Det Nye Testamente 2023
27. november-3. december. 1-3 Johannes; Judas: »Gud er kærlighed«


»27. november-3. december. 1-3 Johannes; Judas: ›Gud er kærlighed‹«, Kom og følg mig – Søndagsskolen: Det Nye Testamente 2023, 2021

»27. november-3. december. 1-3 Johannes; Judas«, Kom og følg mig – Søndagsskolen: 2023

Billede
Jesus Kristus smiler, mens han sidder med smilende børn

Fuldkommen kærlighed, af Del Parson

27. november-3. december

1-3 Johannes; Judas

»Gud er kærlighed«

Hvilke temaer og mønstre lægger du mærke til, når du læser 1–3 Johannes og Judas? Hvordan kan du bruge dem til at hjælpe din klasse?

Billede
deleikon

Del med hinanden

Bed flere klassemedlemmer om at fortælle om temaer eller specifikke sandheder, de lagde mærke til, mens de studerede Johannes’ breve og Judas. Hvilke budskaber i disse breve var mest relevante for dem og deres familie?

Billede
undervisningsikon

Undervis i læren

1 Johannes 1:5-10; 2:3-11; 3:1-3; 4:7-21; 5:1-3

Vor himmelske Fader og Jesus Kristus er fuldkomne eksempler på lys og kærlighed.

  • Hvordan kan du hjælpe dem, du underviser, til at genkende Guds lys og kærlighed i deres liv? Du kan starte med at skrive ordene lys og kærlighed på tavlen. Bed klassen om at dele andre ord, der kommer til dem, når de tænker på disse to ord. Hvert medlem af klassen kunne studere en af følgende skriftsteder og være på udkig efter vers, der lærer os om lys og kærlighed: 1 Johannes 1:5-10; 2:3-11; 3:1-3; 4:7-12; 4:16-21; 5:1-3. Få nogle af dem til at fortælle klassen, hvad de har fundet. Du kan også bede klassen om at dele oplevelser, hvor de har følt Guds lys og kærlighed.

  • Du kan bede dem om at se på en loftslampe eller lyset, der kommer gennem et vindue, og fortælle det, de ved om fysisk lys. Hvordan er fysisk lys som åndeligt lys? Klassen kan studere følgende for at finde yderligere indsigt i, hvordan Gud og hans Søn giver lys i vores liv: Salmerne 27:1; Johannes 1:4-5; 1 Johannes 1:5-7; 3 Nefi 11:11; Lære og Pagter 88:6-13 og en salme om lys som eksempelvis »Min Gud er mit lys« (Salmer og sange, nr. 42). De kan også dele oplevelser, hvor de har søgt og modtaget åndeligt lys i deres liv.

1 Johannes 2:18-28; 4:3; 2 Johannes 1:7-11; 3 Johannes 1:9-11; Judas

Vi skal »[blive i] Kristi lære«.

  • Johannes og Judas’ lærdomme om frafald kan hjælpe klassen med at tænke over, hvordan man bevarer en stærk tro på Jesus Kristus. Overvej at bede halvdelen af klassen om at søge efter beskrivelser af falske lærdomme eller frafald i 1 Johannes 2:18-23, 26-28; 4:3; 2 Johannes 1:7-11; 3 Johannes 1:9-11 og den anden halvdel om at se efter denne form for beskrivelser i Judas. Eller de kan se efter svar på spørgsmål som disse: Hvordan definerer Johannes og Judas en antikrist? (Se også Guide til skrifterne, »Antikrist«, scriptures.ChurchofJesusChrist.org). Er der noget i disse vers, der virker særligt anvendeligt i de udfordringer, vi står overfor i dag? Hvad betyder det at »[blive i] Kristi lære«? (2 Joh 1:9).

  • Judas bruger interessante billeder til at beskrive falske lærere eller dem, der »spotter, hvad de ikke har forstand på« (Jud 1:10). Du kan bede nogle om at tegne nogle af de billeder, der bliver beskrevet i Judas 1:12-13, på tavlen, mens de andre gætter, hvilken vending personen tegner. Hvordan repræsenterer disse billeder falske lærere og antikrister? Hvordan skaber fordærvede skikke for eksempel »skampletter på [vores] kærlighedsmåltider«? Hvad kan vi gøre for at styrke os mod »spottere«? (Se Jud 1:18-21). Hvorfor kan Judas have foreslået, at vi er »barmhjertige« (Jud 1:22) imod dem, der spotter evangeliet?

Billede
kvinde, der hjælper barn med læse i skrifterne

»Jeg har ingen større glæde end at høre, at mine børn lever i sandheden« (3 Joh 1:4).

3 Johannes 1:1-4

Glæde kommer, når vi hjælper andre til at »[leve] i sandheden.«

  • Der er sikkert nogle i din klasse, der kan relatere til det, Johannes følte, da han sagde, at han havde »ingen større glæde« end at høre, at Gajus (en af hans »børn«) levede i sandheden. Klassen kan få gavn af at høre om hinandens oplevelser. De kan begynde med at læse 3 Johannes 1:1-4 sammen og andre skriftsteder i »Yderligere ressourcer«. Hvad lærer vi af disse skriftsteder om kilden til sand glæde? Klassen kan tale om, hvad de har følt som forældre, missionærer, kirkeledere eller lærere, når de vidste, at de mennesker, de underviste, levede i sandhed. Du kan kontakte nogle få af dem på forhånd og bede dem om at medbringe et billede af de personer, de har hjulpet til at komme til Kristus og fortælle om deres oplevelse.

Billede
ressourceikon

Yderligere ressourcer

Skriftsteder om at hjælpe andre til at leve i sandhed.

Gør undervisningen bedre

Bed for dine klassemedlemmer. Ligesom Frelseren bad for Peter (se Luk 22:32), bør du bede ved navns nævnelse for dem, du underviser, og forsøge at forstå deres individuelle behov. Når du gør dette, vil vor himmelske Fader »berede deres hjerte« (Alma 16:16) og hjælpe dig til at vide, hvad du skal undervise i for at imødekomme deres behov (se Undervisning på Frelserens måde, s. 6).

Udskriv