Oude Testament 2022
11–17 juli. 2 Koningen 17–25: ‘Hij vertrouwde op de Heere, de God van Israël’


‘11–17 juli. 2 Koningen 17–25: “Hij vertrouwde op de Heere, de God van Israël”’, Kom dan en volg Mij – voor de zondagsschool: Oude Testament 2022 (2021)

‘11–17 juli. 2 Koningen 17–25’, Kom dan en volg Mij – voor de zondagsschool: 2022

Afbeelding
mensen verlaten verwoeste stad

De uittocht van de ballingen, James Tissot en anderen

11–17 juli

2 Koningen 17–25

‘Hij vertrouwde op de Heere, de God van Israël’

Bekijk de ingevingen die u deze week tijdens uw persoonlijke studie van 2 Koningen 17–25 hebt opgeschreven. Welke passages uit deze hoofdstukken zijn volgens u het zinvolst voor de leden in uw klas?

Schrijf uw ingevingen op

Afbeelding
Meedoen (pictogram)

Meedoen stimuleren

Als klasleden vertellen wat ze thuis door hun Schriftstudie leren, zet dat anderen wellicht ook aan tot wekelijkse Schriftstudie. Begin de les bijvoorbeeld met de vraag: ‘Wat heeft de Heilige Geest u deze week bij het lezen van de opgegeven hoofdstukken geleerd?’

Afbeelding
Onderwijs (pictogram)

In de leer onderwijzen

2 Koningen 18:28–36; 19:1–7, 14–19

We kunnen de Heer trouw blijven als ons geloof op de proef wordt gesteld.

  • De beginselen in 2 Koningen 18–19 bieden ons houvast wanneer ons geloof wordt aangevallen. Hoe gaat u de klasleden helpen deze beginselen te ontdekken? Vraag klasleden desgewenst naar redenen waarom ze in God en zijn plan geloven. Laat ze daarna in 2 Koningen 18:28–35 zoeken naar redenen die de Assyriërs het volk in Jeruzalem gaven om niet op de Heer te vertrouwen. Hoe probeert Satan ons tegenwoordig aan ons geloof te laten twijfelen? Laat de klasleden dan in 2 Koningen 19:1–7, 14–19 letten op wat we van Hizkia kunnen leren over wat we kunnen doen wanneer ons geloof wordt aangevallen. Hoe helpt de Heer ons om aanvallen op ons geloof te pareren? Welke suggesties hebben de klasleden nog meer om hun geloof en vertrouwen in de Heer sterker te maken?

  • Vraag iemand uit de klas van tevoren om het gesprek tussen de Assyriërs en Hizkia’s gezanten bij de stadsmuren van Jeruzalem tijdens de les samen te vatten (zie 2 Koningen 18:17–36). Laat de overige klasleden zich indenken dat ze inwoners van Jeruzalem zijn die het gesprek horen. Wat zouden ze daarbij denken of voelen? Wat zouden ze doen? Geef de klasleden desgewenst delen van ouderling David A. Bednars toespraak ‘Daarom onderdrukten zij hun vrees’ (Liahona, mei 2015, 46–49). Vraag door welke raad ze in tijden van vrees of twijfel staande kunnen blijven. Hoe heeft ons geloof in Jezus Christus ons in moeilijke tijden geschraagd?

2 Koningen 22:8–2023

De Schriften kunnen ons hart tot de Heer wenden.

  • Een bespreking van de krachtige uitwerking van Gods woord op koning Josia en zijn volk kan klasleden stimuleren om die krachtige uitwerking ook zelf te ondervinden. Breng een bespreking op gang door de klasleden te vragen in welk opzicht hun leven er anders zou uitzien als ze de Schriften niet hadden. Laat ze vervolgens in 2 Koningen 22:8–11; 23:1–6, 21, 24 zoeken naar de verandering die Josia en zijn volk ondergingen toen ze Gods woord hoorden uit de Schriften die pas in de tempel teruggevonden waren. Hoe helpen de Schriften u om dichter bij onze hemelse Vader en Jezus Christus te komen?

  • De ingrijpende veranderingen die Gods woord bij Josia en veel mensen in zijn koninkrijk teweegbracht, kunnen uw klasleden stimuleren om ook naar zulke veranderingen te streven. Vraag ze na de bespreking van die veranderingen (zie 2 Koningen 23:1–6, 21, 24) wanneer een tekst of verhaal in de Schriften iets in hun leven teweeg heeft gebracht. Waarom waren ze bijvoorbeeld op dat moment in hun leven ontvankelijk voor de boodschap in die Schrifttekst? Het citaat in de ‘Bijkomende leermiddelen’ kan de bespreking ook ten goede komen.

    Afbeelding
    gezin bestudeert Schriften

    De Schriften kunnen ons hart tot de Heer wenden.

Afbeelding
Bijkomende leermiddelen (pictogram)

Bijkomende leermiddelen

Herontdek de Schriften.

President Spencer W. Kimball heeft gezegd:

‘Ik ben ervan overtuigd dat ieder van ons op zeker moment in zijn leven zelf de Schriften moet ontdekken – niet éénmaal, maar keer op keer. […]

‘Ik vind echt dat we ons allen weer tot de Schriften moeten wenden, net als koning Josia, en ze een groot werk in ons tot stand moeten laten brengen om ons aan te zetten tot onwankelbare vastberadenheid de Heer te dienen. […]

‘Ik heb gemerkt dat als mijn relatie met de Godheid oppervlakkig wordt en het erop lijkt dat God niet naar me luistert of tot me spreekt, ík heel ver weg ben. Als ik mezelf in de Schriften verdiep, wordt de afstand kleiner en keert de spiritualiteit terug. Ik merk dan dat ik intenser houd van hen die ik met heel mijn hart, verstand en sterkte moet liefhebben, en omdat ik meer van ze houd, vind ik het makkelijker om naar hun raad te luisteren.’ (Leringen van kerkpresidenten: Spencer W. Kimball [2006], 70–72, 75.)

Ons onderwijs verbeteren

Gebruik Schriftstudiewijzers. Wijs de klasleden voor een beter begrip van de Schriften bijvoorbeeld op informatiebronnen zoals de Gids bij de Schriften en Evangelieverhandelingen (ChurchofJesusChrist.org). Er staat ook nuttige informatie in de gedeelten ‘Goed om in gedachten te houden’ in Kom dan en volg Mij – voor personen en gezinnen.

Afdrukken