Uusi testamentti 2023
27. maaliskuuta – 2. huhtikuuta. Matteus 14; Markus 6; Johannes 5–6: ”Älkää pelätkö”


”27. maaliskuuta – 2. huhtikuuta. Matteus 14; Markus 6; Johannes 5–6: ’Älkää pelätkö’”, Tule ja seuraa minua – pyhäkoulu: Uusi testamentti 2023, 2022

”27. maaliskuuta – 2. huhtikuuta. Matteus 14; Markus 6; Johannes 5–6”, Tule ja seuraa minua – pyhäkoulu: 2023

Kuva
Jeesus kävelee leipäkoreja kantavien opetuslasten kanssa

27. maaliskuuta – 2. huhtikuuta

Matteus 14; Markus 6; Johannes 5–6

”Älkää pelätkö”

Kun valmistaudut opettamaan lukuja Matt. 14; Mark. 6 ja Joh. 5–6, etsi opetuksia, jotka ovat tärkeitä luokallesi. Kun teet niin, mieti, kuinka saat luokan jäsenet kokemaan merkityksellisen elämyksen pyhistä kirjoituksista.

Kuva
kerro-kuvake

Innosta kertomaan

Yksi tapa aloittaa keskustelu on kehottaa muutamia luokan jäseniä valitsemaan lukualueesta yksi luku ja kertomaan siitä luvusta jokin asia, joka on hänelle merkityksellinen. Kun he kertovat luvustaan, muut luokan jäsenet voisivat esittää kysymyksiä tai lisää oivalluksia.

Kuva
opeta-kuvake

Opeta oppia

Joh. 5:16–47

Jeesus Kristus on taivaallisen Isän rakas Poika.

  • Luvussa Joh. 5 Jeesus esitti useita näkemyksiä itsestään, Isästään ja suhteestaan Isään. Voisit auttaa luokan jäseniä löytämään nämä näkemykset jakamalla heidät ryhmiin ja antamalla heille muutama minuutti aikaa tehdä luettelo mahdollisimman monesta totuudesta, joita he löytävät jakeista 16–47 ja jotka koskevat Jumalan luonnetta, Jeesusta Kristusta ja Heidän keskinäistä suhdettaan. Kehota ryhmiä lukemaan vuorotellen totuuksia luettelostaan. Kuinka nämä totuudet auttavat meitä ymmärtämään paremmin taivaallista Isäämme ja Hänen Poikaansa? Kuinka voimme noudattaa Jeesuksen Kristuksen esimerkkiä kuuliaisuudesta Isälle?

  • Tule ja seuraa minua – sinä ja perheesi -aineiston tämän viikon oppimisehdotuksen eräässä toiminnassa ehdotetaan, että tulee panna merkille jokainen kerta, jolloin Jeesus käytti sanaa Isä luvussa Joh. 5:16–47. Pyydä muutamaa luokan jäsentä kertomaan, mitä he oppivat tehdessään tämän toiminnan. Pyydä heitä kertomaan, mitä oivalluksia he saivat taivaallisesta Isästä ja Hänen rakkaasta Pojastaan.

Matt. 14:15–21; Mark. 6:33–44; Joh. 6:5–14

Vapahtaja voi lisätä vaatimattomia antejamme tarkoitustensa toteuttamiseksi.

  • Mikä voi auttaa luokan jäseniä huomaamaan, mitä se ihme, jossa Jeesus ruokki viisituhatta miestä, voi merkitä heille henkilökohtaisesti? Voisit kysyä, kuinka tästä ihmeestä lukeminen lisää heidän uskoaan Vapahtajan kykyyn siunata heitä henkilökohtaisesti. He voisivat puhua tilanteista, jolloin he ovat tunteneet, että Vapahtaja on lisännyt tai moninkertaistanut heidän ponnistelujaan auttaakseen heitä toteuttamaan jotakin, mikä tuntui mahdottomalta. Voisit myös pyytää ennen oppituntia luokan jäseniä tuomaan luokkaan kuvan tai esineen, joka kuvaa heidän kokemustaan.

    Kuva
    leipiä ja kaloja

    Jeesus ruokki ihmeellisellä tavalla viisituhatta ihmistä viidellä leivällä ja kahdella kalalla.

  • Video ”The Feeding of the 5,000” [Viidentuhannen ruokkiminen] (churchofjesuschrist.org) voi auttaa luokan jäseniä pohtimaan näissä kohdissa kuvattua ihmettä. Mitkä tämän kertomuksen yksityiskohdat lisäävät uskoamme Vapahtajaan? Millä tavoin Vapahtaja voi ravita meitä hengellisesti? Milloin Jeesus Kristus on ravinnut ja vahvistanut meitä?

Matt. 14:22–33

Jeesus Kristus kutsuu meitä siirtämään sivuun pelkomme ja epäilyksemme, jotta voimme tulla täydellisemmin Hänen luokseen.

  • Jakeiden Matt. 14:22–33 kertomus voi auttaa luokan jäseniä vahvistamaan uskoaan Vapahtajaan ja haluaan seurata Häntä. Kehota luokan jäseniä lukemaan tämä kertomus ja kiinnittämään erityisesti huomiota Kristuksen, Pietarin ja muiden apostolien sanoihin. Kuinka Jeesuksen sanat ovat saattaneet auttaa Pietaria osoittamaan uskoa lähteä veneestä ja kävellä veden päällä? Kuinka Jeesuksen kehotukset pysyä rauhallisena ja olla pelkäämättä (ks. jae 27) soveltuvat meihin nykyään? Mitä voimme oppia Pietarilta siitä, mitä merkitsee se, että on Jeesuksen Kristuksen opetuslapsi ja turvaa Häneen? Voisit kannustaa luokan jäseniä miettimään kokemuksia, joissa he Pietarin tavoin ryhtyivät toimeen seuratakseen Vapahtajaa, vaikka lopputulos olikin epävarma, ja kertomaan niistä. Pyydä heitä kertomaan, mitä he oppivat kokemuksestaan. Kuinka Jeesus Kristus on tullut meidän avuksemme pelon tai epäilyksen hetkinä?

Joh. 6:22–71

Kristuksen opetuslapsina meidän täytyy olla halukkaita uskomaan ja hyväksymään totuus silloinkin kun se on vaikeaa.

  • Tapahtumat luvussa Joh. 6 voivat tarjota hyödyllisen näkökulman, kun ihmisillä on kysymyksiä Kristuksen kirkon opista, historiasta tai menettelytavoista. Voisit auttaa luokkasi jäseniä ymmärtämään näitä tapahtumia kirjoittamalla taululle seuraavanlaisia kysymyksiä, joihin he voivat vastata: Mitä ihmiset odottivat? (Ks. jae 26.) Mitä Kristus sen sijaan tarjosi heille? (Ks. jae 51.) Mitä ihmiset ymmärsivät väärin? (Ks. jakeet 41–42, 52.) Voisit myös esittää seuraavanlaisia kysymyksiä auttaaksesi luokan jäseniä soveltamaan tätä kertomusta omaan elämäänsä: Millä tavoin me voimme päättää kulkea Kristuksen kanssa silloinkin kun meillä on kysymyksiä tai epäilyksiä (ks. jae 66)? Mitä oppeja, toimituksia tai muita ”iankaikkisen elämän sanoja” on vain Kristuksen palautetussa kirkossa (ks. jakeet 67–69)? Nykyajan apostolin oivalluksia on presidentti M. Russell Ballardin puheessa ”Kenen luo me menisimme?” (Liahona, marraskuu 2016, s. 90–92).

Näin kehitymme opettamisessa

Kuuntele. ”Kuunteleminen on rakkauden osoitus. – – Pyydä, että taivaallinen Isä auttaa sinua ymmärtämään, mitä luokkasi jäsenet sanovat. Kun kiinnität tarkoin huomiota heidän sanallisiin ja sanattomiin viesteihinsä, ymmärrät paremmin heidän tarpeitaan, huolenaiheitaan ja toiveitaan.” (Opettaminen Vapahtajan tavalla, s. 34.)

Tulosta