Oude Testament 2022
31 oktober–6 november. Daniël 1–6: ‘Er is geen andere god die zo redden kan’


‘31 oktober–6 november. Daniël 1–6: “Er is geen andere god die zo redden kan”’, Kom dan en volg Mij – voor de zondagsschool: Oude Testament 2022 (2021)

‘31 oktober–6 november. Daniël 1–6’, Kom dan en volg Mij – voor de zondagsschool: 2022

Afbeelding
Daniël legt de droom van de koning uit

Daniël legt Nebukadnezars droom uit, Grant Romney Clawson

31 oktober–6 november

Daniël 1–6

‘Er is geen andere god die zo redden kan’

Veel klasleden kennen wel enkele verhalen uit het boek Daniël. Ga bij uw studie en lesvoorbereiding onder leiding van de Geest na hoe u de klasleden persoonlijk lering uit deze hoofdstukken kunt laten trekken.

Schrijf uw ingevingen op

Afbeelding
Meedoen (pictogram)

Meedoen stimuleren

Vraag de klasleden naar hun individuele of gezinsstudie. Vraag ook hoe ze deze week tot een bepaald inzicht door de Geest zijn gekomen.

Afbeelding
Onderwijs (pictogram)

In de leer onderwijzen

Daniël 1; 3; 6

We kunnen op de Heer vertrouwen wanneer ons geloof op de proef wordt gesteld.

  • Vraag enkele klasleden samen te vatten welke moeilijkheden Daniël, Sadrach, Mesach en Abed-Nego met geloof in de Heer tegemoet traden (zie Daniël 1, 3 en 6). Waarom zou het in die situaties moeilijk zijn geweest om trouw te blijven? Welke geloofsbeproevende situaties maken wij mee? Laat de klasleden in Daniël 1:10–13; 3:15–18; 6:10 opzoeken hoe deze vier mannen met hun moeilijkheden omgingen. Hoe kan hun voorbeeld ons sterken in ons streven om trouwe discipelen van Jezus Christus te zijn?

  • Velen van ons hebben net als Daniël en zijn vrienden de druk gevoeld om onze normen te verlagen. Waar komt die druk zoal vandaan? De klasleden kunnen van het voorbeeld van Daniël en zijn vrienden leren. Deel de klas in drie groepen op en geef elke groep een van de volgende hoofdstukken om door te nemen: Daniël 1, 3 of 6. Hoe zegende de Heer Daniël, Sadrach, Mesach en Abed-Nego toen ze getrouw wilden blijven ondanks de druk die op ze werd uitgeoefend? Vraag de groepen naar hun bevindingen. Laat ze vervolgens bespreken hoe ze ondanks sociale of andere druk trouw kunnen blijven. Bespreek ook het belang van goede vrienden die ons in onze normen willen steunen.

Daniël 2

De Kerk van Jezus Christus van de Heiligen der Laatste Dagen is het koninkrijk van God op aarde.

  • Daniël 2 biedt inzicht in de rol van De Kerk van Jezus Christus van de Heiligen der Laatste Dagen als de geprofeteerde uit de berg afgehouwen steen (zie vers 45). Neem eerst met de klas Daniëls beschrijving en uitleg van Nebukadnezars droom door (zie Daniël 2:31–45). Laat vervolgens een afbeelding van een steen zien (of teken er een op het bord). Vraag de klasleden wat ze over het koninkrijk van God te weten komen door het met de beschrijvingen van de steen in Daniël 2:34–35, 44–45 te vergelijken. Sommigen weten misschien iets van de geschiedenis van de kerk in uw gebied af waar ze over kunnen vertellen. Hoe hebben we Daniëls profetieën in ons eigen leven in vervulling zien gaan?

Daniël 2:1–30

Geestelijke voorbereiding gaat aan openbaring ontvangen vooraf.

  • Maak de klasleden duidelijk hoe Daniël zich op de nodige openbaring voorbereidde om Nebukadnezars droom te kunnen beschrijven en uitleggen. Laat ze Daniël 2:1–15 lezen en vertellen hoe zij zich in Daniëls positie zouden voelen. In Daniël 2:16–18 staat wat Daniël deed. Hoe had God Daniël volgens Daniel 1:17 voorbereid? In welke opzichten kunnen we in ons streven naar persoonlijke openbaring een voorbeeld aan Daniël nemen? Wat leren we van Daniëls woorden en daden nadat hij hulp van de Heer ontving? (Zie Daniël 2:20–30.)

Afbeelding
vier jongens aan een tafel weigeren vlees te eten dat man aanbiedt

Illustratie van Daniël en zijn vrienden die het eten van de koning weigeren, Brian Call

Daniël 3

Al is de uitkomst onzeker, we kunnen kiezen voor geloof.

  • De ervaring van Sadrach, Mesach en Abed-Nego in Daniël 3 maakt duidelijk wat geloof in Jezus Christus echt inhoudt. Laat klasleden het probleem van Sadrach, Mesach en Abed-Nego samenvatten (zie Daniël 3:1–12) en bespreek hoe ze daarop reageerden (zie Daniël 3:13–18). Wat komen we door het antwoord van deze mannen over geloof te weten? Schrijf op het bord Onze God kan… en En zo niet… uit vers 17–18. Hoe zouden de klasleden deze zinnen afmaken met situaties die ze zelf kunnen meemaken? Bijvoorbeeld: ‘Onze God kan al mijn vragen beantwoorden’ en ‘En zo niet, dan vertrouw ik geduldig op Hem.’ Vraag ook hoe de Heiland ons steunt en sterkt als we niet altijd weten hoe een en ander zal aflopen.

Ons onderwijs verbeteren

Gebruik visuele hulpmiddelen. ‘Kunstuitingen, waaronder afbeeldingen, video’s en toneelstukjes, kunnen de aandacht van de deelnemers wekken – vooral mensen die visueel leren – en Schriftuurlijke verhalen beter laten beklijven.’ (Zie Onderwijzen naar het voorbeeld van de Heiland, 22.)

Afdrukken