å vende seg til Frelseren under sine prøvelser. Be klassemedlemmene fortelle hva de skrev, hvis de føler seg tilpass med å gjøre det.

  • Salmen “Mester, se uværet truer” (Salmer, nr. 81) er basert på historien i Markus 4:35–41. Kanskje klassemedlemmene kan finne tekst i salmen med tilknytning til utsagn i Skriftene. Du kan også vise et bilde som fremstiller hendelsen (se Kunst inspirert av evangeliet, bok, nr. 40), og snakke om hvilket øyeblikk kunstneren skildrer. Hva er noen andre måter du kan hjelpe klassemedlemmene å forstå dette mirakelets betydning og kraft på?

Bilde
Jesus er i båten og stiller stormen

From Fear to Faith [Fra frykt til tro], av Howard Lyon

Lukas 7:36–50

Når vi får tilgivelse for våre synder, blir vår kjærlighet til Frelseren dypere.

  • Hva kan vi lære av kvinnens eksempel og Frelserens læresetninger i Lukas 7:36–50 når vi søker tilgivelse for våre egne synder? Hvordan hjelper omvendelse oss å komme nærmere Jesus Kristus? Hvordan påvirker denne beretningen vårt syn på dem som har syndet?

Bilde
ressurser-ikon

Ytterligere ressurser

“Da Jesus så deres tro”.

Eldste Chi Hong (Sam) Wong delte følgende innsikt om beretningen i Markus 2:1–12:

“Jeg [vil] fortelle dere om enda en skjult skatt i denne beretningen i Skriftene. Det står i vers 5: ‘Da Jesus så deres tro’ (uthevelse tilføyd). Jeg hadde ikke lagt merke til dette før – deres tro …

Hvem var disse menneskene som Jesus omtalte? Det kan godt omfatte de fire som bar den lamme mannen, mannen selv, de som hadde bedt for ham, og alle som var der for å høre Jesus forkynne, og som jublet i sitt stille sinn for mirakelet som snart skulle finne sted. Det kan ha vært en ektefelle, en mor eller far, en sønn eller datter, en misjonær, en quorumspresident, en Hjelpeforenings-president, en biskop eller en venn langt borte. Vi kan alle hjelpe hverandre. Vi skulle alltid arbeide ivrig for å hjelpe de trengende” (“Redning i samarbeid”, Liahona, nov. 2014, 16).

Vi kan forbedre vår undervisning

Bær vitnesbyrd ofte. Ditt enkle, oppriktige vitnesbyrd om åndelig sannhet kan ha stor innflytelse på dem du underviser. Ditt vitnesbyrd behøver ikke være veltalende eller langt. Det kan for eksempel være et enkelt vitnesbyrd om det mirakel at du har evangeliet i ditt liv.

Skriv ut