Uusi testamentti 2023
17.–23. huhtikuuta. Matteus 18; Luukas 10: ”Mitä minun pitää tehdä, jotta saisin omakseni iankaikkisen elämän?”


”17.–23. huhtikuuta. Matteus 18; Luukas 10: ’Mitä minun pitää tehdä, jotta saisin omakseni iankaikkisen elämän?’”, Tule ja seuraa minua – pyhäkoulu: Uusi testamentti 2023, 2022

”17.–23. huhtikuuta. Matteus 18; Luukas 10”, Tule ja seuraa minua – pyhäkoulu: 2023

Kuva
laupias samarialainen

Laupias samarialainen, Dan Burr

17.–23. huhtikuuta

Matteus 18; Luukas 10

”Mitä minun pitää tehdä, jotta saisin omakseni iankaikkisen elämän?”

Lue luvut Matt. 18 ja Luuk. 10 ja kirjoita muistiin saamiasi hengellisiä vaikutelmia. Kun saat hengellisiä vaikutelmia, voisit kysyä, kuten vanhin Richard G. Scott on ehdottanut: ”Onko vielä jotakin muuta, mitä minun tulisi tietää?” (”Hengellisen johdatuksen saaminen”, Liahona, marraskuu 2009, s. 8.)

Kuva
kerro-kuvake

Innosta kertomaan

Näissä luvuissa on monia esimerkkejä evankeliumin opetuksista, jotka eroavat siitä, mitä maailma meille opettaa. Luokan jäsenet voisivat kertoa, mitä esimerkkejä he löysivät lukiessaan tällä viikolla. Kuinka Herra siunaa meitä, kun noudatamme Hänen opetuksiaan?

Kuva
opeta-kuvake

Opeta oppia

Matt. 18:21–35

Meidän täytyy antaa anteeksi muille, mikäli haluamme saada anteeksi Herralta.

  • Miten voisit käyttää vertausta armottomasta palvelijasta innoittaaksesi luokan jäseniä olemaan anteeksiantavampia? Voisit kenties kirjoittaa taululle seuraavanlaisia kysymyksiä ja kehottaa luokan jäseniä pohtimaan niitä, kun yksi henkilö kertoo vertauksen: Ketä kuningas kuvaa? Ketä armoton palvelija kuvaa? Ketä toinen palvelija kuvaa? Mitä velat kuvaavat? Kehota luokan jäseniä kertomaan, mitä opetuksia tämä vertaus antaa heille henkilökohtaisesti. (Ks. myös ”Lisäaineistoa”.)

  • Voisit kehottaa luokan jäseniä keksimään tästä armottoman palvelijan vertauksesta mukaelman, joka opettaa samoja opetuksia anteeksiannosta soveltaen nykyajan tilanteita ja yksityiskohtia. (Voisit pyytää heitä tekemään tämän ryhmissä.) Keskustelkaa siitä, kuinka tämä vertaus vastasi Pietarin kysymykseen siitä, kuinka monta kertaa hänen pitäisi antaa anteeksi.

Kuva
muinaisia kolikoita

Jeesus puhui rahasta ja velasta opettaakseen anteeksiantoa.

Luuk. 10:25–37

Jotta saisimme iankaikkisen elämän, meidän täytyy rakastaa Jumalaa ja lähimmäisiämme.

  • Seuraava idea saattaisi antaa luokan jäsenille tuoreen näkemyksen vertaukseen laupiaasta samarialaisesta: Kehota heitä kuvittelemaan, että he tutkivat Jerikon ja Jerusalemin välisellä tiellä tapahtunutta pahoinpitelyä ja ryöstöä. Pyydä muutamaa luokan jäsentä tulemaan luokkaan valmistautuneina esittämään vertauksen eri ihmisiä ja puhumaan osallisuudestaan tapaukseen. Esimerkiksi mitkä mahtoivat olla syitä siihen, että pappi ja leeviläinen eivät pysähtyneet auttamaan pahoinpideltyä miestä? Miksi samarialainen pysähtyi? Mitä ajatuksia majatalon isäntä voisi lisätä? Mitä pahoinpidelty mies mahtoi ajatella kaikista muista? Huolehdi siitä, että keskustelu innoittaa luokan jäseniä olemaan laupiaan samarialaisen ja majatalon isännän kaltaisia ja välttämään olemasta papin ja leeviläisen kaltaisia.

  • Kuinka vertaus laupiaasta samarialaisesta vastaa kysymyksiin, joita Jeesukselle esitettiin jakeissa Luuk. 10:25–29? Kehota luokan jäseniä kertomaan tilanteista, jolloin heistä on tuntunut samalta kuin siitä ”eräästä miehestä” (ks. jae 30), joka tarvitsi kipeästi apua. Kuinka apu tuli? Kuinka me seurakunnan jäsenet voimme toimia yhdessä auttaaksemme muita kuten laupias samarialainen ja majatalon isäntä tekivät?

Luuk. 10:38–42

Me valitsemme ”hyvän osan” tekemällä päivittäisiä valintoja, jotka johtavat iankaikkiseen elämään.

  • Kun olette lukeneet yhdessä Luuk. 10:38–42, voisit kenties kysyä luokan jäseniltä, kuinka he olisivat saattaneet suhtautua Vapahtajan neuvoon, jos he olisivat olleet Martan paikalla. Kuinka tämä kokemus olisi saattanut vaikuttaa heidän tuleviin valintoihinsa? Mistä voimme tietää, mitkä asiat elämässämme ansaitsevat enemmän aikaa ja huomiota? Luokan jäsenet voisivat etsiä presidentti Dallin H. Oaksin puheesta ”Hyvä, parempi, paras” (Liahona, marraskuu 2007, s. 104–108) neuvoja, jotka voivat auttaa heitä.

Kuva
aineistoa-kuvake

Lisäaineistoa

Velat vertauksessa armottomasta palvelijasta.

Puhuessaan veloista, jotka mainitaan armotonta palvelijaa koskevassa vertauksessa, vanhin Jeffrey R. Holland sanoi:

”Tutkijoiden keskuudessa on jonkin verran erimielisyyttä tässä mainittujen summien rahallisesta arvosta – ja pahoittelen vertausta Yhdysvaltain rahaan – mutta ajatellaan laskutoimituksen helpottamiseksi, että se pienempi, 100 denaarin velka, jota ei annettu anteeksi, oli nykyajassa esimerkiksi 100 dollaria. Silloin 10 000 talentin velka, joka annettiin niin auliisti anteeksi, olisi ollut lähes miljardi dollaria – tai enemmän!

Henkilökohtaisena velkana se on tähtitieteellinen luku – meille kerrassaan käsittämätön. (Kukaan ei pysty shoppailemaan niin paljon!) No, tämän vertauksen tarkoituksiin sen pitääkin olla käsittämätön. Sen pitääkin olla käsityskykymme ulottumattomissa puhumattakaan siitä, että se on takaisinmaksukykymme ulottumattomissa. Se johtuu siitä, ettei tämä ole kertomus kahdesta palvelijasta, jotka riitelevät Uuden testamentin aikaan. Se on kertomus meistä, langenneesta ihmiskunnasta, jotka kaikki olemme kuolevaisia velallisia, rikkojia ja vankeja. Jokainen meistä on velallinen, ja tuomiona oli vankeus meille jokaiselle. Ja vankeuteen me kaikki olisimme jääneet, ellei olisi Kuninkaan armoa, Hänen, joka vapauttaa meidät, koska Hän rakastaa meitä ja on liikuttunut ”säälistä meitä kohtaan” [OL 121:4].” (”Olkaa siis täydellisiä – lopulta”, Liahona, marraskuu 2017, s. 41.)

Näin kehitymme opettamisessa

Noudata Vapahtajan esimerkkiä. Kun luet Uudesta testamentista kertomuksia, joissa Vapahtaja opettaa, etsi Hänen esimerkistään opetuksia, jotka voivat auttaa sinua tulemaan paremmaksi opettajaksi. Esimerkiksi mitä Jeesus teki jakeissa Luuk. 10:25–37 opettaakseen lainopettajalle, kuinka voi saada omakseen iankaikkisen elämän?

Tulosta