Oude Testament 2022
3–9 oktober. Jesaja 58–66: ‘Naar Sion zal een Verlosser komen’


‘3–9 oktober. Jesaja 58–66: “Naar Sion zal een Verlosser komen”’, Kom dan en volg Mij – voor de zondagsschool: Oude Testament 2022 (2021)

‘3–9 oktober. Jesaja 58–66’, Kom dan en volg Mij – voor de zondagsschool: 2022

Afbeelding
Jezus onderwijst in synagoge

Jezus in de synagoge in Nazareth, Greg K. Olsen

3–9 oktober

Jesaja 58–66

‘Naar Sion zal een Verlosser komen’

Laat u bij uw studie van de prachtige leer in deze hoofdstukken door de Geest leiden naar de boodschappen waar uw klasleden het meeste aan hebben.

Schrijf uw ingevingen op

Afbeelding
Meedoen (pictogram)

Meedoen stimuleren

Vraag klasleden ieder een verwijzing naar een vers op het bord te zetten dat ze tijdens hun Schriftstudie deze week inspirerend vonden. Zoek die verzen met de klas op en praat over de leringen die erin staan. Die inzichten kunnen tot een nadere bespreking van een of meer van de onderstaande beginselen leiden.

Afbeelding
Onderwijs (pictogram)

In de leer onderwijzen

Jesaja 58:3–12

Vasten brengt zegeningen met zich mee.

  • Bespreek aan de hand van de volgende twee kolommen op het bord waarom en hoe we volgens de Heer moeten vasten: ‘Vast niet zoals heden’ en ‘Het vasten dat Ik verkies’. Laat de klasleden Jesaja 58:3–7 lezen en in de eerste kolom noteren hoe de Israëlieten gewend waren te vasten, en in de tweede kolom hoe dat volgens de Heer moet gebeuren. Hoe kijken we door die beschrijvingen anders tegen vasten aan? Vraag in hoeverre de klasleden door hun vasten de beloofde zegeningen van de Heer in vers 8–12 hebben ervaren.

  • Sommigen hebben wellicht weleens aan anderen uitgelegd waarom we vasten. Hoe ging dat? U kunt eventueel een lid van de bisschap laten vertellen hoe de vastengaven worden gebruikt. U kunt ook een van de voorbeelden aanhalen uit president Henry B. Eyrings toespraak ‘Is dit niet het vasten dat Ik verkies?’ (Liahona, mei 2015, 22–25.) Hoe helpen vasten en vastengaven de zware lasten van onszelf en anderen te verlichten? (Zie Jesaja 58:6.)

Jesaja 61:1–3; 63:7–9

Jezus Christus is onze Heiland en Verlosser.

  • Toen Jezus Christus de inwoners van Nazareth aankondigde dat Hij de Messias was, haalde Hij Jesaja 61:1–3 aan (zie Lukas 4:16–21; zie ook de video ‘Jesus Declares He Is the Messiah’, ChurchofJesusChrist.org). Laat de klasleden Jesaja 61:1–3 lezen en bespreken waarom deze verzen de zending van de Heiland goed beschrijven. Noteer op het bord waartoe de Heiland allemaal gezalfd was en bespreek de betekenis ervan. Hoe heeft de Heiland die aspecten van zijn zending op aarde vervuld? Hoe vervult Hij ze in ons leven?

  • Laat de klasleden ook Jesaja 63:7–9 lezen en vertellen hoe Jezus Christus ze op die manieren heeft gezegend.

  • Jesaja 61:1–3 beschrijft in prachtige en poëtische bewoordingen Jezus Christus’ macht om te herstellen wat een puinhoop lijkt. Illustreer deze verzen met een verhaal over iets wat verloren of verwoest leek, maar in iets nog mooiers werd veranderd. Zie bijvoorbeeld de video over de Provo City Centertempel (ChurchofJesusChrist.org; zie ook ‘Bijkomende leermiddelen’) of het verhaal aan het begin van president Dieter F. Uchtdorfs toespraak ‘Hij zal u op zijn schouders leggen en u naar huis dragen’ (Liahona, mei 2016, 101–104). Hebben de klasleden weleens gezien dat de Heer mensen iets moois gaf terwijl ze dachten dat hun leven in puin lag?

Jesaja 65:17–25

De Heer zal bij zijn wederkomst ‘een nieuwe hemel en een nieuwe aarde’ scheppen.

  • Jesaja 65:17–25 beschrijft de omstandigheden op aarde na de wederkomst van de Heiland. Laat de klasleden in deze verzen naar antwoorden zoeken op vragen als: hoe verschilt het leven op de ‘nieuwe aarde’ straks van hoe het er nu op aarde aan toegaat? Wat staat er in deze verzen om u over te verheugen?

Afbeelding
Bijkomende leermiddelen (pictogram)

Bijkomende leermiddelen

De Heer ‘laat ons niet in de as liggen’.

Zuster Linda S. Reeves heeft verteld hoe een brand de Provotabernakel bijna verwoest had en men die later tot de Provo City Centertempel herbouwde. Vervolgens zei ze: ‘De Heer laat toe dat we beproefd en getest worden, soms tot het uiterste. Soms zien we hoe het leven van dierbaren – en wellicht ons eigen leven – figuurlijk gesproken volledig afbrandt, en vragen we ons af waarom een liefdevolle, zorgzame hemelse Vader zulke dingen toelaat. Maar Hij laat ons niet in de as liggen. Hij staat met open armen klaar, met de indringende uitnodiging om tot Hem te komen. Hij bouwt van ons leven een prachtige tempel waarin zijn Geest voor eeuwig kan wonen.’ (Zie ‘Aanspraak maken op de zegeningen van uw verbonden’, Liahona, november 2013, 119.)

Ons onderwijs verbeteren

Leer uw klasleden kennen. Ieder klaslid heeft een unieke achtergrond, een uniek perspectief en een unieke combinatie van talenten. Houd rekening met die verschillen terwijl u voor iedereen zinvolle en gedenkwaardige leermomenten probeert te creëren. (Zie Onderwijzen naar het voorbeeld van de Heiland, 7.)

Afdrukken