Det nye testamente 2023
30. oktober‒5. november. Hebreerne 1–6: “Jesus Kristus, ‘opphav til evig frelse’”


“30. oktober‒5. november. Hebreerne 1–6: ‘Jesus Kristus, “opphav til evig frelse”’”, Kom, følg med meg – for Søndagsskolen: Det nye testamente 2023 (2021)

“30. oktober‒5. november. Hebreerne 1–6”, Kom, følg med meg – for Søndagsskolen: 2023

Bilde
Kristus står sammen med en ung jente

Balm of Gilead [Gileads balsam], av Annie Henrie

30. oktober‒5. november

Hebreerne 1–6

Jesus Kristus, “opphav til evig frelse”

Vurder å dele noen av inntrykkene du mottar fra Den hellige ånd om Hebreerne 1–6, med klassemedlemmene. Dette kan inspirere dem til å søke sine egne inntrykk mens de studerer Skriftene.

Bilde
deling-ikon

Oppfordre til å dele

Noen klassemedlemmer som ikke deler så ofte i klassen, trenger kanskje bare en konkret oppfordring og litt tid til å forberede seg. Du kan kontakte noen av dem en dag eller to i forveien og be dem komme forberedt på å dele et vers fra Hebreerne 1–6 som er meningsfylt for dem.

Bilde
undervisning-ikon

Undervis i læren

Hebreerne 1–5

Jesus Kristus er “opphav til evig frelse”.

  • Hvordan kan du oppmuntre klassemedlemmene til å dele meningsfylte skriftsteder om Jesus Kristus som de har funnet i sitt eget og familiens studium denne uken? Vurder å lage fem kolonner på tavlen, en for hvert av de første fem kapitlene i Hebreerne. Be klassemedlemmene skrive i riktig kolonne utsagn fra disse kapitlene som lærte dem noe om Jesus Kristus, og versnummeret der hvert utsagn finnes. Hvordan påvirker det å vite disse tingene om Frelseren, vår tro på ham og vår villighet til å følge ham?

Hebreerne 2:9–18; 4:12–16; 5:7–8

Jesus Kristus gjennomgikk alle lidelser slik at han kan forstå og hjelpe oss når vi lider.

  • Hebreerne 2:9–18; 4:12–16; 5:7–8 kan hjelpe dem som ser lidelsen i verden og lurer på om Gud ser det eller bryr seg. Klassemedlemmene kan kanskje granske disse versene for å finne sannheter som kan hjelpe med slike spørsmål. Hva lærer disse versene oss om hvordan Frelseren reagerer på menneskehetens lidelse? Det kan også være nyttig å be klassemedlemmene gi eksempler fra Skriftene på at Jesus Kristus støttet og trøstet folk i deres lidelser (se “Ytterligere ressurser”) eller vise videoen “Mountains to Climb” [Fjell å bestige] (ChurchofJesusChrist.org). Klassemedlemmene kan snakke om hva de lærer om hvordan Frelseren kan hjelpe oss når vi opplever vanskelige utfordringer.

Hebreerne 3:74:2

Guds velsignelser er tilgjengelige for dem som “ikke forherder sine hjerter”.

  • Hebreerne 3 og 4 inneholder en appell til de hellige om ikke å forherde sitt hjerte og derved forkaste velsignelsene Gud ønsket å gi dem. Når du og klassen leser Hebreerne 3:74:2, kan dere drøfte hvordan det oldtidens israelitter erfarte, kan gjelde for oss i dag, akkurat slik det gjaldt for hebreerne i den tidlige Kirken (se studiemateriellet om disse versene i denne ukens oversikt i Kom, følg med meg – for enkeltpersoner og familier). Hva kan vi gjøre for å holde vårt hjerte mykt og lydhørt for Herrens vilje? (se Salomos Ordspråk 3:5–6; Alma 5:14–15; Ether 4:15). Klassemedlemmene kan fortelle hvordan de eller andre de kjenner, har blitt velsignet fordi de har hatt et mykt og angrende hjerte.

Hebreerne 5:1–5

De som virker i Guds rike, må kalles av Gud.

  • Budskapet i Hebreerne 5 om at prestedømsbærere blir kalt av Gud, kan gjelde alle som blir beskikket ved prestedømsmyndighet til å virke i kall i Kirken. For å hjelpe klassen å lære hva det vil si å “kalles av Gud, likesom Aron”, kan du vurdere å be dem gjennomgå beretningen om da Aron mottok sitt kall i 2 Mosebok 4:10–16, 27–31; 28:1. Hvilken innsikt fra denne beretningen hjelper oss å forstå Hebreerne 5:1–5? Klassemedlemmene kan fortelle hvordan de har mottatt bekreftelse på at noen ble kalt av Gud til å utføre et bestemt kall – kanskje også av dem selv. Hvordan hjalp denne bekreftelsen dem å oppholde vedkommende bedre i sitt kall?

Bilde
Moses ordinerer Aron

“Ingen tiltar seg selv denne ære, men han blir kalt av Gud, likesom Aron” (Hebreerne 5:4). Moses Calls Aaron to the Ministry [Moses kaller Aron til tjeneste], av Harry Anderson

Bilde
ressurser-ikon

Ytterligere ressurser

Eksempler i Skriftene på personer som ble trøstet av Jesus Kristus.

Vi kan forbedre vår undervisning

Skap en åndelig atmosfære. Når du skaper en fredfylt og kjærlig atmosfære i klasserommet, kan Ånden lettere røre ved hjertene til dem du underviser. Hva kan du gjøre for å innby Åndens innflytelse i klasserommet? Kan du omorganisere stolene eller bruke bilder eller musikk til å innby Ånden? (Se Undervisning på Frelserens måte15.)

Skriv ut