Det nye testamente 2023
20.–26. november. 1 og 2 Peter: “[Fryd] dere med en usigelig og herliggjort glede”


“20.–26. november. 1 og 2 Peter: ‘[Fryd] dere med en usigelig og herliggjort glede’”, Kom, følg med meg – for Søndagsskolen: Det nye testamente 2023 (2021)

“20.–26. november. 1 og 2 Peter”, Kom, følg med meg – for Søndagsskolen: 2023

Bilde
Jesus Kristus forkynner evangeliet i åndeverdenen

Christ Preaching in the Spirit World [Kristus forkynner i åndeverdenen], av Robert T. Barrett

20.‒26. november

1 og 2 Peter

“[Fryd] dere med en usigelig og herliggjort glede”

Husk at din hensikt er å undervise mennesker, ikke bare fremføre en leksjon. Når du leser Peters brev, bør du tenke på hver enkelt elev. Hvilke prinsipper vil hjelpe dem å bygge opp sin tro?

Bilde
deling-ikon

Oppfordre til å dele

Skriv overskriftene 1 Peter og 2 Peter på tavlen. Gi klassemedlemmene tid til å gjennomgå disse brevene, og be dem skrive under disse overskriftene ord eller uttrykk som de syntes var meningsfylte. Bruk så listene til å oppfordre dem til å dele sin innsikt.

Bilde
undervisning-ikon

Undervis i læren

1 Peter 1:3–9; 2:19–24; 3:14–17; 4:12–19

Jeg kan finne glede i tider med prøvelser og lidelse.

  • Én måte å gjennomgå Peters råd i 1 Peter 1:3–9; 2:19–24; 3:14–17 og 4:12–19 på, er å be klassemedlemmene tenke på noen de kjenner som opplever en prøvelse. Gi dem tid i klassen til å skrive et brev til vedkommende, hvor de tar med sannheter fra disse versene som ville oppmuntre ham eller henne (se også Lære og pakter 121:1–8; 123:17). Klassemedlemmene kan så snakke om sannhetene de valgte.

1 Peter 1:13–20; 2:1–12

Vi er kalt til å være “Guds folk”.

  • Peters læresetninger i 1 Peter 1:13–20 og 2:1–12 kan være en inspirerende påminnelse om hvordan Herren ser på oss – sitt folk – og hva han forventer av oss. Du kan gjerne be klassemedlemmene granske disse versene for å finne beskrivelser av hva det vil si å være “Guds folk” (1 Peter 2:10), og deretter drøfte hva de finner ut. Forklar gjerne at ordene “et folk til eiendom” i 1 Peter 2:9 betyr “kjøpt” eller “bevart”. Hva lærer dette oss om hva Gud føler for oss og hvordan han ønsker at vi skal leve?

1 Peter 3:18–20; 4:6

Evangeliet blir forkynt for de døde så de kan dømmes rettferdig.

  • Peters første brev inneholder en av de få henvisningene i Bibelen til Jesu Kristi besøk til åndeverdenen etter sin død – en hendelse som nyere åpenbaring hjelper oss å forstå bedre. For å hjelpe klassemedlemmene å styrke sin forståelse av åndeverdenen, kan du be dem lese følgende skriftsteder og skrive det de lærer, på tavlen: Johannes 5:25; 1 Peter 3:18–20; 4:6; Alma 40:7–14, 21; Lære og pakter 138:11–32 (se også “Ytterligere ressurser”). Hvorfor er det viktig å vite om Frelserens besøk til åndeverdenen? Hvordan påvirker denne kunnskapen vårt syn på Gud og hans frelsesplan?

2 Peter 1:1–11

Gjennom Jesu Kristi kraft kan vi utvikle vår guddommelige natur.

  • For å oppmuntre klassemedlemmene i deres innsats for å bli mer lik Jesus Kristus, kan du be dem finne frem til de Kristus-lignende egenskapene som beskrives i 2 Peter 1:1–11. Vurder å skrive disse egenskapene på tavlen og be klassemedlemmene definere dem. Klassemedlemmene kan så drøfte hvordan det å utvikle én egenskap fører til at man utvikler de andre egenskapene. Gi dem tid til å grunne på hvilken egenskap de ønsker å utvikle i større grad.

Bilde
en intrikat billedvev

Hver Kristus-lignende egenskap vi utvikler, hjelper oss å veve en åndelig billedvev av disippelskap.

Bilde
ressurser-ikon

Ytterligere ressurser

Arbeidet med å forløse de døde vitner om Kristi misjon.

Eldste D. Todd Christofferson underviste:

“Hva skjer med de utallige milliarder som har levd og dødd uten kunnskap om Jesus? Med gjengivelsen av Jesu Kristi evangelium forstår vi nå hvordan de udøpte avdøde forløses og hvordan Gud kan være ‘en fullkommen og rettferdig Gud og også en barmhjertig Gud’ (Alma 42:15).

Mens Jesus ennå levde på jorden, profeterte han at han også skulle forkynne for de døde [se Johannes 5:25]. Peter forteller oss at dette skjedde i tiden mellom Frelserens korsfestelse og hans oppstandelse [se 1 Peter 3:18–19]. President Joseph F. Smith så i et syn at Frelseren besøkte åndeverdenen [se Lære og pakter 138:30, 33] …

Vår iver etter å forløse de døde og tiden og ressursene vi legger i dette engasjementet, er fremfor alt et uttrykk for vårt vitnesbyrd om Jesus Kristus. Den er det sterkeste uttrykk vi kan gi om hans guddommelige karakter og misjon. Den vitner for det første om Kristi oppstandelse, for det annet om hans forsonings uendelige rekkevidde, for det tredje om at han er den eneste kilde til frelse, for det fjerde at han har fastsatt betingelsene for frelse, og for det femte at han skal komme igjen” (“De dødes forløsning og vitnesbyrdet om Jesus”, Liahona, jan. 2001, 10).

Vi kan forbedre vår undervisning

Undervis om “hvorfor”. “Noen ganger lurer elever – spesielt ungdom – på hvordan evangeliets prinsipper angår dem, eller hvorfor de skulle adlyde bestemte bud. Men hvis de forstår vår himmelske Faders evige plan for sine barns lykke, blir grunnene til evangeliets prinsipper og budene tydeligere og motivasjonen til å adlyde øker” (Undervisning på Frelserens måte20).

Skriv ut