Det nye testamente 2023
13.‒19. mars. Matteus 11–12; Lukas 11: “Jeg vil gi dere hvile”


“13.‒19. mars. Matteus 11–12; Lukas 11: ‘Jeg vil gi dere hvile’”, Kom, følg med meg – for Søndagsskolen: Det nye testamente 2023 (2022)

“13.‒19. mars. Matteus 11–12; Lukas 11”, Kom, følg med meg – for Søndagsskolen: 2023

Bilde
Jesus står i skyene

Be Not Afraid [Frykt ikke], av Michael Malm

13.‒19. mars

Matteus 11–12; Lukas 11

“Jeg vil gi dere hvile”

Les Matteus 11–12 og Lukas 11 i løpet av uken før du underviser. Dette vil gi deg tid til å grunne og motta åpenbaring om hva du skal fokusere på i klassen.

Bilde
deling-ikon

Oppfordre til å dele

Å anvende prinsippene vi finner i Skriftene, på oss selv, er en viktig måte å oppleve kraften i Guds ord på. Be klassemedlemmene fortelle hva de har funnet i sitt skriftstudium denne uken som de kan anvende på seg selv. Når du deler et eksempel på hvordan du har anvendt Skriftene, kan det bidra til å inspirere klassemedlemmene til å dele egne eksempler.

Bilde
undervisning-ikon

Undervis i læren

Matteus 11:28–30

Jesus Kristus vil gi oss hvile når vi stoler på ham.

  • I Matteus 11:28–30 underviste Frelseren at han vil hjelpe oss å bære våre tunge byrder hvis vi tar imot hans oppfordring: “Ta mitt åk på dere” (vers 29). For å hjelpe klassemedlemmene å forstå dette løftet bedre, kan du vise et bilde av et åk (se denne ukens oversikt i Kom, følg med meg – for enkeltpersoner og familier) og dele fakta som disse: Åk har til hensikt å hjelpe dyr å bære tunge byrder eller få arbeid utført, og åk er ofte spesialtilpasset dyret. Hva tilfører disse detaljene vår forståelse av Matteus 11:28–30? Hvilke oppfordringer finner vi i disse versene? Hvilke velsignelser blir vi lovet? Du kan også dele president Russell M. Nelsons løfte i “Ytterligere ressurser”.

  • Vi har alle byrder som kan gjøres lettere ved Jesu Kristi kraft. For å oppmuntre til drøfting om dette kan du be klassemedlemmene lese og drøfte Matteus 11:28–30 med en annen i klassen. De kan ta med spørsmål som disse i drøftingen: Hva er noen eksempler på byrder en person kan bære? Hva må vi gjøre for å komme til Kristus? Hva vil det si å ta på oss Frelserens åk? Hvordan har du følt Frelseren lette dine byrder når du har vendt deg til ham? Klassemedlemmene kan finne ytterligere innsikt i eldste David A. Bednars budskap “Så de kunne bære sine byrder med letthet” (Liahona, mai 2014, 87–90).

Bilde
menn ser ned på disipler som går gjennom en hveteåker

The Disciples Eat Wheat on the Sabbath [Disiplene spiser hvete på sabbaten], av James Tissot

Matteus 12:1‒13

Sabbaten er en dag til å gjøre godt.

  • I sin iver etter å holde sabbatsdagen hellig hadde fariseerne innført strenge regler og menneskeskapte tradisjoner, noe som til slutt overskygget deres forståelse av sabbatens egentlige hensikt. For å innlede en drøfting om hvorfor Herren ga oss sabbatsdagen, kan du gjerne be klassemedlemmene gjennomgå Matteus 12:1–13 og Joseph Smiths oversettelse, Markus 2:26–27 (i Veiledning til Skriftene). Hva lærer disse beretningene oss om hensikten med sabbaten? Hvilken ytterligere innsikt om sabbaten får vi av 2 Mosebok 31:16–17; Jesaja 58:13–14 og Lære og pakter 59:9–13? Hvordan har vårt forhold til Frelseren endret seg når vi har prøvd å holde hans dag hellig?

  • Mens fariseerne la vekt på en rekke detaljerte regler om sabbaten, underviste Frelseren et enkelt prinsipp: “Så er det da tillat å gjøre godt på sabbaten” (Matteus 12:12). Hvilke andre prinsipper hjelper oss å holde sabbatsdagen hellig? (se uttalelsen av president Russell M. Nelson i “Ytterligere ressurser”). Hvorfor er prinsipper mer effektive enn lister over regler når vi arbeider med flid for å utvikle åndelig selvhjulpenhet?

  • President Russell M. Nelsons budskap “Sabbaten er en lyst” (Liahona, mai 2015, 129–32) og videoene med eldste Jeffrey R. Hollands råd i “Ytterligere ressurser” kan bidra til en drøfting om sabbatsdagen.

Bilde
ressurser-ikon

Ytterligere ressurser

I åk med Jesus Kristus.

President Russell M. Nelson underviste: “Du kommer til Kristus for å bli satt i åk med ham og med hans kraft, slik at du ikke trekker livets byrde alene. Du trekker livets byrde sammen med verdens Frelser og Forløser, og brått blir problemene dine lettere, uansett hvor alvorlige de er” (“The Mission and Ministry of the Savior: A Discussion with Elder Russell M. Nelson”, Ensign, juni 2005, 18).

“Hva slags tegn ønsker jeg å gi Gud?”

President Russell M. Nelson underviste: “Når jeg måtte avgjøre om en aktivitet var passende på sabbaten eller ikke, tenkte jeg ganske enkelt: ‘Hva slags tegn ønsker jeg å gi Gud?’ Dette spørsmålet gjorde mine valg om sabbaten krystallklare” (“Sabbaten er en lyst”, Liahona mai 2015, 130).

Velsignelsene ved å helligholde sabbatsdagen.

I en serie på tre videoer underviste eldste Jeffrey R. Holland oss om velsignelsene ved å overholde sabbatsdagen: “Upon My Holy Day – Getting Closer to God” [På min hellige dag – hvordan komme nærmere Gud], “Upon My Holy Day – Honoring the Sabbath” [På min hellige dag – helligholdelse av sabbaten] og “Upon My Holy Day – Rest and Renewal” [På min hellige dag – hvile og avkobling] (ChurchofJesusChrist.org).

Vi kan forbedre vår undervisning

Oppfordre til å dele. “Hver enkelt i klassen er en rik kilde til vitnesbyrd, innsikt og erfaringer med å etterleve evangeliet. Oppfordre dem til å dele med og oppløfte hverandre” (Undervisning på Frelserens måte5).

Skriv ut