Det Gamle Testamente 2022
12.-18. december. Malakias »Jeg elsker jer, siger Herren«


»12.-18. december. Malakias ›Jeg elsker jer, siger Herren‹«, Kom og følg mig – Søndagsskolen: Det Gamle Testamente 2022 (2021)

»12.-18. december. Malakias«, Kom og følg mig – Søndagsskolen: 2022

Billede
Kristusfigur

12.-18. december

Malakias

»Jeg elsker jer, siger Herren«

Nogle budskaber i Malakias kan være særligt vigtige for din klasse at lære. Når du studerer, så bed om at kunne gennemskue, hvilke budskaber det kan være. Dette vil også hjælpe dig til at mærke den kærlighed, som Herren har til dem, du underviser.

Nedskriv dine indtryk

Billede
deleikon

Del med hinanden

Du kan indlede en drøftelse af Malakias ved at skrive ordet Budskab på tavlen. Tilskynd klassemedlemmerne til at dele vigtige budskaber, de fandt i hvert enkelt kapitel af Malakias. Du kan hjælpe klassemedlemmerne med at huske og tænke over det, der deles, ved at skrive disse budskaber på tavlen.

Billede
undervisningsikon

Undervis i læren

Malakias 1:6-14

Herren beder om »rene offergaver«.

  • Du kan opfordre klassemedlemmerne til at fortælle, hvad de har lært om offergaver af Malakias 1:6-14, ved at bede dem om at gennemgå disse vers hver for sig og snakke med et andet klassemedlem om noget, israelitternes præster ikke forstod om offergaver. Hvorfor vil Herren have det bedste af os? Klassemedlemmerne kan lave en liste over offergaver, eller ofre, vi giver Herren i dag. For hver ting på listen kan de drøfte, hvad der kunne gøre den til en »uren« offergave eller en »ren« offergave (Malakias 1:7,11).

Malakias 3-4

Malakias’ profetier går i opfyldelse i de sidste dage.

  • Du kan begynde en drøftelse af Malakias 3-4 ved at påpege, at Moroni delte vers fra disse kapitler, da han viste sig for Joseph Smith (se Joseph Smith – Historie 1:36-39). Hvilke sandheder i disse kapitler tror klassemedlemmerne kan have været særlig vigtige for Joseph – og os – at kende til? Klassemedlemmerne kan opdeles i små grupper og lave en liste over så mange sandheder, de kan. Tilskynd grupperne til at dele deres liste og drøfte, hvorfor disse sandheder er vigtige i de sidste dage.

Malakias 3:8-12

Herren åbner himlens vinduer, når vi betaler vores tiende.

  • Du kan tilskynde klassemedlemmerne til at dele deres vidnesbyrd om tiendeloven ved at lade dem finde principper i Malakias 3:8-12 og fortælle, hvordan de fandt ud af, at disse principper er sande. De kan snakke om, hvordan Herren har velsignet dem – åndeligt og verdsligt – for at betale tiende. Eller de kan drøfte den lektion om tiende, som ældste David A. Bednar delte i sit budskab »Himlens vinduer« (Liahona, nov. 2013, s. 17-20) og fortælle, hvad de har lært af at stræbe efter at efterleve denne lov.

  • Bed klassemedlemmerne om at læse Malakias 3:8-12 for sig selv og tænke over, hvordan de kan forklare andre, hvorfor Herren beder os om at betale tiende. De kan også læse udtalelsen af præsident Gordon B. Hinckley i »Yderligere ressourcer«. Hvad ønsker vi, at andre skal forstå omkring tiende? Hvad vil det for eksempel sige at betale tiende? Hvorfor ønsker Herren, at vi skal gøre det? Hvordan bliver »himlens vinduer« (vers 10) åbnet, når vi betaler tiende? Hvilke betænkeligheder kan nogen have ved at betale tiende, og hvordan kan vi svare? Bed klassemedlemmerne om at dele, hvordan det at holde hans befaling har styrket deres tro på vor himmelske Fader og Jesus Kristus.

Billede
Profeten Elias viser sig for Joseph Smith og Oliver Cowdery i templet i Kirtland

Illustration af profeten Elias, der viser sig for Joseph Smith og Oliver Cowdery i templet i Kirtland, af Robert T. Barrett

Malakias 3:23-24

»Se, jeg sender profeten Elias til jer«

  • Klassemedlemmerne kan få nyttig indsigt i Malakias 3:23-24 ved at sammenligne disse vers med den måde, Moroni citerede dem på for Joseph Smith i Joseph Smith – Historie 1:38-39. (Det kan være en god idé at få nogen til at skrive hver version side om side på tavlen.) Hvad føjer Moronis ord til vores forståelse af versene i Malakias? I kan også drøfte spørgsmål som disse: Hvem er »dine fædre«? (Se Femte Mosebog 29:13). Hvordan vendes vores hjerte mod vores fædre, og hvordan vendes deres hjerter mod os? Du kan hjælpe din klasse med at forstå, hvordan Malakias’ profeti gik i opfyldelse, ved at lade dem læse om, da profeten Elias overdrog de beseglende nøgler til Joseph Smith (se Lære og Pagter 110:13-16). Hvorfor er klassemedlemmerne taknemmelige for, at disse nøgler er blevet gengivet?

  • Malakias 3:23-24 giver en god mulighed for at tale om tempeltjeneste og slægtshistorie. Klassemedlemmerne kan eventuelt dele oplevelser, de har haft ved at udføre hans arbejde, og hvordan disse oplevelser har hjulpet dem med at vende deres hjerter mod deres fædre. Hvad kan vi gøre for at hjælpe fremtidige generationer med at vende deres hjerter mod os?

Billede
yderligere ressourcer-ikon

Yderligere ressourcer

Tiende er et spørgsmål om tro.

Præsident Gordon B. Hinckley sagde: »Vi kan betale vor tiende. Det er ikke så meget et spørgsmål om penge som om tro. Jeg har endnu ikke fundet en trofast tiendebetaler, som ikke kan bære vidnesbyrd om hvor pragtfuldt det har været, når Himlens sluser bogstavelig talt er blevet åbnet for ham eller hende, og velsignelserne er blevet udøst i overmål« (»Lad os føre dette værk fremad«, Stjernen, jan. 1986, s. 67).

Gør undervisningen bedre

Fortæl om dine kampe og din tro. Personer, der oplever prøvelser, føler sig nogle gange alene. Nogle gange kan det være relevant at dele en personlig oplevelse om et tidspunkt, hvor du havde det svært, og om hvordan Frelseren hjalp dig.

Udskriv