Det nye testamente 2023
6.‒12. november. Hebreerne 7–13: “En yppersteprest for de goder som skulle komme”


“6.‒12. november. Hebreerne 7–13: ‘En yppersteprest for de goder som skulle komme’”, Kom, følg med meg – for Søndagsskolen: Det nye testamente 2023 (2021)

“6.‒12. november. Hebreerne 7–13”, Kom, følg med meg – for Søndagsskolen: 2023

Bilde
Melkisedek gir Abram en velsignelse

Melchizedek Blesses Abram [Melkisedek velsigner Abram], av Walter Rane. Kunstnerens gave

6.‒12. november

Hebreerne 7–13

“En yppersteprest for de goder som skulle komme”

Mens du leser Hebreerne 7–13, kan du grunne på hva Herrens budskap til de hebraiske hellige var. Se også etter hans budskap til deg og dem du underviser.

Bilde
deling-ikon

Oppfordre til å dele

Før leksjonen kan du be noen klassemedlemmer komme forberedt på å dele vers fra Hebreerne 7–13 som hjelper dem å “tre fram [for Gud] med sannferdig hjerte i troens fulle visshet” (Hebreerne 10:22).

Bilde
undervisning-ikon

Undervis i læren

Hebreerne 7–10

Ordinanser både før og nå viser til Jesus Kristus.

  • Denne ukens oversikt i Kom, følg med meg – for enkeltpersoner og familier foreslår å granske Hebreerne 7 for å finne skriftsteder som lærer oss om Det melkisedekske prestedømme og vitner om Jesus Kristus. Be klassemedlemmene fortelle hva de fant ut. Eller du kan gi dem tid i klassen til å gjennomgå kapittel 7 og finne vers som underviser om dette prestedømmet og vitner om Frelseren. Hvordan var Melkisedek lik Jesus Kristus? (se Melkisedeks titler i vers 1–2). Hvordan hjelper Det melkisedekske prestedømmes ordinanser oss å komme til Kristus? Kanskje klassemedlemmene kan se etter mulige svar i Gospel Topics, “Melchizedek Priesthood” (topics.ChurchofJesusChrist.org).

  • Selv om vi ikke ofrer dyr, deltar vi i ordinanser i dag som på lignende måte retter vår sjel mot Kristus og gir “godkjente kanaler som velsignelser og himmelens krefter kan strømme inn i vårt liv gjennom” (David A. Bednar, “Alltid bevare en forlatelse for deres synder”, Liahona, mai 2016, 60). Kanskje dere sammen kan finne ut hvordan oldtidens ordinanser som er beskrevet i Hebreerne 8–10, symboliserte Frelserens sonoffer. Hva symboliserer for eksempel blod av okser og geiter? (se Hebreerne 9:13–14). Hvem symboliserer ypperstepresten? (se Hebreerne 9:24–26). Videoen “Sacrifice and Sacrament” [Offer og nadverd] (ChurchofJesusChrist.org) kan være til hjelp. Hvordan har vår tids ordinanser velsignet oss og hjulpet oss å rette oss mot Jesus Kristus? Hva kan vi gjøre for å gjøre disse ordinansene mer meningsfylte og fokuserte på Frelseren?

Hebreerne 10:34–38; 11

Tro krever at vi stoler på Guds løfter.

  • For å hjelpe klassemedlemmene å forstå Paulus’ læresetninger om tro, kan du begynne ved å be dem tenke på hvordan de ville beskrive tro med én setning. Deretter kan dere sammen lese og drøfte definisjonen Paulus ga i Hebreerne 11:1. Du kan så be hver enkelt velge en av personene som er nevnt i Hebreerne 11, å studere. Klassemedlemmene kan bruke fotnotene eller Veiledning til Skriftene (scriptures.ChurchofJesusChrist.org) til å gjennomgå vedkommendes erfaringer i Det gamle testamente og deretter fortelle klassen hva de fant ut. Hvordan viste disse personene at de følte “full visshet om det en håper”? (Joseph Smiths oversettelse, Hebreerne 11:1 [i Veiledning til Skriftene]). klassemedlemmene kan kanskje gi andre eksempler på trofaste personer. Når har vi utøvd tro på løfter som ennå ikke har blitt oppfylt?

  • Rådet til de hebraiske hellige som ble fristet til å “[unndra] seg” sin tro, kan være verdifullt for klassemedlemmer som strever med vitnesbyrdet sitt. Det kan også hjelpe dem som prøver å hjelpe sine kjære i en troskrise. For å finne dette rådet kan klassen lese Hebreerne 10:34–38 og eldste Jeffrey R. Hollands uttalelse i “Ytterligere ressurser”. Hvorfor blir vi noen ganger fristet til å kaste bort vår tillit (se Hebreerne 10:35) til Herren og hans evangelium? Hva kan vi gjøre for å utvikle og opprettholde tro og tillit til å “oppnå det [Gud har] lovt”? (Hebreerne 10:36). Videoene “Good Things to Come” [De goder som skulle komme] og “An High Priest of Good Things to Come” [En yppersteprest for de goder som skulle komme] (ChurchofJesusChrist.org) kan supplere denne drøftingen.

Bilde
ressurser-ikon

Ytterligere ressurser

“Kast derfor ikke bort deres frimodighet”.

Med henvisning til Hebreerne 10:32–39 har eldste Jeffrey R. Holland undervist:

“Ja visst er det tøft – før du slutter deg til Kirken, mens du prøver å slutte deg til den, og etter at du har sluttet deg til den. Slik har det alltid vært, sier Paulus, men trekk deg ikke unna. Få ikke panikk og trekk deg bort. Mist ikke frimodigheten. Glem ikke det du en gang følte. Mist ikke tilliten til det du opplevde …

Ved enhver stor avgjørelse er det forsiktighetsregler og hensyn å ta, men når saken er ordentlig belyst, må du være klar over fristelsen til å trekke deg fra noe godt. Hvis det var riktig da du ba om det og stolte på det og levde for det, er det riktig nå. Gi ikke opp når presset øker … Se din tvil i øynene. Overvinn frykten. ‘Kast derfor ikke bort [din] frimodighet.’ Hold stø kurs, og se livets skjønnhet utfolde seg for deg” (“Kast derfor ikke bort deres frimodighet”, Liahona, juni 2000, 34).

Vi kan forbedre vår undervisning

Gå først til Skriftene. Skriftene skulle være hovedkilden for ditt studium og din forberedelse. Ordene til vår tids profeter kan komplettere standardverkene (se Undervisning på Frelserens måte, 17).

Skriv ut