Det Gamle Testamente 2022
28. november - 4. december. Nahum; Habakkuk; Sefanias »Her går hans vej fra ældgammel tid«


28. november - 4. december. Nahum; Habakkuk; Sefanias ›Her går hans vej fra ældgammel tid‹«, Kom og følg mig – Søndagsskolen: Det Gamle Testamente 2022 (2021)

»28. november - 4. december. Nahum; Habakkuk; Sefanias«, Kom og følg mig – Søndagsskolen: 2022

Billede
Jesus ser op mod stjernerne

»Her går hans vej fra ældgammel tid« (Hab 3:6). I begyndelsen var ordet, af Eva Timothy

28. november - 4. december

Nahum; Habakkuk; Sefanias

»Her går hans vej fra ældgammel tid«

Dit eksempel som underviser i evangeliet kan være til velsignelse for din klasse. Fortæl dem, hvordan Helligånden hjælper dig med at forstå skrifterne, og giv udtryk for din overbevisning om, at han også kan hjælpe dem.

Nedskriv dine indtryk

Billede
deleikon

Del med hinanden

Du kan give klassemedlemmerne en mulighed for at dele deres indsigt fra deres studium af skriften ved at skrive Nahum, Habakkuk og Sefanias som overskrifter på tavlen. Så kan klassemedlemmerne skrive et ord eller et udtryk under overskrifterne, som de lagde særligt mærke til, og det kapitel eller vers, hvor de fandt det. Giv dem tid til at forklare, hvorfor disse ord eller udtryk betød noget for dem, og hvad Helligånden har lært dem.

Undervis i læren

Nahum 1

Herren er både stærk og nådig.

  • Denne uges oplæg i Kom og følg mig –Enkeltpersoner og familier foreslår, at man leder i Nahum 1 efter vers, der beskriver Herrens egenskaber. Du kan spørge klassemedlemmerne, hvad de har lært om Herren fra deres personlige studium. Hvad lærer vi for eksempel om ham af vers 1-9? Du kan påpege, at Nahum profeterede om Herrens dom over Nineve, hovedstaden i Assur, og at Assur havde undertrykt israelitterne i mange år. Hvorfor var det vigtigt for israelitterne at høre Nahums budskab om Gud? Og hvorfor er det vigtigt for os i dag?

    Billede
    stenfæstning

    »Herren er god, et værn på nødens dag« (Nahum 1:7).

Habakkuk 1:1-4; 2:1-4;3

Vi kan stole på Herrens vilje og hans timing.

  • Det kan være nyttigt for klassemedlemmerne at vide, at ligesom mange af os er i dag, var Habakkuk bekymret over, hvad han så i verden omkring sig. Klassemedlemmerne kan måske læse Habakkuk 1:1-4 og opsummere Habakkuks bekymringer. De kan også sammenligne hans spørgsmål med andre i skrifterne såsom dem, vi finder i Markusevangeliet 4:37-38 og Lære og Pagter 121:1-6. Hvilke lignende spørgsmål stiller folk om Gud i dag? Hvilket råd gav Herren i Habakkuk 2:1-4, der hjælper dig med at stole på hans vilje og timing? (se også Markusevangeliet 4:39-40; Lære og Pagter 121:7-8). Klassemedlemmerne kan finde anden nyttig indsigt i »Yderligere ressourcer«. De kan også dele, hvordan Frelseren har hjulpet dem til at »leve i tro«, selv når de havde ubesvarede spørgsmål.

  • Du kan indlede en drøftelse af Habakkuk 3 ved at bede klassemedlemmerne om at gennemgå kapitlet og nævne de udtryk for lovprisning og tro, de finder. Du kan hjælpe dem til at anvende disse ord selv ved at lade hvert klassemedlem lave en liste over de velsignelser, Gud har givet ham eller hende. Bed dem om at overveje, hvad der ville ske, hvis de mistede nogle af deres jordiske velsignelser. Læs Habakkuk 3:17-19 sammen, og tal om, hvorfor det kan være svært at »juble over Herren« (vers 18) under vanskeligheder som dem, der er beskrevet i vers 17. Hvordan kan vi udvikle en tro som Habakkuks?

Sefanias 3:14-20

Herren vil juble med sit folk i Zion.

  • Du kan hjælpe klassemedlemmerne til at finde håb for fremtiden i Sefanias 3:14-20 ved at skrive »glæd dig og fryd dig af hele dit hjerte« fordi… på tavlen. Klassemedlemmerne kan derefter søge i disse vers efter velsignelser, der er lovet dem i fremtiden, som de kan se frem til og glæde sig til. Hvordan hjælper disse løfter os i svære tider?

Billede
yderligere ressourcer-ikon

Yderligere ressourcer

Tro betyder at stole på Guds visdom, medfølelse og timing.

Ældste Jeffrey R. Holland sagde:

»Hvor længe skal vi vente på at få lettet det åg af trængsler, der er blevet lagt på os? Og hvad med at udholde de personlige prøver, mens vi venter og venter og hjælpen synes at lade vente på sig? Hvorfor denne forhaling, når byrderne synes at være mere, end vi kan bære? …

Der vil være tider i vores liv, hvor selv vores bedste åndelige indsats og oprigtige, tryglende bønner ikke sikrer de sejre, vi har længtes efter, uanset om det drejer sig om store globale sager eller små personlige. Så mens vi arbejder og venter sammen på de svar på nogle af vores bønner, tilbyder jeg mit apostolske løfte om, at de bliver hørt, og de bliver besvaret, om end det måske ikke er til den tid eller på den måde, vi havde ønsket. Men de bliver altid besvaret til den tid og på den måde, som en almægtig og evigt medfølende forælder vil besvare dem …

Tro betyder, at man stoler på Gud i gode såvel som dårlige tider, selvom det indebærer en vis lidelse, indtil vi ser hans arm åbenbaret for os« (»Venter på Herren«, Liahona, nov. 2020, s. 115-116).

Gør undervisningen bedre

Stil åbne spørgsmål. Når du stiller klassemedlemmerne spørgsmål om deres oplevelser med skrifterne, så »lad dem vide, at du ikke søger et bestemt svar, men at du er oprigtigt interesseret i, hvad de lærer«. (Undervisning på Frelserens måde, s. 29). Du kan se nogle eksempler på åbne spørgsmål i Undervisning på Frelserens måde, s. 31.

Udskriv