Det Gamle Testamente 2022
19.-25. december. Jul: »Vi satte vort håb til ham, og han frelste os«


»19.-25. december. Jul: ›Vi satte vort håb til ham, og han frelste os‹«, Kom og følg mig – Søndagsskolen: Det Gamle Testamente 2022 (2021)

»19.-25. december. Jul«, Kom og følg mig – Søndagsskolen: 2022

Billede
Jesusbarnet svøbt i hvidt stof og liggende på strå

For et barn er født os, af Simon Dewey

19.-25. december

Jul

»Vi satte vort håb til ham, og han frelste os«

Overvej under dit personlige studium og din forberedelse til at undervise, hvordan du kan hjælpe klassemedlemmerne til at føle den overvældende glæde ved Frelserens fødsel. Indbyd Ånden til at vidne for dem om Jesu Kristi forløsende kærlighed.

Nedskriv dine indtryk

Billede
deleikon

Del med hinanden

Juletiden kan være en god mulighed for at bede klassemedlemmerne om at fortælle, hvordan det at studere Det Gamle Testamente har styrket deres tro på Jesus Kristus.

Billede
undervisningsikon

Undervis i læren

Vi jubler over vor Forløser.

  • Selv om julen er kendt som en glædestid, er der mange, hvis omstændigheder gør det svært at finde glæden, selv på denne tid af året. Et af julens vigtige budskaber er, at Frelseren kan lette vores byrder og hjælpe os med at finde fred og til og med glæde. Du kan dele dette budskab ved at skrive følgende skriftsteder på tavlen: Salmerne 35:9; Esajas 25:8-9; 44:21-24; 51:11; Sefanias 3:14-20; Moses 5:5-11. Du kan derefter skrive et spørgsmål på tavlen, som klassemedlemmerne kan tænke over, mens de læser skriftstederne, såsom Hvilke grunde giver disse skriftsteder os til at være glade? Bed dem om at fortælle, hvad de finder frem til. Du kan eventuelt også give klassemedlemmerne tid til at skrive om deres egen glæde ved Frelseren. De kan finde yderligere indsigt i præsident Russell M. Nelsons budskab i »Yderligere ressourcer«.

  • Julen giver mulighed for at sprede glæden ved Kristus ved at tjene andre. Inden undervisningen kan du eventuelt lade et klassemedlem se Ulisses Soares’ budskab »En nutidig engleskare« (Det Første Præsidentskabs julebudskab, 8. dec. 2019, broadcasts.ChurchofJesusChrist.org), og forberede sig på at fortælle, hvordan en venlig handling hjalp ældste Soares og hans familie med at føle juleglæden. Klassemedlemmerne kan eventuelt dele deres egne oplevelser med at give eller modtage tjenester i juletiden.

Symboler kan hjælpe os med at huske Jesus Kristus.

  • Denne uges oplæg i Kom og følg mig – Enkeltpersoner og familier indeholder en liste over symboler i Det Gamle Testamente, der belærer om Jesus Kristus. Klassemedlemmerne kan fortælle, hvad de lærte om Frelseren af disse og andre symboler, de fandt under deres studie. Hvad har vi lært om at finde Frelseren i skrifterne? Hvilke oplevelser har lært os, at »alt er blevet skabt og dannet til at vidne om [ham]«? (Mos 6:63).

Gud gav os sin søn i gave.

  • At give gaver er en juletradition i de fleste kulturer. Du kan indlede en drøftelse med klassemedlemmerne om de gaver, Gud har givet os, især gaven, som er hans Søn, Jesus Kristus. Du kan gøre dette ved at vise videoen »Han er gaven« (ChurchofJesusChrist.org) og lade klassemedlemmerne fortælle, hvad gaven, som er Frelseren, betyder for dem. Hvordan kan vi vise vor himmelske Fader vores taknemlighed for denne gave?

Esajas 7:14; 9:6

»Man skal kalde ham Underfuld.«

  • Profeten Esajas brugte mange navne og titler til at beskrive Messias, som skulle fødes i Betlehem (se for eksempel Es 7:14; 9:6). Klassemedlemmerne kan måske have lyst til at lære mere om Frelseren og hans mission ved at lære om disse titler. De kan vælge en titel og finde andre skriftsteder, der hjælper dem med at forstå, hvad den betyder. De kan for eksempel lære mere om titlen »Freds Fyrste« (Es 9:6) ved at læse Salmerne 85:8; Esajas 52:7; Lukasevangeliet 2:14 eller Johannesevangeliet 16:33. Du kan hjælpe klassemedlemmerne med at finde andre skriftsteder ved at foreslå, at de ser i Guide til skrifterne (scriptueres.ChurchofJesusChrist.org). Hvad fortæller disse titler om Frelseren og om det, han gør for os?

Billede
yderligere ressourcer-ikon

Yderligere ressourcer

Jesus Kristus tilbyder fred og glæde.

Præsident Russell M. Nelson har sagt:

»Når vi har fokus på Guds frelsesplan … og Jesus Kristus og hans evangelium, kan vi føle glæde, uanset hvad der sker – eller ikke sker – i vores liv. Glæde kommer fra og på grund af ham. Han er kilden til al glæde. Vi føler den ved juletid, når vi synger ›Fryd dig, o jord … tag mod din konge stor‹ [Salmer og sange, nr. 124]. Og vi kan føle den hele året. For sidste dages hellige er Jesus Kristus glæde! …

Ligesom Frelseren tilbyder en fred, ›som overgår al forstand‹ [Fil 4:7], tilbyder han også en intensitet, dybde og bredde i glæden, som trodser menneskelig logik og dødeliges fatteevne« (»Glæde og åndelig overlevelse«, Liahona, nov. 2016, s. 82).

Gør undervisningen bedre

Forbered dig med mennesker i tankerne. »Lad jeres forståelse af dem, I underviser, vejlede jeres planer … Kristuslignende lærere følger ikke altid en bestemt stil eller metode; de fokuserer på at hjælpe andre til at opbygge tro på Jesus Kristus« (Undervisning på Frelserens måde, s. 7).

Udskriv