Nieuwe Testament 2023
17–23 april. Mattheüs 18; Lukas 10: ‘Wat moet ik doen om het eeuwige leven te beërven?’


‘17–23 april. Mattheüs 18; Lukas 10: “Wat moet ik doen om het eeuwige leven te beërven?”’, Kom dan en volg Mij – voor de zondagsschool: Nieuwe Testament 2023 (2022)

‘17–23 april. Mattheüs 18; Lukas 10’, Kom dan en volg Mij – voor de zondagsschool: 2023

Afbeelding
de barmhartige Samaritaan

De barmhartige Samaritaan, Dan Burr

17–23 april

Mattheüs 18; Lukas 10

‘Wat moet ik doen om het eeuwige leven te beërven?’

Lees Mattheüs 18 en Lukas 10 en schrijf uw ingevingen op. Wanneer u ingevingen krijgt, kunt u zich net als ouderling Richard G. Scott afvragen of er nog meer is dat u moet weten. (Zie ‘Hemelse inspiratie ontvangen’, Liahona, november 2009, 8.)

Afbeelding
meedoen (pictogram)

Meedoen stimuleren

Deze hoofdstukken bevatten verschillende evangelieleringen die verschillen van wat de wereld ons leert. Wellicht kunnen de leerlingen vertellen over voorbeelden die ze deze week tijdens het lezen hebben gevonden. Hoe zegent de Heer ons als we zijn leringen toepassen?

Afbeelding
onderwijs (pictogram)

In de leer onderwijzen

Mattheüs 18:21–35

We dienen anderen te vergeven voordat we vergiffenis van de Heer kunnen ontvangen.

  • Hoe kunt u de gelijkenis van de onbarmhartige knecht gebruiken om de leerlingen aan te sporen tot meer vergevensgezindheid? Misschien kunt u vragen op het bord schrijven en de leerlingen vragen erover na te denken terwijl iemand de gelijkenis opnieuw vertelt. Bijvoorbeeld: Wie stelt de koning voor? Wie stelt de onbarmhartige knecht voor? Wie stelt de mededienstknecht voor? Wat stellen de schulden voor? Vraag de leerlingen welke persoonlijke boodschappen de gelijkenis bevat. (Zie ook ‘Bijkomende leermiddelen’.)

  • Vraag de klas de gelijkenis van de onbarmhartige knecht zo aan te passen dat dezelfde lessen over vergeving aan de hand van hedendaagse situaties worden onderwezen. (U kunt ze hiervoor in groepen opdelen.) Petrus stelde de vraag hoe vaak hij behoorde te vergeven. Bespreek hoe de gelijkenis die vraag beantwoordt.

Afbeelding
historische munten

Jezus sprak over geld en schulden om in vergeving te onderwijzen.

Lukas 10:25–37

Om het eeuwige leven te beërven moeten we God en onze naasten liefhebben.

  • Hier is een idee om de leerlingen de gelijkenis van de barmhartige Samaritaan met nieuwe ogen te laten bekijken: laat ze zich inbeelden dat ze een geval van gewelddadige roof op de weg tussen Jericho en Jeruzalem onderzoeken. Vraag enkele leerlingen zich op een van de rollen in de gelijkenis voor te bereiden en te vertellen hoe zij bij de zaak zijn betrokken. Bijvoorbeeld: waarom zijn de priester en de Leviet niet bij de gewonde man gestopt? Waarom stopte de Samaritaan? Wat weet de waard te vertellen? Wat zal de gewonde man over ieder van de anderen hebben gedacht? Zorg ervoor dat de bespreking de leerlingen motiveert om als de barmhartige Samaritaan en de herbergier te zijn en niet als de priester en de Leviet.

  • Hoe geeft de gelijkenis van de barmhartige Samaritaan antwoord op de vragen die Jezus gesteld worden in Lukas 10:25–29? Vraag de leerlingen te vertellen over momenten dat zij zich zoals de man die dringend hulp nodig had hebben gevoeld. Hoe kregen ze die hulp? Hoe kunnen we als wijkleden samenwerken om anderen te dienen, zoals de barmhartige Samaritaan en de waard deden?

Lukas 10:38–42

We kiezen dat ‘goede deel’ door dagelijkse keuzes voor het eeuwig leven te maken.

  • Na Lukas 10:38–42 klassikaal te hebben gelezen, kunt u de leerlingen vragen hoe zij op de raad van de Heiland zouden reageren, als zij in de schoenen van Martha zouden staan. Welke invloed zou die ervaring op hun toekomstige keuzes hebben? Hoe kunnen we weten welke dingen in ons leven meer tijd en aandacht vergen? De leerlingen kunnen de toespraak van president Dallin H. Oaks ‘Goed, beter, best’ (Liahona, november 2007, 104–108) gebruiken om raad te vinden.

Afbeelding
leermiddelen (pictogram)

Bijkomende leermiddelen

De schulden in de gelijkenis van de onbarmhartige knecht.

Ouderling Jeffrey R. Holland merkte over de schulden in de gelijkenis van de onbarmhartige knecht op:

‘Wetenschappers verschillen van mening over de hier genoemde geldwaarde. Maar om het sommetje simpel te houden (en excuses dat ik de Amerikaanse munteenheid gebruik): stel dat de kleinere schuld van 100 penningen nu 100 dollar was, dan zou de zo vrijelijk kwijtgescholden schuld bijna een miljard dollar zijn geweest, of zelfs meer!

‘Een persoonlijke schuld van zo’n astronomisch bedrag is voor ons niet te bevatten. (Niemand kan zoveel shoppen!) Maar voor deze gelijkenis moest dat bedrag ook niet te bevatten zijn. Het moest ons voorstellingsvermogen te boven gaan, laat staan ons vermogen om te betalen. De reden is dat dit geen verhaal is over twee ruziënde slaven in het Nieuwe Testament. Het verhaal gaat over ons, de gevallen mensheid, allemaal sterfelijke schuldenaren, overtreders en gevangenen. Ieder van ons staat in de schuld en is veroordeeld tot gevangenschap. Dat was ons lot gebleven, ware het niet dat onze genadige Koning ons bevrijdt, simpelweg omdat Hij van ons houdt en “met medelijden jegens ons’ bewogen wordt” [Leer en Verbonden 121:4].’ (‘Weest u dan volmaakt – uiteindelijk’, Liahona, november 2017, 41.)

Ons onderwijs verbeteren

Volg het voorbeeld van de Heiland. Let bij het lezen van de verhalen in het Nieuwe Testament waarin de Heiland onderwijst op hoe Hij dat doet. Zo kunt u een betere leerkracht worden. Hoe onderwees Jezus bijvoorbeeld de wetgeleerde in Lukas 10:25–37 over het eeuwig leven verkrijgen?

Afdrukken