Det gamle testamente 2022
11.–17. juli. 2 Kongebok 17–25: “Hiskia satte sin lit til Herren, Israels Gud”


“11.–17. juli. 2 Kongebok 17–25: ‘Hiskia satte sin lit til Herren, Israels Gud’”, Kom, følg med meg – for Søndagsskolen: Det gamle testamente 2022 (2021)

“11.–17. juli. 2 Kongebok 17–25”, Kom, følg med meg – for Søndagsskolen: 2022

Bilde
folk som forlater en ødelagt by

The Flight of the Prisoners [Fangenes flukt], av James Tissot og andre

11.–17. juli

2 Kongebok 17–25

“Hiskia satte sin lit til Herren, Israels Gud”

Gjennomgå inntrykkene du skrev ned under ditt personlige studium av 2 Kongebok 17–25 denne uken. Hvilke skriftsteder fra disse kapitlene tror du vil være mest meningsfylte for klassemedlemmene?

Skriv ned inntrykkene dine

Bilde
dele-ikon

Oppfordre til å dele

Når klassemedlemmene forteller om det de lærer i sitt skriftstudium hjemme, kan andre elever føle seg inspirert til å studere Skriftene gjennom hele uken. Du kan innlede leksjonen med å be klassemedlemmene svare på et spørsmål som “Hva har Den hellige ånd lært dere mens dere har lest de tildelte kapitlene denne uken?”

Bilde
undervisning-ikon

Undervis i læren

2 Kongebok 18:28–36; 19:1–7, 14–19

Vi kan være trofaste mot Herren når vår tro utfordres.

  • Sannhetene i 2 Kongebok 18–19 kan hjelpe oss å vite hvordan vi skal reagere når vår tro utfordres. Hvordan vil du hjelpe klassemedlemmene å oppdage disse sannhetene? Du kan gjerne be klassemedlemmene utveksle flere grunner til at de tror på Gud og hans plan. Deretter kan de granske 2 Kongebok 18:28–35 og se etter grunner assyrerne ga folket i Jerusalem til ikke å stole på Herren. Hvordan prøver Satan å overtale oss til å tvile på vår tro i dag? Klassemedlemmene kan så granske 2 Kongebok 19:1–7, 14–19 for å finne ut hva vi kan lære av Hiskia om hvordan vi kan reagere når vår tro utfordres. Hvordan hjelper Herren oss å overvinne utfordringer mot vår tro? Hvilke andre forslag har klassemedlemmene for å fornye sin tro på og tillit til Herren?

  • Du kan gjerne be en elev komme til klassen forberedt på å sammenfatte samtalen assyrerne hadde med Hiskias embedsmenn nær Jerusalems murer (se 2 Kongebok 18:17–36). Før han eller hun forteller historien, kan du be klassemedlemmene forestille seg at de bor i Jerusalem og lytter til denne samtalen. Hvilke tanker eller følelser kunne de hatt? Hva ville de ha gjort? Du kan gi klassemedlemmene deler av eldste David A. Bednars budskap “Derfor kuet de sin frykt” (Liahona, mai 2015, 46–49) og be dem se etter råd som kan styrke dem i tider med frykt eller tvil. Hvordan har vår tro på Jesus Kristus styrket oss i vanskelige tider?

2 Kongebok 22:8–2023

Skriftene kan vende vårt hjerte til Herren.

  • Å drøfte kraften Guds ord hadde i kong Josias og hans folks liv, kan inspirere klassemedlemmene til å søke den samme kraften i sitt eget liv. Du kan innlede en drøfting ved å be klassemedlemmene forestille seg hvordan deres liv kunne ha vært annerledes hvis de ikke hadde Skriftene. Deretter kan de granske 2 Kongebok 22:8–11; 23:1–6, 21, 24 for å finne ut hvordan Josia og hans folk forandret seg da de hørte Guds ord fra skrifter som nylig hadde blitt gjenfunnet i tempelet. Hvordan har Skriftene hjulpet oss å komme nærmere vår himmelske Fader og Jesus Kristus?

  • De dramatiske endringene som Guds ord førte til for Josia og mange av innbyggerne i hans rike, kan inspirere klassemedlemmene til å søke lignende endringer i sitt liv. Når dere har snakket om disse endringene (se 2 Kongebok 23:1–6, 21, 24), kan klassemedlemmene fortelle om erfaringer der et skriftsted eller en beretning fra Skriftene førte til en forandring i livet deres. De kan kanskje snakke om hvorfor de var mottakelige for budskapet i dette skriftstedet akkurat da. Uttalelsen i “Ytterligere ressurser” kan bidra til drøftingen.

    Bilde
    familie som studerer Skriftene

    Skriftene kan hjelpe oss å vende vårt hjerte til Herren.

Bilde
ytterligere ressurser-ikon

Ytterligere ressurser

Gjenoppdag Skriftene.

President Spencer W. Kimball sa:

“Jeg er overbevist om at hver enkelt av oss på et eller annet tidspunkt i vårt liv selv må oppdage Skriften, og ikke bare oppdage den én gang, men oppdage den på ny, om og om igjen …

Jeg har en sterk følelse av at vi alle må vende tilbake til Skriftene, slik kong Josia gjorde, og la den arbeide sterkt inni oss og tilskynde oss til en urokkelig beslutning om å tjene Herren …

Jeg oppdager at når mitt forhold til Guddommen blir tilfeldig, og når det synes som om intet guddommelig øre hører og ingen guddommelig røst taler, er jeg langt, langt borte. Hvis jeg fordyper meg i Skriftene, minsker avstanden og åndeligheten vender tilbake. Jeg oppdager at jeg elsker mer inderlig dem som jeg må elske av hele mitt hjerte og mitt sinn og min styrke, og når jeg elsker dem mer, er det lettere å følge deres veiledning” (Læresetninger fra Kirkens presidenter – Spencer W. Kimball [2006], 64, 65, 68–69).

Vi kan forbedre vår undervisning

Bruk skriftstudiehjelpemidler. En måte å hjelpe klassemedlemmene å forstå Skriftene på, er å vise dem ressurser som Veiledning til Skriftene og Emner i evangeliet (ChurchofJesusChrist.org). De kan også finne nyttig informasjon under “Tanker å huske på” i Kom, følg med meg – for enkeltpersoner og familier.

Skriv ut