Oude Testament 2022
26 september–2 oktober. Jesaja 50–57: ‘Onze ziekten heeft Hij op Zich genomen, onze smarten heeft Hij gedragen’


‘26 september–2 oktober. Jesaja 50–57: “Onze ziekten heeft Hij op Zich genomen, onze smarten heeft Hij gedragen”’, Kom dan en volg Mij – voor de zondagsschool: Oude Testament 2022 (2021)

‘26 september–2 oktober. Jesaja 50–57’, Kom dan en volg Mij – voor de zondagsschool: 2022

Afbeelding
Christus met doornenkroon wordt door soldaat bespot

Christus wordt bespot, Carl Heinrich Bloch

26 september–2 oktober

Jesaja 50–57

‘Onze ziekten heeft Hij op Zich genomen, onze smarten heeft Hij gedragen’

De belangrijkste lesvoorbereiding is de Schriften lezen en overpeinzen. Wat voelt en leert u als u Jesaja 50–57 leest?

Schrijf uw ingevingen op

Afbeelding
Meedoen (pictogram)

Meedoen stimuleren

Stimuleer de klasleden om over hun ervaringen bij het lezen van Jesaja 50–57 te vertellen, bijvoorbeeld door op het bord te zetten: Mijn geloof in Jezus Christus werd gesterkt toen ik las… Vraag hoe ze de zin zouden afmaken.

Afbeelding
Onderwijs (pictogram)

In de leer onderwijzen

Jesaja 50–52

Het volk van de Heer heeft een stralende toekomst voor zich.

  • We hebben allemaal zwakke momenten. Leer de klasleden op de kracht van de Heer te vertrouwen. Wijs elk klaslid een paar verzen uit Jesaja 51–52 toe. Wat staat erin dat iemand die zich zwak of ontmoedigd voelt kan sterken? Leg ook uit dat de herrezen Heiland bepaalde woorden van Jesaja voor het volk in Amerika aanhaalde (zie 3 Nephi 20:32–45). Wanneer gaan deze profetieën volgens de woorden van de Heiland in 3 Nephi 20:30–34 in vervulling?

  • In het lesschema van deze week in Kom dan en volg Mij – voor personen en gezinnen staat de suggestie om een lijst te maken van alles wat de Heer in Jesaja 50–52 van zijn volk vraagt. Vraag de klasleden naar hun bevindingen en wat voor waarde zij eraan hechten. Let vooral op de uitnodigingen in Jesaja 51:1–2, 6–8; 52:1–3, 9–11. Hoe kunnen we op die uitnodigingen ingaan? Wijs erop dat Leer en Verbonden 113:7–10 geïnspireerde uitleg van Jesaja 52:1–2 geeft. Wat voegen die woorden aan ons begrip toe?

Afbeelding
beeldhouwwerk van Christus die kruis draagt

Uit liefde, beeldhouwster Angela Johnson

Jesaja 52:13–15; 53

Jezus Christus heeft onze zonden en onze smarten op Zich genomen.

  • Help de klasleden om zich de woorden van Jesaja in Jesaja 53 visueel voor te stellen door verschillende afbeeldingen van de gebeurtenissen rondom de verzoening van Jezus Christus te laten zien (zie Evangelieplatenboek, nr. 56–60). Laat de klasleden vervolgens op zoek gaan naar zinsneden in Jesaja 53 die de gebeurtenissen in de afbeeldingen beschrijven. Wat zeggen Jesaja’s woorden over het lijden van de Heiland voor ons? Waarom leed Hij voor ons? Waartoe inspireren die leringen ons?

  • Nodig de Heilige Geest uit om van de leringen in Jesaja 52:13–15; 53 te getuigen. Laat de klasleden die verzen bijvoorbeeld doorlezen terwijl u een opname van een lofzang over de verzoening van Jezus Christus afspeelt. Laat ze zoeken naar woorden of zinsneden in de Schriften die volgens hen van grote waarde zijn. Vraag ze naar hun bevindingen en hun gevoelens over de Heiland. In Mosiah 15:10–12 legt Abinadi uit wat er met de zinsnede ‘zijn nageslacht’ wordt bedoeld. Hoe begrijpen we daardoor Jesaja 53:10 beter?

Jesaja 54

Jezus Christus wil graag dat we bij Hem terugkeren.

  • Jesaja 54 kan klasleden inspireren die vanwege hun zonden of zwakheden ontmoedigd zijn. Laat de klas in hoofdstuk 54 letten op zinsneden of verzen waaruit de gevoelens van de Heiland voor ons blijken. Hoe wil Hij dat we tegen onze eerdere zonden en zwakheden aankijken? Wat voor gevoelens wil Hij dat we over Hem hebben? Vraag wat de klasleden in dit hoofdstuk nog meer over Jezus Christus te weten zijn gekomen. Het citaat van president Dieter F. Uchtdorf in ‘Bijkomende leermiddelen’ kan uw bespreking ten goede komen.

Afbeelding
Bijkomende leermiddelen (pictogram)

Bijkomende leermiddelen

Dankzij Jezus Christus kunnen we hoop hebben.

President Dieter F. Uchtdorf heeft gezegd:

‘Het maakt niet uit hoe compleet ons leven in puin lijkt te liggen. Het maakt niet uit hoe scharlakenrood onze zonden zijn, hoe diep onze verbittering is, hoe eenzaam, verlaten of gebroken ons hart is. Zelfs zij die geen hoop hebben, die in wanhoop leven, die vertrouwen beschaamd hebben, hun integriteit hebben verkwanseld, of zich van God hebben afgekeerd, kunnen herbouwd worden. […]

De blijde boodschap van het evangelie is dit: dankzij het eeuwige plan van geluk van onze liefdevolle hemelse Vader en door het oneindige offer van Jezus de Christus, worden wij niet alleen verlost van onze gevallen staat en weer zuiver gemaakt; maar we kunnen ook boven het aardse voorstellingsvermogen uitstijgen, het eeuwige leven beërven en deel hebben aan Gods onbeschrijfelijke heerlijkheid.’ (‘Hij zal u op zijn schouders leggen en u naar huis dragen’, Liahona, mei 2016, 102.)

Ons onderwijs verbeteren

Leef zo dat u de leiding van de Geest waardig blijft. Als u het evangelie naleeft, bent u de Heilige Geest waardig. Hij is de beste leerkracht. Als u naar de leiding van de Heilige Geest streeft, zal Hij u door gedachten, ingevingen en creatieve ideeën laten weten hoe u aan de behoeften van klasleden tegemoet kunt komen. (Zie Onderwijzen naar het voorbeeld van de Heiland, 5.)

Afdrukken