Nieuwe Testament 2023
2–8 oktober. Efeze: ‘Om de heiligen toe te rusten’


‘2–8 oktober. Efeze: “Om de heiligen toe te rusten”’, Kom dan en volg Mij – voor de zondagsschool: Nieuwe Testament 2023 (2021)

‘2–8 oktober. Efeze’, Kom dan en volg Mij – voor de zondagsschool: 2023

Afbeelding
gezin bekijkt foto’s

2–8 oktober

Efeze

‘Om de heiligen toe te rusten’

Gedachten en indrukken over wat en hoe u kunt onderwijzen, krijgt u als u gebedvol het boek Efeze, recente toespraken van de algemene conferentie, dit lesschema en Kom dan en volg Mij – voor personen en gezinnen bestudeert.

Afbeelding
meedoen (pictogram)

Meedoen stimuleren

Vraag de leerlingen in een enkele zin op het bord te schrijven wat ze deze week hebben geleerd. Kies willekeurig enkele samenvattingen en vraag de schrijvers er iets meer over te vertellen.

Afbeelding
onderwijs (pictogram)

In de leer onderwijzen

Efeze 2:19–22; 4:4–8, 11–16

Profeten en apostelen, en wij allemaal, versterken en verenigen de kerk.

  • Kunt u samen met uw klas iets bouwen om te laten zien hoe de kerk ‘op het fundament van de apostelen en profeten’ gebouwd is en hoe de Heiland ‘de hoeksteen is’? (Efeze 2:20.) Eventueel kunnen de leerlingen blokken of bekertjes labelen en ze in een toren of piramide opbouwen, waarbij Jezus Christus, de apostelen en profeten de basis vormen. Dan kunt u tonen wat er zou gebeuren als Christus en de apostelen en profeten zouden worden verwijderd. Waarom is de hoeksteen een goede gelijkenis van Jezus Christus en zijn rol in de kerk? (Zie de ‘Bijkomende leermiddelen’ voor een beschrijving van een hoeksteen.) De leerlingen kunnen in Efeze 2:19–22; 4:11–16 naar zegeningen zoeken die we dankzij de apostelen, profeten en andere kerkleiders ontvangen. Hoe kunnen wij ons leven op hun leringen bouwen?

Afbeelding
hoeksteen van een gebouw

Jezus Christus is de hoeksteen van de kerk.

  • Als de leerlingen sinds de vorige les naar de algemene conferentie hebben geluisterd, kunt u ze vragen hoe de zaken die tijdens de conferentie onderwezen werden, bijdragen tot de doelen in Efeze 4:11–16.

  • Gun de mensen van uw klas wat tijd om enkele van de ‘roepingen’ of taken die we als kerkleden hebben, op te schrijven (zie Efeze 4:1). Bijvoorbeeld als dienende broeder of zuster, als rechtschapen ouder, als discipel van Christus. Daarna kunnen ze hun lijstjes met iemand in de les ruilen, Efeze 4:4–8, 11–16 lezen en vertellen hoe het volbrengen van de taken op hun lijst bijdragen tot de opbouw van het lichaam van Christus. Hoe kunnen we samenwerken om onder ‘één Heere, één geloof, één doop’ verenigd te worden?

Efeze 5:256:4

Het voorbeeld van de Heiland volgen kan onze familiebanden aanhalen.

  • Om de leerlingen Paulus’ raad over familiebanden te helpen toepassen, kunt u de volgende vragen op het bord schrijven: Hoe kunnen we het voorbeeld van de Heiland volgen in onze omgang met onze familieleden? (zie Efeze 5:25.) Wat houdt het in om onze ‘vader en moeder [te eren]’? (Efeze 6:1–3.) Hoe kunnen we kinderen in ‘de onderwijzing en de terechtwijzing van de Heere’ opvoeden? (Efeze 6:4.) De leerlingen kunnen deze vragen in groepjes of klassikaal bespreken en de bijbehorende Schriftpassages lezen. U kunt de leerlingen vragen voorbeelden te geven van mensen die leven zoals Paulus beschrijft.

Efeze 6:10–18

De wapenrusting van God beschermt ons tegen het kwaad.

  • Wat zou de leerlingen inspireren om ernaar te streven elke dag de volledige wapenrusting van God aan te doen? U kunt een activiteit voorbereiden waarbij de leerlingen delen van de wapenrusting aan de beginselen of deugden koppelen waar ze in Efeze 6:14–17 voor staan. Hoe kan elk stuk van de wapenrusting ons tegen goddeloosheid beschermen? (Raadpleeg voor hulp de ‘Bijkomende leermiddelen’.) Hoe trekken we deze wapenrusting aan? Hoe kunnen we de zwakheden in onze wapenrusting benoemen en versterken?

Afbeelding
leermiddelen (pictogram)

Bijkomende leermiddelen

Wat is een hoeksteen?

De hoeksteen is de eerste steen die in een fundament wordt gelegd. Hij dient als een referentiepunt voor de afmetingen en plaatsing van de andere stenen die in de lijn van de hoeksteen moeten liggen. Omdat de steen het gewicht van de rest van het gebouw draagt, moet de hoeksteen stevig, stabiel en betrouwbaar zijn. (Zie ‘The Cornerstone’, Ensign, januari 2016, 74–75.)

De wapenrusting van God.

Uw middel omgord met de waarheid:Dit deel van de wapenrusting is als een riem die om uw middel wordt gebonden.

Borstharnas van de gerechtigheid:Een borstharnas beschermt het hart en andere vitale organen.

Voeten geschoeid met bereidheid van het Evangelie van de vrede:Dit verwijst naar het beschermende omhulsel voor de voeten van een soldaat.

Schild van het geloof:Een schild kan bijna elk lichaamsdeel beschermen van allerlei aanvallen.

Helm van de zaligheid:Een helm beschermt het hoofd.

Zwaard van de Geest:Een zwaard staat ons toe actie tegen de vijand te ondernemen.

Ons onderwijs verbeteren

Streef naar christelijke liefde. Zorg ervoor dat liefde uw interacties met uw leerlingen drijft. U en uw leerlingen worden gezegend als u bidt om christelijke liefde te mogen ontwikkelen, en ernaar streeft ze te kunnen tonen. (Zie Onderwijzen naar het voorbeeld van de Heiland, 6; Moroni 7:48.)

Afdrukken