Oude Testament 2022
4–10 juli. 2 Koningen 2–7: ‘Er [is] een profeet in Israël’


‘4–10 juli. 2 Koningen 2–7: “Er [is] een profeet in Israël”’, Kom dan en volg Mij – voor de zondagsschool: Oude Testament 2022 (2021)

‘4–10 Juli. 2 Koningen 2–7’, Kom dan en volg Mij – voor de zondagsschool: 2022

Afbeelding
Elisa wijst knecht op strijdwagens van vuur

Illustratie, Elisa wijst zijn knecht op de strijdwagens van vuur, © Review & Herald Publishing/licentie van goodsalt.com

4–10 juli

2 Koningen 2–7

‘Er [is] een profeet in Israël’

Ga bij de voorbereiding van uw les in 2 Koningen 2–7 op zoek naar inspiratie voor uw eigen leven. Let vervolgens op ingevingen over boodschappen die uw klasleden ten goede zullen komen.

Schrijf uw ingevingen op

Afbeelding
Meedoen (pictogram)

Meedoen stimuleren

Soms hebben klasleden tijd nodig om de hoofdstukken die ze hebben gelezen even snel door te nemen voordat ze inzichten uit hun persoonlijke Schriftstudie kunnen verwoorden. Doe dit aan het begin van de les en vraag ze vervolgens wat ze hebben geleerd.

Afbeelding
Onderwijs (pictogram)

In de leer onderwijzen

2 Koningen 2–6

God kan wonderen in ons leven verrichten.

  • Als u de wonderen in 2 Koningen 2–6 bespreekt, kan het goed zijn om het woord wonder met de klas te definiëren. Haal eventueel dit inzicht van president Howard W. Hunter aan: ‘[Wonderen] zijn de manifestaties van [Gods] macht die we niet kunnen verklaren of volledig begrijpen. […] Deze tekenen en wonderen kwamen het duidelijkst tot uiting in het leven en de bediening van Jezus Christus, de Zoon van God zelf. Maar hoe opzienbarend en wonderlijk ze ook waren, Christus’ vele wonderen waren slechts afspiegelingen van die grotere wonderen die zijn Vader al eerder had verricht en nog steeds overal om ons heen verricht. […] Er zijn altijd genoeg wonderen, als we maar ogen om te zien en oren om te horen hebben.’ (‘The God That Doest Wonders’, Ensign, mei 1989, 15–16.) Hoe zien we door die inzichten Gods hand beter in ons leven?

  • Laat de klasleden enkele wonderen in 2 Koningen 2–6 opnoemen. Wat komen we door deze wonderen over de Heer te weten? Vraag eventueel aan de klasleden wat voor wonderen, groot of klein, zij of hun familie hebben meegemaakt. Hoe kunnen we Gods wonderen in ons leven beter herkennen, ook als die anders zijn dan waar we op hoopten?

  • Een vergelijking van sommige wonderen die Elisa verrichtte en die Jezus Christus verrichtte, kan inspirerend zijn. (Zie 2 Koningen 4:8–37 en Lukas 7:11–16; 2 Koningen 4:42–44 en Johannes 6:1–13; 2 Koningen 5:1–15 en Lukas 17:11–19.) Wat komen we van die wonderen over de Heiland en zijn profeten te weten?

2 Koningen 5:1–19

Als we nederig en gehoorzaam zijn, kan Jezus Christus ons genezen.

  • Een van de leringen die we uit de genezing van Naämans melaatsheid kunnen trekken, is het belang van nederigheid. Breng een gesprek op gang door Naämans hoogmoed en Naämans nederigheid op het bord te schrijven. Laat de klasleden in 2 Koningen 5:1–19 zoeken naar zinsneden die Naämans hoogmoed of nederigheid illustreren, en die op het bord zetten. In welke opzichten lijken we soms op Naäman? In welke opzichten lijken we soms op zijn dienaren? Hoe zijn wij te weten gekomen wat Naäman te weten kwam?

  • Nog een les die we uit dit verhaal kunnen leren, is hoe waardevol het is om God in kleine dingen te gehoorzamen. Lees eerst 2 Koningen 5:9–12 en vraag waarom Naäman ‘vertrok in woede’ (vers 12). Waarom doen we soms liever ‘iets moeilijks’ dat God ons opdraagt dan iets eenvoudigs (vers 13)? Wat voor nut heeft het om die eenvoudige dingen te doen?

2 Koningen 6:8–23

‘Die bij ons zijn, zijn méér dan die bij hen zijn.’

  • We voelen ons allemaal weleens alleen of bang. Bedenk hoe het verhaal in 2 Koningen 6:8–23 klasleden met dat gevoel kan helpen. Vraag eerst wat in die verzen indruk op ze maakt. Vraag eventueel ook wanneer ‘de Heere [hun ogen] opende’ (vers 17) en liet zien dat ze niet alleen waren (zie ook de ‘Bijkomende leermiddelen’). Hoe kunnen we elkaar helpen ‘niet bevreesd’ te zijn (vers 16)?

Afbeelding
Bijkomende leermiddelen (pictogram)

Bijkomende leermiddelen

‘Onze geestesogen opendoen.’

Ouderling Ronald A. Rasband heeft over 2 Koningen 6:8–23 gezegd:

‘Er worden al dan niet strijdwagens van vuur gestuurd om onze angsten te verjagen en onze demonen te overwinnen, maar de les is duidelijk. De Heer is met ons. Hij denkt aan ons en zegent ons zoals alleen Hij dat doen kan. Door gebed kunnen we de nodige kracht en openbaring ontvangen om onze gedachten op Jezus Christus en zijn zoenoffer te richten. De Heer wist dat we soms angst zouden voelen. Ik heb dat meegemaakt en u ook. […] De kerk mag dan klein in getal zijn en naar wereldse maatstaven weinig invloed hebben, maar wanneer we onze geestesogen opendoen, zien we dat “die bij ons zijn, méér [zijn] dan die bij hen zijn” [2 Koningen 6:16].’ (‘Wees niet verontrust’, Liahona, november 2018, 18–19.)

Ons onderwijs verbeteren

Verwijs klasleden naar de Schriften. Moedig de klasleden wanneer u maar kunt aan om in de Schriften en woorden van hedendaagse profeten naar leiding, antwoorden op vragen, en steun te zoeken. Het woord van God is de beste bron van waarheid. (Zie Onderwijzen naar het voorbeeld van de Heiland21.)

Afdrukken