Det gamle testamente 2022
27. juni–3. juli. 1 Kongebok 17–19: “Dersom Herren er Gud, så følg ham”


“27.juni–3. juli. 1 Kongebok 17–19: ‘Dersom Herren er Gud, så følg ham’”, Kom, følg med meg – for Søndagsskolen: Det gamle testamente 2022 (2021)

“27.juni–3. juli. 1 Kongebok 17–19”, Kom, følg med meg – for Søndagsskolen: 2022

Bilde
Elias står ved siden av et brennende alter

Elijah Contends against the Priests of Baal [Elias kjemper mot Ba’als prester] by Jerry Harston

27. juni‒3. juli

1 Kongebok 17–19

“Dersom Herren er Gud, så følg ham”

Formålet med Skriftene – og klassen din – er å bygge opp tro på vår himmelske Fader og Jesus Kristus. La dette formålet veilede avgjørelsene du tar om hva du skal undervise i og hvilke spørsmål du skal stille.

Skriv ned inntrykkene dine

Bilde
dele-ikon

Oppfordre til å dele

For å hjelpe klassemedlemmene å dele innsikt om 1 Kongebok 17–19 kan du be dem finne på en tittel for hvert av disse kapitlene. Hvilke vers fikk dem til å komme på disse titlene?

Bilde
undervisning-ikon

Undervis i læren

1 Kongebok 17:8–16; 19:19–21

En oppfordring til å ofre er en anledning til å utøve vår tro.

  • Eksempelet med enken i Sarepta kan inspirere klassemedlemmene når deres tro blir satt på prøve. Du kan begynne med å be dem lage en liste over valg som krever tro på Jesus Kristus. Deretter kan de lese beretningen i 1 Kongebok 17:8–16 og snakke om hva denne historien lærer dem om å utøve tro. Be klassemedlemmene uttrykke sine følelser med hensyn til enken og hvordan hennes eksempel inspirerer dem til å utøve sin tro. Hvordan ligner hennes tro på den tro Elisa viste i 1 Kongebok 19:19–21? Klassemedlemmene vil kanskje være villige til å fortelle om ofre de har gjort for Herren, og hvordan han har velsignet dem.

  • Historien om enken i Sarepta kan også lære oss om velsignelsene som kommer av å ofre. Du kan gjerne be klassemedlemmene grunne på hvordan de ville svare på uttalelser som disse: “Jeg har ikke råd til å betale tiende” eller “Jeg er for opptatt til å ta imot et omsorgsoppdrag.” Hva lærer 1 Kongebok 17:8–16 oss som kan gjelde for disse uttalelsene? Hvordan hjelper vår kunnskap om Frelseren oss når vi blir bedt om å ofre? Eldste Lynn G. Robbins’ ord i “Ytterligere ressurser” kan også hjelpe.

1 Kongebok 18:17–39

“Dersom Herren er Gud, så følg ham!”

  • En drøfting om 1 Kongebok 18:17–39 kan hjelpe klassemedlemmene å bli mer bestemt på å følge Jesus Kristus og stole på ham. Etter å ha gjennomgått historien sammen med klassen, kan du skrive spørsmålet Elias stilte Israels folk: “Hvor lenge vil dere halte til begge sider?” (vers 21). La klassen fortelle hva de føler dette spørsmålet betyr. Hva er noen grunner til at folket kan ha “haltet” (noe som kan bety å nøle eller vakle) mellom å følge Herren og å følge Ba’al? Hvorfor er vi noen ganger ubesluttsomme med hensyn til å følge Jesus Kristus? Klassemedlemmene kan fortelle om erfaringer som har hjulpet dem å velge å følge Frelseren.

Bilde
Elias står på en stein

En symbolsk fremstilling av 1 Kongebok 19:11–12. The Prophet [Profeten] © Robert Booth Charles/Bridgeman Images

1 Kongebok 19:1–12

Herren taler ofte på stillferdige og enkle måter.

  • Mange strever med å oppfatte når Herren kommuniserer med dem. For å hjelpe klassemedlemmene å oppfatte Herrens røst bedre kan du be dem lese 1 Kongebok 19:1–12 og fortelle hva Elias lærte. Klassemedlemmene kan kanskje fortelle om erfaringer som har lært dem om forskjellige måter Herren taler til dem på. Du kan gjerne vise videoen “How Can I Feel the Holy Spirit More Often?” [Hvordan kan jeg føle Den hellige ånd oftere?] (fra Ansikt til ansikt med president Eyring og eldste Holland [Verdensomspennende sending for ungdom, 4. mars 2017], ChurchofJesusChrist.org).

  • For å starte en drøfting om uttrykket “stille susen”, kan du vise gjenstander (eller bilder av gjenstander) som kan hjelpe klassemedlemmene å grunne på uttrykket. Klassemedlemmene kan gjerne foreslå andre eksempler. Hvorfor er ordene “stille” og “susen” gode måter å beskrive Åndens røst på? For andre beskrivelser kan klassemedlemmene lese skriftsteder som Helaman 5:30; 3 Nephi 11:3–7; Lære og pakter 6:22–23; 8:2–3; 9:8–9; 11:12–14; 36:2. De kan kanskje dele andre skriftsteder om å gjenkjenne Ånden. Hva forteller disse skriftstedene oss om hva vi må gjøre for å høre Herrens røst? Videoene “Feeling the Holy Spirit” [Å føle Den hellige ånd] eller “Voice of the Spirit” [Åndens røst] kan være nyttige (ChurchofJesusChrist.org).

Bilde
ytterligere ressurser-ikon

Ytterligere ressurser

Enken i Sarepta.

Eldste Lynn G. Robbins sa: “Elias forsto læren om at velsignelser følger etter at vår tro er prøvet [se Ether 12:6; Lære og pakter 132:5]. Han var ikke egoistisk. Som Herrens tjener var Elias der for å gi, ikke for å ta [se 1 Kongebok 17:13–16] … En grunn til at Herren illustrerer læresetninger med ytterst ekstreme situasjoner, er å eliminere unnskyldninger. Hvis Herren forventer at selv den fattigste enke skal betale sin skjerv, hva da med alle andre som synes at det ikke er beleilig eller lett å ofre?” (“Tiende – et bud også for den lutfattige”, Liahona, mai 2005, 35).

Vi kan forbedre vår undervisning

Vær et ydmykt redskap for Ånden. “Din hensikt som lærer er ikke å gjøre en imponerende presentasjon, men snarere å hjelpe andre å motta Den hellige ånds innflytelse, som er den egentlige læreren” (Undervisning på Frelserens måte, 10).

Skriv ut