Oude Testament 2022
2–8 mei. Exodus 35–40; Leviticus 1; 16; 19: ‘De heiligheid van de Heere’


‘2–8 mei. Exodus 35–40; Leviticus 1; 16; 19: “De heiligheid van de Heere”’, Kom dan en volg Mij – voor de zondagsschool: Oude Testament 2022 (2021)

‘2–8 mei. Exodus 35–40; Leviticus 1; 16; 19’, Kom dan en volg Mij – voor de zondagsschool: 2022

Afbeelding
São Paulotempel (Brazilië)

2–8 mei

Exodus 35–40; Leviticus 1; 16; 19

‘De heiligheid van de Heere’

Als u zelf zinvolle ervaringen met uw Schriftstudie hebt, zult u beter in staat zijn om in de les op zondag te onderwijzen en te getuigen. Hoe kunt u de klasleden daartoe ook aanmoedigen?

Schrijf uw ingevingen op

Afbeelding
Meedoen (pictogram)

Meedoen stimuleren

In de hoofdstukken voor deze week staan symbolen die ons iets over Jezus Christus en zijn zoenoffer leren. Vraag klasleden aan het begin van de les iets op het bord te schrijven of te tekenen wat in Exodus 35–40 of Leviticus 1; 16; 19 over de Heiland gaat. Vraag ze naar hun bevindingen.

Afbeelding
Onderwijs (pictogram)

In de leer onderwijzen

Exodus 35–40

De Heer wil dat we heilig worden zoals Hij.

  • Bij hun studie van Exodus 35–40 deze week dachten de klasleden misschien na hoe bepaalde elementen van de oude tabernakel ze aan Jezus Christus doen denken. Vraag ze in dat geval naar hun bevindingen. De tabel in het lesschema van deze week in Kom dan en volg Mij – voor personen en gezinnen kan deze bespreking ten goede komen. U kunt ook bespreken wat deze symbolen in verband met de tabernakel te maken hebben met heiliger worden. Hoe helpt Jezus Christus ons om heiliger te worden?

  • Voor velen lijkt het idee om heiliger te worden misschien buiten hun bereik. Hoe gaat u de klasleden duidelijk maken dat heilig worden een onderdeel van het plan van onze hemelse Vader voor ons is? Lees samen het citaat van president Henry B. Eyring in de ‘Bijkomende leermiddelen’. Wat houdt heilig worden in? Hoe dragen onze hedendaagse tempels en het werk dat we daar doen aan onze heiligheid bij? (Zie ook Leer en Verbonden 84:19–24; 109:6–26; 128:15–18.) Vraag de klasleden vervolgens hoe zij – of anderen die ze kennen – daardoor heiliger zijn geworden.

  • De tabernakel van de Israëlieten in de woestijn lijkt in veel opzichten op onze hedendaagse tempels. Laat de klasleden noteren wat er in Exodus 35–40 over de tabernakel staat dat ze doet denken aan wat er in onze tempels gebeurt. Wijs ze bijvoorbeeld op verzen in Exodus 40 die verwijzen naar een voorhangsel, altaren, geheiligde kleding, wassingen en zalvingen. Hoe kunnen we door de tempel tot Christus komen? Wat kunnen we doen om ons in de tempel op Hem te richten?

Leviticus 1:1–9; 16

Dankzij de verzoening van Jezus Christus kunnen we vergeving krijgen.

  • Het idee van dierenoffers komt tegenwoordig misschien vreemd over. Maar er valt veel van die praktijk over het zoenoffer van Jezus Christus te leren. Breng een bespreking op gang aan de hand van afbeeldingen van de Heiland in Gethsémané en aan het kruis (zie Evangelieplatenboek, nr. 5657). Vraag de klasleden naar woorden die naar hun idee betrekking op het zoenoffer van Jezus Christus hebben. Laat ze daarna Leviticus 1:1–9 of Leviticus 16 doorlezen, waarin dierenoffers worden beschreven. Welke woorden hebben naar hun idee ook op het offer van de Heiland betrekking? Hoe geven die oude offers ons meer inzicht in de verzoening van Jezus Christus? Laat de klasleden desgewenst samen een lofzang over de Heiland zingen en vertellen wat Hij voor hen betekent.

    Afbeelding
    mensen van weleer brengen hefoffers om de tabernakel te bouwen

    De Israëlieten brengen ‘gewillig van hart’ hefoffers voor de tabernakel (Exodus 35:5). Illustratie, Corbert Gauthier, © Lifeway Collection/licentie van goodsalt.com

  • Laat de klasleden de offers die de Heer in de tijd van het Oude Testament vroeg, vergelijken met de offers die Hij tegenwoordig van ons vraagt. Ze kunnen bijvoorbeeld denken aan offers die we voor de Heer en zijn werk brengen: in een roeping dienen, vastengaven bijdragen, familiehistorisch werk doen of elkaar dienen. Lees dan samen Leviticus 1:1–9. Laat de klasleden letten op elementen van de offers beschreven in deze verzen die verband houden met de offers die de Heer tegenwoordig van ons vraagt (zie 3 Nephi 9:19–20; Leer en Verbonden 64:34). Hoe moeten we volgens Mozes 5:7 tegen onze offers voor het werk van de Heer aankijken?

Afbeelding
Bijkomende leermiddelen (pictogram)

Bijkomende leermiddelen

God kan ons heilig maken.

President Henry B. Eyring heeft gezegd:

‘Meer geluk komt voort uit meer persoonlijke heiligheid. […] In de Schriften staat dat we onder meer geheiligd of heiliger kunnen worden als we geloof in Christus oefenen, onze gehoorzaamheid tonen, ons bekeren, offers voor Hem brengen, heilige verordeningen ontvangen en onze verbonden met Hem nakomen. […]

‘De lofzang “Heer, geef mij meer reinheid” [Lofzangen, nr. 94] geeft aan hoe we om meer heiligheid kunnen bidden. De auteur geeft wijselijk aan dat de heiligheid waar we naar streven een gave is die een liefdevolle God ons na verloop van tijd verleent, na alles wat wij kunnen doen.’ (‘Heiligheid en het plan van geluk’, Liahona, november 2019, 100–101, 103.)

Ons onderwijs verbeteren

Gebruik gewijde muziek. De boodschap in lofzangen kan de leer in de Schriften kracht bijzetten. Een lofzang zingen zoals ‘Heer, geef mij meer reinheid’ of ‘’k Sta spraak’loos’ (Lofzangen, nr. 94, 129) kan de boodschap in Leviticus 16 en 19 kracht bijzetten.

Afdrukken