Oude Testament 2022
7–13 februari. Genesis 12–17; Abraham 1–2: ‘Een nog grotere navolger van gerechtigheid […] zijn’


‘7–13 februari. Genesis 12–17; Abraham 1–2: “Een nog grotere navolger van gerechtigheid […] zijn”’, Kom dan en volg Mij – voor de zondagsschool: Oude Testament 2022 (2021)

‘7–13 februari. Genesis 12–17; Abraham 1–2’, Kom dan en volg Mij – voor de zondagsschool: 2022

Afbeelding
Abraham en Sara

Illustratie van Abraham en Sara, Dilleen Marsh

7–13 februari

Genesis 12–17; Abraham 1–2

‘Een nog grotere navolger van gerechtigheid […] zijn’

Wat heeft de Heilige Geest u deze week geleerd toen u Genesis 12–17 en Abraham 1–2 bestudeerde? Geef de deelnemers de gelegenheid om te vertellen wat de Heilige Geest hun heeft geleerd.

Schrijf uw ingevingen op

Afbeelding
Meedoen (pictogram)

Meedoen stimuleren

Om de gelegenheid te krijgen om iets te vertellen over wat ze geleerd hebben uit Genesis 12–17 en Abraham 1–2, kunnen de deelnemers elk een persoon uit deze hoofdstukken kiezen en een zin afmaken als: ‘Abraham heeft me geleerd dat ’ of ‘Sara heeft me geleerd dat ’.

Afbeelding
Onderwijs (pictogram)

In de leer onderwijzen

Genesis 15:1–6; 17:15–22; Abraham 1:1–19

God zal ons zegenen vanwege ons geloof en onze rechtschapen verlangens.

  • De ervaringen van Abraham en Sara in Genesis 15; 17; Abraham 1 kunnen de deelnemers helpen om te blijven geloven dat hun rechtschapen verlangens zullen worden vervuld op het moment dat de Heer dat wil. Hoe kunt u een gesprek over dit beginsel starten? U kunt de klas bijvoorbeeld vragen om te kijken in Genesis 15:1–6 en Abraham 1:1–19, en de verlangens en moeilijke omstandigheden van Abraham te beschrijven. Hoe gaven Abraham en Sara in moeilijke tijden blijk van hun geloof? (Zie Hebreeën 11:8–13.) Hoe werden hun rechtschapen verlangens uiteindelijk vervuld? (Zie Genesis 17:15–22; 21:1–3; Leer en Verbonden 132:29; Abraham 1:31.) Hoe kunnen we ons geloof laten zien terwijl we vinden dat onze rechtschapen verlangens nog niet zijn vervuld? De deelnemers kunnen vertellen hoe de Heiland hen in dergelijke situaties heeft gesteund.

  • Sommige deelnemers krijgen wellicht weinig steun van hun gezin, of zelfs tegenstand, bij het naleven van het evangelie. Wat kunnen we leren van Abrahams voorbeeld in Abraham 1:1–19, waarmee degenen die in dergelijke situaties rechtschapen proberen te zijn, geholpen worden?

  • U kunt de deelnemers vragen om Bijbelvertaling van Joseph Smith, Genesis 14:36–40 te lezen (in het aanhangsel van de tripelcombinatie), en te vertellen wat ze hebben geleerd over Abrahams geloof en verlangens. Ze kunnen ook vertellen hoe ze zijn gezegend toen ze hun geloof hebben uitgeoefend door tiende te betalen.

Abraham 2:6–11

Het verbond van Abraham is een zegen voor ons allen.

  • Om de deelnemers te helpen begrijpen wat het verbond van Abraham is, kunt u ze de toespraak van president Russell M. Nelson in ‘Bijkomende leermiddelen’ laten lezen (zie ook ‘Verbond van Abraham’ in Trouw aan het geloof, 172–173). Misschien hebben de deelnemers over het verbond van Abraham geleerd in Abraham 2:6–11, volgens de suggestie in het lesschema van deze week in Kom dan en volg Mij – voor personen en gezinnen. De deelnemers kunnen vertellen wat ze hebben geleerd. De groep kan deze verzen ook samen bestuderen. Welke beloften en verantwoordelijkheden ontvangen wij door het verbond van Abraham? The video ‘Special Witness – President Nelson’ kan deze vraag helpen beantwoorden (ChurchofJesusChrist.org/media-library/video/2011-04-18-special-witness-president-nelson). Wat moeten wij doen om de zegeningen van dit verbond te kunnen ontvangen? Hoe kunnen door ons, als het zaad van Abraham, ‘alle geslachten van de aarde worden gezegend’? (Abraham 2:11).

Genesis 14:18–19; Bijbelvertaling van Joseph Smith, Genesis 14:25–40

‘Melchizedek was een gelovig man.’

  • Vanwege de herstelling van het evangelie kennen de meeste leden van de kerk het Melchizedeks priesterschap, maar niet iedereen weet wie Melchizedek was. Om de deelnemers te helpen meer over hem te leren, kunt u ze vragen zich in te beelden dat hun gevraagd is hem voor te stellen aan iemand die hem niet kent, en op het bord een lijst te maken van wat ze zouden zeggen. Ze kunnen zich daarbij baseren op de Bijbelvertaling van Joseph Smith, Genesis 14:26–27, 33–38 (in het aanhangsel van de tripelcombinatie); Alma 13:13–19; en Leer en Verbonden 107:1–4. Wat komen we uit deze verzen over het Melchizedeks priesterschap te weten?

    Afbeelding
    Melchizedek zegent Abram

    Melchizedek zegent Abram, Walter Rane

Afbeelding
Bijkomende leermiddelen (pictogram)

Bijkomende leermiddelen

Zegeningen van het verbond van Abraham.

President Russell M. Nelson heeft gezegd:

‘Het verbond dat God met Abraham sloot en daarna met Izak en Jakob bevestigde, is van allesovertreffend belang. […] De Heer [is] in deze laatste dagen verschenen om dat verbond van Abraham te hernieuwen. […] Door deze hernieuwing hebben wij, zoals zij van weleer, het heilige priesterschap en het eeuwige evangelie. We bezitten het recht om de volheid van het evangelie te ontvangen, de zegeningen van het priesterschap te genieten en ons waardig te maken voor Gods grootste zegen: het eeuwige leven’ (‘Verbonden’, Liahona, november 2011, 87–88).

‘De grootste zegeningen van Abrahams verbond ontvangt men in de heilige tempel. Die zegeningen staan ons toe in de eerste opstanding voort te komen en tronen, koninkrijken, prinsdommen, machten en heerschappijen te beërven en onze “verhoging en verheerlijking in alle dingen” in te gaan [Leer en Verbonden 132:19]’. (‘Bijzondere getuigen van Christus’, Liahona, april 2001, 7.)

Ons onderwijs verbeteren

Geef geregeld uw getuigenis. Uw eenvoudige, oprechte getuigenis van geestelijke waarheid kan een sterke invloed hebben op de aanwezigen. U kunt bijvoorbeeld een eenvoudig getuigenis geven over hoe verbonden u tot zegen zijn geweest.

Afdrukken