Det gamle testamente 2022
4.–10. juli. 2 Kongebok 2–7: “Det er … en profet i Israel”


“4.–10. juli. 2 Kongebok 2–7: ‘Det er … en profet i Israel’”, Kom, følg med meg – for Søndagsskolen: Det gamle testamente 2022 (2021)

“4.–10. juli. 2 Kongebok 2–7”, Kom, følg med meg – for Søndagsskolen: 2022

Bilde
Elisa viser en tjener vogner av ild

Illustrasjon av Elisa som viser sin tjener vogner av ild, © Review & Herald Publishing/med tillatelse fra goodsalt.com

4.–10. juli

2 Kongebok 2–7

“Det er … en profet i Israel”

Når du forbereder deg til å undervise, kan du lese 2 Kongebok 2–7 for å finne inspirasjon for ditt eget liv. Lytt så etter tilskyndelser om budskap som vil være til velsignelse for klassemedlemmene.

Skriv ned inntrykkene dine

Bilde
dele-ikon

Oppfordre til å dele

Noen ganger trenger klassemedlemmene tid til kort å gjennomgå kapitlene de har lest, før de kan dele innsikt fra sitt personlige skriftstudium. Prøv å gi noen minutter til dette i begynnelsen av leksjonen, og be så klassemedlemmene fortelle om noe de har lært.

Bilde
undervisning-ikon

Undervis i læren

2 Kongebok 2–6

Gud kan utføre mirakler i vårt liv.

  • Mens dere snakker om miraklene i 2 Kongebok 2–6, kan det være nyttig å be klassemedlemmene definere ordet mirakel. Du kan gjerne dele denne innsikten fra president Howard W. Hunter: “[Mirakler] er tilkjennegivelser av [Guds] kraft som vi er hjelpeløse til å forklare eller fullt ut forstå … Disse tegnene og underne var tydeligst i Jesu Kristi, selve Guds Sønns liv og virke. Men hvor forbløffende og forunderlige de enn var, var Kristi mange mirakler bare gjenspeilinger av de større underverker som hans Fader hadde utført før ham og fortsetter å utføre overalt rundt oss … Det vil alltid være rikelig med mirakler hvis vi har øyne å se med og ører å høre med” (“Den Gud som gjør under”, Lys over Norge, juli 1989, 13). Hvordan hjelper denne innsikten oss å se Guds hånd i vårt liv?

  • Vurder å be klassemedlemmene nevne noen av miraklene som er beskrevet i 2 Kongebok 2–6. Hva lærer disse miraklene oss om Herren? klassemedlemmene er kanskje også villige til å snakke om mirakler – store eller små – som de eller deres familie har opplevd. Hvordan kan vi bli bedre til å gjenkjenne Guds mirakler i vårt liv – også de som er annerledes enn det vi håpet på?

  • Klassemedlemmene kan finne det inspirerende å sammenligne noen av miraklene Elisa utførte, med noen av dem Jesus Kristus utførte (se 2 Kongebok 4:8–37 og Lukas 7:11–16; 2 Kongebok 4:42–44 og Johannes 6:1–13; 2 Kongebok 5:1–15 og Lukas 17:11–19). Hva lærer disse miraklene oss om Frelseren og hans profeter?

2 Kongebok 5:1–19

Hvis vi er ydmyke og lydige, kan Jesus Kristus helbrede oss.

  • Én lærdom vi kan få av helbredelsen av Na’amans spedalskhet, er hvor viktig ydmykhet er. For å innlede en drøfting kan du skrive Na’amans stolthet og Na’amans ydmykhet på tavlen. Klassemedlemmene kan gjerne granske 2 Kongebok 5:1–19 og skrive ord eller uttrykk på tavlen som illustrerer Na’amans stolthet eller ydmykhet. Hvordan ligner vi noen ganger på Na’aman? Hvordan ligner vi noen ganger på tjenerne hans? Hvordan har vi lært det Na’aman lærte?

  • En annen lærdom vi kan få av denne historien, er verdien av å adlyde Gud i små ting. Du kan begynne med å lese 2 Kongebok 5:9–12 og be klassemedlemmene tenke på hvorfor Na’aman “drog bort i vrede” (vers 12). Hvorfor foretrekker vi noen ganger å gjøre “noe vanskelig” Gud ber oss om, istedenfor enkle ting? (vers 13). Hva er verdien av å gjøre disse enkle tingene?

2 Kongebok 6:8–23

“De som er med oss, er flere enn de som er med dem.”

  • Vi føler oss alle alene eller redde til tider. Overvei hvordan det å drøfte beretningen i 2 Kongebok 6:8–23 kan hjelpe elever som har det slik. Du kan begynne med ganske enkelt å spørre klassen hva som gjør inntrykk på dem ved disse versene. De kan også fortelle om opplevelser da “Herren åpnet [deres] øyne” (vers 17) og hjalp dem å forstå at de ikke var alene (se også “Ytterligere ressurser”). Hvordan kan vi hjelpe hverandre å ikke frykte? (vers 16).

Bilde
ytterligere ressurser-ikon

Ytterligere ressurser

“Åpne våre åndelige øyne”.

Eldste Ronald A. Rasband henviste til beretningen i 2 Kongebok 6:8–23 og sa:

“Vi har kanskje eller kanskje ikke vogner av ild sendt for å ta bort vår frykt eller nedkjempe våre demoner, men lærdommen er klar. Herren er med oss, oppmerksom på oss og velsigner oss slik bare han kan. Bønn kan nedkalle styrke og åpenbaring om at vi må fokusere våre tanker på Jesus Kristus og hans sonoffer. Herren visste at vi noen ganger ville føle frykt. Jeg har vært der, og det har dere også … I denne Kirken er vi kanskje få i antall slik verden regner innflytelse, men når vi åpner våre åndelige øyne, ser vi at ‘de som er med oss, er flere enn de som er med dem’ [2 Kongebok 6:16]” (“Vær ikke bekymret”, Liahona, nov. 2018, 18–19).

Vi kan forbedre vår undervisning

Henvis klassemedlemmene til Skriftene. Så ofte du kan, bør du oppmuntre klassemedlemmene til å vende seg til Skriftene og levende profeters ord for å få veiledning, svar på spørsmål og støtte. Guds ord er den største kilde til sannhet. (Se Undervisning på Frelserens måte, 21.)

Skriv ut