Nieuwe Testament 2023
9–15 oktober. Filippenzen; Kolossenzen: ‘Alle dingen kan ik aan door Christus, Die mij kracht geeft’


‘9–15 oktober. Filippenzen; Kolossenzen: “Alle dingen kan ik aan door Christus, Die mij kracht geeft”’, Kom dan en volg Mij – voor de zondagsschool: Nieuwe Testament 2023 (2021)

‘9–15 oktober. Filippenzen; Kolossenzen’, Kom dan en volg Mij – voor de zondagsschool: 2023

Afbeelding
Paulus dicteert een brief vanuit de gevangenis

9–15 oktober

Filippenzen; Kolossenzen

‘Alle dingen kan ik aan door Christus, Die mij kracht geeft’

Lees om te beginnen Filippenzen en Kolossenzen en overdenk met een gebed in het hart in welk beginsel u volgens de Heer moet onderwijzen. Laat u door de Geest leiden wanneer u bedenkt welke vragen en informatiebronnen u gaat gebruiken om in dit beginsel te onderwijzen.

Afbeelding
meedoen (pictogram)

Meedoen stimuleren

Vraag de leerlingen een woord of een zinsnede te bedenken die samenvat wat ze van Filippenzen en Kolossenzen hebben geleerd en dan hun keuze te verklaren. Moedig ze aan Schriftteksten bij hun uitleg te gebruiken.

Afbeelding
onderwijs (pictogram)

In de leer onderwijzen

Filippenzen 2:1–5, 14–18; 4:1–9; Kolossenzen 3:1–17

Wij worden ‘nieuw’ door het evangelie van Jezus Christus na te leven.

  • Help de leerlingen zich voor te stellen wat het betekent om ‘de oude mens […] uitgetrokken [te hebben]’ en door Jezus Christus ‘u met de nieuwe mens bekleed [te hebben]’ (Kolossenzen 3:9–10). U kunt hierbij voor-en-na-foto’s laten zien van iets ouds waarvan iets nieuws is gemaakt (zoals een meubelstuk, een huis of een fiets). De leerlingen kunnen bespreken hoe we ‘nieuw’ kunnen worden door ons geloof in Jezus Christus en onze bereidheid zijn evangelie na te leven. U kunt bij die bespreking voorstellen dat de helft van de klas Filippenzen 2:1–5, 14–18; 4:1–9 bestudeert en de andere helft Kolossenzen 3:1–17, en dat ze karaktereigenschappen van ‘de oude mens’ en ‘de nieuwe mens’ benoemen. U kunt ook aan enkele leerlingen vragen hoe geloof in Jezus Christus en de naleving van zijn evangelie ze tot nieuwe mensen heeft gemaakt.

Filippenzen 4:1–13

We kunnen ongeacht onze omstandigheden vrede en vreugde in Christus vinden.

  • Hoewel onze omstandigheden van die van Paulus verschillen, kunnen we leren van zijn bereidwilligheid om tevreden te zijn en zich in al zijn omstandigheden te verheugen. Om een bespreking over dit onderwerp te beginnen, kunt u enkele beproevingen van Paulus doornemen (zie bijvoorbeeld 2 Korinthe 11:23–28). Vraag de klas daarna Filippenzen 4:1–13 door te nemen om de raad van Paulus te vinden waardoor we ons kunnen verheugen, ook in tijden van tegenslag.

  • Misschien kunnen de leerlingen vertellen wanneer ze ‘de vrede van God, die alle begrip te boven gaat’ (Filippenzen 4:7) hebben gevoeld of ‘door Christus’ (vers 13) zijn gesterkt om iets te bereiken wat ze anders niet hadden gekund.

  • Als u dit onderwerp verder wilt verkennen, kunt u iemand vragen enkele inspirerende voorbeelden of citaten uit de toespraak president Russell M. Nelson ‘Vreugde en geestelijk overleven’ voor te lezen (Liahona, november 2016, 81–84). Of vertoon de video ‘Trial of Adversity’ (ChurchofJesusChrist.org). Hoe vonden de mensen in de toespraak van president Nelson of de vrouw in de video ondanks hun moeilijke situatie vreugde?

  • Omdat het kwaad in de hedendaagse wereld alsmaar toeneemt, is de raad van Paulus om dingen die rein, lieflijk, welluidend, deugdzaam of prijzenswaardig zijn te bedenken (zie Filippenzen 4:8), zinvol voor de leerlingen. Misschien kunt u iedere leerling (of kleine groepjes) een van de eigenschappen in Filippenzen 4:8 of Geloofsartikelen 1:13 toewijzen. Ze kunnen de Gids bij de Schriften gebruiken om Schriftteksten te zoeken over de hun toegewezen eigenschap en dan aan de klas vertellen wat ze ontdekt hebben. Ze kunnen ook voorbeelden geven van die eigenschap bij andere mensen. Hoe ‘streven wij dat na’?

Kolossenzen 1:12–23; 2:2–8

Als we in Jezus Christus zijn ‘geworteld’, worden we tegen wereldse invloeden gesterkt.

  • Paulus’ getuigenis van de Heiland in Kolossenzen 1:12–23; 2:2–8 biedt een goede kans voor de leerlingen om over hun eigen geloof na te denken en het te versterken. De leerlingen kunnen in deze verzen zoeken naar zaken die hun geloof in Jezus Christus versterken. Wat betekent in Christus ‘geworteld en […] opgebouwd’ worden? (Kolossenzen 2:7.) De afbeelding van de boom in het lesschema van deze week in Kom dan en volg Mij – voor personen en gezinnen en de video ‘Spiritual Whirlwinds’ (ChurchofJesusChrist.org) kunnen aan de bespreking bijdragen. Wat kan de wortels van een boom versterken of verzwakken? Hoe worden we door ‘geworteld en opgebouwd in [Jezus Christus]’ te zijn tegen wereldse invloeden gesterkt? (Zie Kolossenzen 2:7–8; zie ook Helaman 5:12; Ether 12:4.)

  • U kunt de leerlingen vragen dingen te noemen die we volgens Kolossenzen 1:12–23; 2:2–8 kunnen doen om de ‘inhoudsloze verleiding’ die ons geloof in Christus kan ‘bederven’ te vermijden (Kolossenzen 2:8). Hoe kunnen we elkaar steunen in onze inspanningen om de Heiland te volgen en Satans misleidingen te vermijden?

Ons onderwijs verbeteren

Gebruik muziek. Heilige muziek zet de deur open voor de invloed van de Heilige Geest. Ze kan een eerbiedige sfeer scheppen en tot hernieuwde toewijding en actie aansporen. Bedenk hoe ‘elkaar [onderwijzen] en elkaar terecht[wijzen], met psalmen [en] lofzangen’ bij uw les kan horen. (Kolossenzen 3:16; zie ook Onderwijzen naar het voorbeeld van de Heiland, 22.)

Afdrukken