Oude Testament 2022
12–18 september. Jesaja 13–14; 24–30; 35: ‘Wonderlijk en wonderbaar’


‘12–18 september. Jesaja 13–14; 24–30; 35: “Wonderlijk en wonderbaar”’, Kom dan en volg Mij – voor de zondagsschool: Oude Testament 2022 (2021)

‘12–18 september. Jesaja 13–14; 24–30; 35’, Kom dan en volg Mij – voor de zondagsschool: 2022

Afbeelding
Joseph Smith ziet onze hemelse Vader en Jezus Christus in het heilige bos

Het heilige bos, Brent Borup

12–18 september

Jesaja 13–14; 24–30; 35

‘Wonderlijk en wonderbaar’

Voordat u anderen kunt helpen om leringen uit het boek Jesaja te trekken, moet u ze zelf ontdekken. Bedenk onder inspiratie bij het lezen deze week welke leringen u in de les wilt beklemtonen.

Schrijf uw ingevingen op

Afbeelding
Meedoen (pictogram)

Meedoen stimuleren

Vraag de klasleden hoe ze zouden reageren op iemand die zegt: ‘Het boek Jesaja is gewoon niet te begrijpen.’ Wat heeft ons geholpen om Jesaja’s leringen beter te begrijpen? Welke Schriftteksten hebben ons geïnspireerd?

Afbeelding
Onderwijs (pictogram)

In de leer onderwijzen

Jesaja 24:21–23; 25:6–8; 26:19; 28:16

De geschriften van Jesaja wijzen ons op Jezus Christus.

  • Uw klasleden hebben zich misschien net als Nephi in Jesaja’s getuigenis van Jezus Christus verheugd (zie 2 Nephi 11:2). Vraag door welke verzen ze deze week iets over de Heiland te weten zijn gekomen. U kunt ook vragen wat ze in Jesaja 24:21–23; 25:6–8; 26:19; 28:16 of andere door u bestudeerde verzen over Jezus Christus te weten komen. Waarom zijn deze leringen waardevol?

    Afbeelding
    Jezus in een rood gewaad

    Hij keert terug om te regeren en heersen, Mary R. Sauer

Jesaja 24:1–5; 28:1–8; 29:7–10; 30:8–14

Afvalligheid betekent zich afkeren van de Heer en zijn profeten.

  • Het lesschema van deze week in Kom dan en volg Mij – voor personen en gezinnen spoort de lezers aan om enkele metaforen te overdenken waarmee Jesaja de gevolgen beschrijft als we ons van de Heer afkeren en zijn profeten verwerpen. Vraag de klasleden naar hun bevindingen. U kunt ze ook een van de volgende passages laten doorlezen: Jesaja 24:1–5; 28:7–8; 29:7–10; 30:8–14. Vraag ze vervolgens deze zin af te maken: ‘Als we ons van de Heer afkeren, zijn we als…’ Hoe kunnen we de Heer trouw blijven en afvalligheid vermijden? (Zie ‘Bijkomende leermiddelen’ voor enkele suggesties.) Hoe zegent de Heer wie Hem trouw blijven?

  • Bespreek aan de hand van Jesaja 24:1–5; 28:1–8; 29:7–10; 30:8–14 wat voor houding en gedrag ons tot afvalligheid kunnen voeren. Wat dachten en deden de mensen in Jesaja’s tijd? Schrijf op het bord: Waarschuwing: de volgende houding en gedragingen kunnen tot afvalligheid leiden. Laat de klasleden hun bevindingen op het bord noteren. Hoe beschermen ze zichzelf of hun gezinsleden tegen afvalligheid?

Jesaja 29:13–24; 30:18–26; 35

De Heer kan herstellen wat verloren of gebroken is.

Afbeelding
Bijkomende leermiddelen (pictogram)

Bijkomende leermiddelen

De Heer en zijn kerk trouw blijven.

President M. Russell Ballard heeft de volgende raad gegeven om de Heer en zijn kerk trouw te blijven:

‘We moeten ons leven lang een voortdurende bekering doormaken door ons geloof in Jezus Christus en onze trouw aan zijn evangelie te versterken – niet slechts één keer, maar regelmatig [zie Alma 5:26]. […]

‘De woorden van de Heer vindt u in de Schriften en in de leringen van de apostelen en profeten. Ze geven ons raad en leiding die, indien we ze opvolgen, als een geestelijk reddingsvest zijn en zullen ons leren hoe we ons met beide handen vast kunnen houden. […]

‘We moeten een gewoonte van persoonlijke Schriftstudie maken en ons zoals de zonen van Mosiah “aan veel gebed en aan vasten” overgeven [Alma 17:3].’ (‘Blijf in de boot en houd u vast!’, Liahona, november 2014, 90–91.)

Ons onderwijs verbeteren

Spreek uw vertrouwen in de capaciteiten van de klasleden uit. Sommige klasleden twijfelen misschien aan hun vermogen om het evangelie te leren. Beloof dat de Heilige Geest ze bij dat streven zal onderwijzen. (Zie Onderwijzen naar het voorbeeld van de Heiland, 29–30.)

Afdrukken