Uusi testamentti 2023
10.–16. huhtikuuta. Matteus 15–17; Markus 7–9: ”Sinä olet Messias”


”10.–16. huhtikuuta. Matteus 15–17; Markus 7–9: ’Sinä olet Messias’”, Tule ja seuraa minua – pyhäkoulu: Uusi testamentti 2023, 2022

”10.–16. huhtikuuta. Matteus 15–17; Markus 7–9”, Tule ja seuraa minua – pyhäkoulu: 2023

Kuva
Kristuksen kirkastuminen

Kirkastuminen, Carl Heinrich Bloch

10.–16. huhtikuuta

Matteus 15–17; Markus 7–9

”Sinä olet Messias”

Yksi päätavoitteistasi opettajana on auttaa muita vahvistamaan uskoaan Jeesukseen Kristukseen. Pidä se mielessäsi, kun tutkit pyhiä kirjoituksia tällä viikolla. Mitä sellaista löydät, mikä voi auttaa luokan jäseniä uskomaan Häneen syvemmin?

Kuva
kerro-kuvake

Innosta kertomaan

Yksi tapa, jolla voit kannustaa luokan jäseniä tutkimaan pyhiä kirjoituksia yksin ja perheensä kanssa, on kehottaa heitä joka viikko kertomaan, kuinka heidän pyhien kirjoitusten tutkimisensa on auttanut heitä saamaan ilmoitusta ja siunannut heidän elämäänsä. Esimerkiksi kuinka näiden lukujen tutkiminen on vaikuttanut valintoihin, joita he ovat tehneet tällä viikolla?

Kuva
opeta-kuvake

Opeta oppia

Matt. 16:13–17

Todistus Jeesuksesta Kristuksesta tulee ilmoituksena.

  • Onko jonkun luokkasi jäsenistä pitänyt selittää jollekulle, kuinka hän tietää, että evankeliumi on totta? Mitä Vapahtaja opetti jakeissa Matt. 16:13–17 siitä, kuinka me saamme todistuksen? Voisit kertoa, kuinka Alma sai oman todistuksen (ks. Alma 5:45–46) tai mitä Herra opetti ilmoituksesta Oliver Cowderylle (ks. OL 6:14–15, 22–23; 8:2–3). Mitähän Pietari, Alma tai Oliver Cowdery olisivat saattaneet sanoa, jos joku olisi kysynyt heiltä, kuinka he tietävät, että evankeliumi on totta?

  • Luokassasi saattaa olla ihmisiä, jotka rukoilevat henkilökohtaista ilmoitusta mutta eivät tiedä, kuinka tunnistaa se, kun sitä tulee. Sivustolla hearhim.churchofjesuschrist.org on videoita, joissa kirkon johtohenkilöt kertovat, kuinka he kuulevat Herran äänen. Voisit katsoa luokan kanssa yhden tai useampia näistä videoista ja puhua siitä, mitä videoissa opetetaan ilmoituksen saamisesta. Mitä muita sellaisia opetuksia tai pyhien kirjoitusten kohtia tulee luokkasi jäsenten mieleen, jotka auttaisivat jotakuta tunnistamaan henkilökohtaisen ilmoituksen? (Ks. esim. 1. Kun. 19:11–12; Gal. 5:22–23; En. 1:1–8; OL 6:22–24; 8:2–3; 9:7–9.)

Matt. 16:13–19; 17:1–9

Pappeuden avaimet ovat välttämättömät pelastuksellemme.

  • Voisit aloittaa keskustelun pappeuden avaimista kirjoittamalla taululle seuraavanlaisia viitteitä: Matt. 16:19; OL 107:18–20; 128:8–11; 132:18–19, 59; JS–H 1:72; ja ”Pappeuden avaimet” Pyhien kirjoitusten oppaassa (pyhätkirjoitukset.churchofjesuschrist.org). Kehota sitten luokan jäseniä lukemaan yksi tai useampia kohtia ja kertomaan, mitä he oppivat pappeuden avaimista. Miksi me tarvitsemme pappeuden avaimia?

  • Voisit auttaa luokan jäseniä vahvistamaan todistustaan pappeuden avainten palauttamisesta myöhempinä aikoina pyytämällä puolta luokasta tutkimaan jakeita Matt. 17:1–9 ja toista puolta tutkimaan lukua OL 110. He voisivat sitten kertoa toisilleen, mitä he ovat oppineet, ja panna merkille samankaltaisuuksia näiden kahden kertomuksen välillä. Video ”Pappeuden avaimet: Pappeuden avainten palauttaminen” (churchofjesuschrist.org) voi myös olla hyödyllinen.

Kuva
patsas Pietarista avaimet kädessään

Pappeuden avaimet ovat valtuus johtaa pappeuden käyttöä.

Mark. 9:14–30

Kun tavoittelemme suurempaa uskoa, voimme aloittaa siitä uskosta, joka meillä on.

  • Vanhin Jeffrey R. Holland käytti kertomusta isästä, joka pyrki saamaan poikansa terveeksi, opettaakseen, kuinka meidän tulee lähestyä Herraa, kun meistä tuntuu, ettei uskomme ole riittävä (ks. ”Minä uskon”, Liahona, toukokuu 2013, s. 93–95). Kun olette lukeneet yhdessä Mark. 9:14–30, voisitte keskustella vanhin Hollandin kolmesta huomiosta (ks. ”Lisäaineistoa”).

Kuva
aineistoa-kuvake

Lisäaineistoa

Kolme havaintoa, jotka auttavat meitä saamaan enemmän uskoa.

Kerrottuaan jakeiden Mark. 9:14–29 kertomuksen vanhin Jeffrey R. Holland opetti:

”Tähän kertomukseen liittyvä ensimmäinen havainto on se, että kun isä kohtaa uskon haasteen, hän tuo ensiksi esiin vahvuutensa ja vasta sitten tunnustaa rajoituksensa. Hänen ensimmäinen julistuksensa on myönteinen, eikä siihen liity epäuskoa: ’Minä uskon!’ Haluan sanoa kaikille, jotka kaipaavat lisää uskoa – muistakaa tämä mies! Pelon tai epäilyksen hetkinä tai vaikeina aikoina säilyttäkää se maaperä, jonka olette jo vallanneet, vaikka se maaperä olisikin vähäinen. – –

Toinen havainto on muunnelma ensimmäisestä. Kun ongelmia tulee ja kysymyksiä nousee, älkää aloittako uskon etsintäänne sanomalla, kuinka paljon teillä ei ole, ikään kuin antaen ’epäuskonne’ johtaa. – – En pyydä teitä teeskentelemään, että teillä olisi uskoa, jota teillä ei ole. Pyydän teitä olemaan uskollisia sille uskolle, joka teillä on. – –

Viimeinen havainto: kun eteen tulee epäilys tai vaikeus, älkää pelätkö pyytää apua. Jos haluamme sitä yhtä nöyrästi ja vilpittömästi kuin tämä isä, me voimme saada sitä.” (”Minä uskon”, Liahona, toukokuu 2013, s. 93–94.)

Näin kehitymme opettamisessa

Esitä kysymyksiä, jotka kannustavat lausumaan todistuksen. Sellaisten kysymysten esittäminen, jotka kannustavat luokan jäseniä lausumaan todistuksensa, voi olla tehokas tapa luoda Hengelle otollinen ilmapiiri. Kun esimerkiksi keskustelette jakeista Matt. 16:13–17, voisit kysyä: ”Mitä sellaista olette oppineet Vapahtajasta, mikä on vahvistanut todistustanne Hänestä Vapahtajana?” (Ks. Opettaminen Vapahtajan tavalla, s. 32.)

Tulosta