Nieuwe Testament 2023
3–9 april. Pasen: ‘Graf, waar is uw overwinning?’


‘3–9 april. Pasen: “Graf, waar is uw overwinning?”’, Kom dan en volg Mij – voor de zondagsschool: Nieuwe Testament 2023 (2022)

‘3–9 april. Pasen’, Kom dan en volg Mij – voor de zondagsschool: 2023

Afbeelding
Graf

3–9 april

Pasen

‘Graf, waar is uw overwinning?’

Overdenk deze week bij uw voorbereiding van de les hoe een klassikale bespreking op paaszondag het geloof in Jezus Christus en zijn verzoening kan laten groeien.

Afbeelding
meedoen (pictogram)

Meedoen stimuleren

Vraag de leerlingen hoe zij zouden antwoorden op vragen als: ‘Wat is de verzoening van Jezus Christus?’ of ‘Hoe kan ik de zegeningen van de verzoening van Jezus Christus ontvangen?’ Vraag ze welke Schriftteksten ze deze week hebben gelezen die een antwoord op deze vragen bieden.

Afbeelding
onderwijs (pictogram)

In de leer onderwijzen

Jezus Christus verlost ons van zonde en dood, sterkt ons in onze zwakheden, en troost ons in tijden van beproeving.

  • Begrijpen de leerlingen dat Jezus ons troost tijdens onze beproevingen, ons sterkt in onze zwakheden en ons verlost van zonde en dood? U kunt ze die beginselen onder meer laten ontdekken door deze woorden op het bord te schrijven: Zonde, Dood, Beproevingen, Zwakheden. Vraag iedereen een van de Schriftteksten die in ‘Bijkomende leermiddelen’ staan te lezen en te overwegen hoe de Heiland ons die dingen helpt overwinnen of doorstaan. De leerlingen kunnen dan hun inzichten onder de betreffende kopjes schrijven en van de Heiland en zijn verzoening getuigen.

    Afbeelding
    Jezus aan het kruis

    Kruisiging, Louise Parker

  • Wat eenvoudig aanschouwelijk onderwijs kan het verschil illustreren tussen van zonde gereinigd en vervolmaakt worden: schrijf de eerste regels van Moroni 10:32 op het bord. Zet er echter spelfouten en grammaticale fouten in. Vraag iemand in de les dan de fouten te wissen (maar niet te verbeteren). Is het probleem hiermee opgelost? Wat kunnen we uit deze Schrifttekst en dit aanschouwelijk onderwijs leren over de uitwerking die de verzoening van de Heiland op ons heeft? Deze uitspraak van president Dieter F. Uchtdorf kan ook nuttig zijn: ‘Als het heil betekent dat alleen onze vergissingen en zonden worden uitgewist, dan vervult het heil – hoe geweldig het ook is – de verlangens niet die de Vader voor ons heeft. Zijn doel is veel groter: Hij wil dat zijn zoons en dochters net zo worden als Hij.’ (‘De gave van genade’, Liahona, mei 2015, 108.)

  • Verhalen en vergelijkingen kunnen ons de verzoening van Christus beter doen begrijpen. U kunt ook een verhaal of vergelijking uit een van de algemene conferentietoespraken in de ‘Bijkomende leermiddelen’ gebruiken. Of u kunt de video ‘Handel’s Messiah: Debtor’s Prison’ klassikaal bekijken (ChurchofJesusChrist.org) en bespreken hoe de verzoening van Christus ons uit onze gevangenschap bevrijdt. De klas kan bespreken welke gedachten en gevoelens zij hebben bij de Heiland en zijn verzoening voor ons.

Mattheüs 28:1–10; Lukas 24:13–35; Johannes 20:1–29; 1 Korinthe 15:3–8, 55–58

Getuigen uit het Nieuwe Testament bevestigen dat Jezus Christus de dood heeft overwonnen.

  • Bestudeer eventueel het Schriftuurlijk verslag van de eerste Pasen: de opstanding van Jezus Christus. U kunt een lid van de klas vragen het verhaal in zijn of haar eigen woorden te vertellen (zie Johannes 20:1–17). U kunt ook een Bijbelvideo zoals ‘He is Risen’ (ChurchofJesusChrist.org) tonen.

  • Uw klas begrijpt misschien beter hoe belangrijk de getuigen van de opstanding van Jezus Christus waren, als ze zich inbeelden dat ze advocaten of journalisten zijn die onderzoeken of Christus echt is opgestaan. Vraag ze in de Schriften naar mensen te zoeken die als getuigen kunnen optreden. (Zie Mattheüs 28:1–10; Lukas 24:13–35; Johannes 20:19–29; 1 Korinthe 15:3–8, 55–58.) Ze kunnen zelf een korte samenvatting schrijven van wat deze mensen zouden zeggen als ze in de rechtbank een getuigenis aflegden of voor het nieuws werden geïnterviewd.

  • We kunnen onze waardering voor de opstanding van de Heiland vergroten door te bedenken hoe we ons geloof aan anderen zouden verklaren. Hoe zouden de leerlingen in de volgende omstandigheden van Jezus Christus getuigen: bij een vriend van de familie is een ernstige ziekte vastgesteld; een vriend is een dierbare verloren; een buur vraagt waarom u Pasen viert. Moedig ze aan om bij de uitwerking van hun antwoorden naar de Schriften te verwijzen (zoals de Schriftverwijzingen in de ‘Bijkomende leermiddelen’). Vraag of een aantal van hen hun ideeën naar voren willen brengen.

Afbeelding
leermiddelen (pictogram)

Bijkomende leermiddelen

Schriftteksten over de verzoening en opstanding van de Heiland.

Toespraken over de verzoening en opstanding van de Heiland.

Ons onderwijs verbeteren

Wees een werktuig van de Geest. ‘Uw taak als leerkracht is niet een indrukwekkende presentatie te brengen, maar anderen de invloed van de Heilige Geest te helpen voelen, want Hij is de ware leraar.’ (Onderwijzen naar het voorbeeld van de Heiland10.)

Afdrukken