Oude Testament 2022
5–11 september. Jesaja 1–12: ‘God is mijn heil’


‘5–11 september. Jesaja 1–12: “God is mijn heil”’, Kom dan en volg Mij – voor de zondagsschool: Oude Testament 2022 (2021)

‘5–11 september. Jesaja 1–12’, Kom dan en volg Mij – voor de zondagsschool: 2022

Afbeelding
oude profeet schrijft

De profeet Jesaja voorspelt de geboorte van Christus, Harry Anderson

5–11 september

Jesaja 1–12

‘God is mijn heil’

Overweeg hoe u de klasleden kunt aanmoedigen om ingevingen en inzichten te delen die ze tijdens hun studie (individueel en in gezinsverband) hebben gekregen.

Schrijf uw ingevingen op

Afbeelding
Meedoen (pictogram)

Meedoen stimuleren

Het lesschema van deze week in Kom dan en volg Mij – voor personen en gezinnen oppert ideeën om de geschriften van Jesaja beter te begrijpen. Vraag hoe klasleden Jesaja 1–12 door een van die ideeën, of iets anders, beter zijn gaan begrijpen.

Afbeelding
Onderwijs (pictogram)

In de leer onderwijzen

Jesaja 1–12

Alle woorden van Jesaja zullen worden vervuld.

  • De Heiland heeft over Jesaja opgemerkt: ‘Alle dingen die hij heeft gezegd, zijn gebeurd en zullen gebeuren, ja, volgens de woorden die hij heeft gesproken’ (3 Nephi 23:3). Breng een bespreking over Jesaja op gang met deze Schrifttekst en het citaat in ‘Bijkomende leermiddelen’. Zet vervolgens op het bord Jesaja’s tijd, De aardse bediening van de Heiland en De laatste dagen. Laat de klasleden letten op passages in Jesaja 1–12 die op een of meer tijdsperioden op het bord slaan (bijvoorbeeld Jesaja 2:1–5; 7:1–7; 7:10–14; 9:2–7; 10:20; 11:10; 12:1). Waarom is het een zegen dat we nu over die profetieën beschikken?

Jesaja 1; 3;5

‘Houd op met kwaad doen.’

  • Vraag wat de klasleden door hun studie (individueel en in gezinsverband) van Jesaja 1, 3 en 5 te weten zijn gekomen over de geestelijke toestand van het koninkrijk Juda in de tijd van Jesaja. Laat ze die hoofdstukken doornemen en een lijst met verzen en de daarin beschreven toestand maken. Welke boodschappen van hoop staan er in die hoofdstukken? (Verwijs de klasleden indien nodig naar Jesaja 1:16–20, 25–27; 3:10.) Als het oude Juda een boodschap voor ons had, hoe zou die dan kunnen luiden?

  • Laat de klasleden zich voorstellen dat ze in Jeruzalem woonden toen Jesaja profeteerde. Vraag enkelen van hen wat Jesaja zei en hoe zij erover dachten. Laat de klasleden bijvoorbeeld iets zeggen over Jesaja’s woorden in Jesaja 1:16–20; 3:16–26; 5:20–23. Wat zet ons in zijn woorden aan tot bekering?

Jesaja 2; 4; 11–12

God zal in de laatste dagen een groot werk doen.

  • Laat de klasleden overdenken hoe Jesaja’s profetieën over de laatste dagen in vervulling gaan. Kies bijvoorbeeld enkele verzen uit Jesaja 2; 4; 11–12 (zoals Jesaja 2:2–3; 4:5–6). Laat ze letten op werkwoorden in de toekomende tijd in deze verzen (zoals ‘zal staan’ of ‘zullen gaan’). Laat ze die werkwoordsvormen veranderen in de tegenwoordige tijd (zoals ‘staat’ of ‘gaan’). Hoe gaan die profetieën in ons leven in vervulling? Waarom is het belangrijk om deze profetieën te kennen?

  • Moroni citeerde bij zijn bezoek aan Joseph Smith in 1823 Jesaja 11 en zei dat dit op het punt stond in vervulling te gaan (zie Geschiedenis van Joseph Smith 1:40; zie ook Leer en Verbonden 113:1–6). Laat de klasleden enkele verzen uit Jesaja 11 lezen (vers 6–12 bijvoorbeeld) en in hun eigen woorden samenvatten wat Jesaja voorspelde. Wat is onze rol in de vervulling van die profetieën?

Afbeelding
vrouw met baby in de armen

‘Want een Kind is ons geboren, een Zoon is ons gegeven’ (Jesaja 9:5).

Jesaja 7–9

Jesaja profeteerde van Jezus Christus.

  • Vraag wat de klasleden uit passages als Jesaja 7:14; 8:13–14; 9:1, 5–6 over Jezus Christus te weten komen. Waarom is Immanuel bijvoorbeeld een toepasselijke titel voor de Heiland? (Zie Mattheüs 1:23.) Hoe is Jezus Christus een ‘Raadsman’ of ‘Vredevorst’ voor ons? Vraag welke andere passages in Jesaja 1–12 ze aan Jezus Christus doen denken. Wat komen we daarin over Hem te weten?

  • Vraag de klasleden vóór de les om een afbeelding van Christus mee te nemen waarin een van de beschrijvingen van de Heiland in Jesaja 7–9 tot uiting komt. Laat ze de afbeelding aan de rest van de klas tonen en de raakvlakken met Jesaja’s woorden toelichten.

Afbeelding
Bijkomende leermiddelen (pictogram)

Bijkomende leermiddelen

De profetieën van Jesaja kunnen op meerdere manieren in vervulling gaan.

President Dallin H. Oaks heeft gezegd: ‘Het boek Jesaja bevat talloze profetieën die op meerdere manieren in vervulling lijken te gaan. Eén vervulling heeft betrekking op de mensen in de tijd van Jesaja of de omstandigheden van de generatie daarna. Een andere, vaak symbolische, betekenis verwijst naar gebeurtenissen in het midden des tijds, toen Jeruzalem na de kruisiging van de Zoon van God werd verwoest en haar inwoners werden verstrooid. Dan is er nog een betekenis of vervulling van dezelfde profetie die te maken heeft met de gebeurtenissen rond de wederkomst van de Heiland. Het feit dat veel van deze profetieën meerdere betekenissen kunnen hebben, onderstreept hoe belangrijk het is dat wij persoonlijke openbaring door de Heilige Geest ontvangen om ze uit te leggen.’ (‘Scripture Reading and Revelation’, Ensign, januari 1995, 8.)

Ons onderwijs verbeteren

Nodig de Geest uit. Gewijde muziek, de Schriften, woorden van hedendaagse profeten, uitingen van liefde en getuigenis, en momenten van stille bezinning, dragen er alle toe bij dat we de aanwezigheid van de Geest kunnen voelen.’ (Zie Onderwijzen naar het voorbeeld van de Heiland, 10.)

Afdrukken