Det Gamle Testamente 2022
5.-11. december. Haggaj; Zakarias 1-3; 7-14: »Helliget Herren«


»5.-11. december. Haggaj; Zakarias 1-3; 7-14: ›Helliget Herren‹«, Kom og følg mig – Søndagsskolen: Det Gamle Testamente 2022 (2021)

»5.-11. december. Haggaj; Zakarias 1-3; 7-14«, Kom og følg mig – Søndagsskolen: 2022

Billede
Templet i Laie i Hawaii

Templet i Laie i Hawaii

5.-11. december

Haggaj; Zakarias 1-3; 7-14

»Helliget Herren«

Når du studerer Haggaj og Zakarias, så tænk over, hvordan du kan hjælpe klassemedlemmerne til at finde mening i disse profetier.

Nedskriv dine indtryk

Billede
deleikon

Del med hinanden

Klassemedlemmerne kan dele vers fra Haggaj og Zakaria, som de har tænkt over eller snakket med andre om denne uge, og drøfte, hvordan disse vers hjalp dem nærmere Herren.

Billede
undervisningsikon

Undervis i læren

Haggaj; 2:1-9

»Læg mærke til, hvordan det går jer.«

  • Rådet i Haggaj 1 kan hjælpe klassemedlemmerne til at tænke over deres prioriteter. Du kan opmuntre dem til at læse Haggaj 1:1-7 og finde ud af, hvad folk i Jerusalem ikke prioriterede, som Herren ville, at de skulle. Hvilke ting har Herren har bedt os om at prioritere højt i vores liv? Hvad kan distrahere os fra at fokusere på vor himmelske Fader, Frelseren og deres prioriteter. Klassemedlemmerne kan eventuelt fortælle om oplevelser, der har hjulpet dem til at »[lægge] mærke til, hvordan det går [dem]« og deres prioriteter.

  • Du kan hjælpe klassemedlemmerne til at tænke over, hvordan de kan fokusere mere fuldt ud på Herrens prioriteter, ved at bede dem om at læse Haggaj 2:1-9. Hvilket råd gav Herren, der kan hjælpe os til at udføre hans værk? Klassemedlemmerne kan fortælle, hvordan de klarer at sætte Herrens prioriteter først i deres liv samtidig med, at de håndterer deres mange andre vigtige pligter. Hvad lærer Haggaj 2;1-9 os om, hvordan Herren velsigner os, når vi sætter ham først? (Se også »Yderligere ressourcer«). Giv klassemedlemmerne tid til at skrive det ned, de føler sig inspireret til at gøre på grund af denne drøftelse.

Zakarias 1-3; 7-8; 14

Herren kan gøre os hellige.

  • Du kan begynde en drøftelse af hellighed ved sammen at læse Zakarias 14:20-21. Klassemedlemmerne kan fortælle, hvad udtrykket »Helliget Herren« betyder for dem. Hvordan ville det påvirke folk, hvis de så udtrykket »Helliget Herren« på almindelige hverdagsting? Hvordan påvirker dette udtryk os, når vi ser det på templer i dag? Klassemedlemmerne kan derefter læse Zakarias 1:1-6; 3:1-7; 7:8-10; 8:16-17 og drøfte, hvad de lærer om, hvad det vil sige at være hellig. Hvorfor er vores personlige hellighed vigtig for Herren? Hvordan hjælper han os med at blive hellige?

  • Klassemedlemmerne kan eventuelt gennemgå Zakarias 2:10-11; 8:1-8; 14:9-11, 20-21 og fortælle om deres indtryk af, hvordan det ville være at leve sammen med Frelseren i en tilstand af hellighed. Hvordan forbereder Herren os på at leve under de omstændigheder, Zakarias beskriver? Hvordan kan vi trække på hans kraft til at hjælpe os med blive mere hellige?

Billede
Jesu indtog i Jerusalem

»Se, din konge kommer til dig, retfærdig og sejrrig, sagtmodig, ridende på et æsel« (Zak 9:9). Indtoget i Jerusalem, af Harry Anderson

Zakarias 9:9-11; 11:12-13; 12:10; 13:6-7

Jesus Kristus er den lovede Messias.

  • Du kan hjælpe klassemedlemmerne til at se sammenhængen mellem Zakarias’ ord og Frelserens liv, lige som folk på Jesu tid gjorde det, ved at inddele klassen i to grupper. Giv hvert af klassemedlemmerne i den første gruppe et af disse skriftsteder: Zakarias 9:9-11; 11:12-13; 12:10; 13:6-7. Giv hvert af klassemedlemmerne i den anden gruppe et af disse skriftsteder: Matthæusevangeliet 21:1-11; 26:14-16; 26:31; Johannesevangeliet 19:37. Hvert klassemedlem kan prøve at finde nogen i den anden gruppe, som har et skriftsted, der matcher deres. Hvad lærer vi om Frelseren af disse vers?

  • Du kan hjælpe klassemedlemmerne til at tænke over Zakarias 9:9-11 ved at vise et billede af Frelserens indtog i Jerusalem (se denne uges oplæg i Kom og følg mig – Enkeltpersoner og familier). Klassemedlemmerne kan drøfte, hvordan det måske føltes at være blandt menneskerne, der bød Jesus velkommen til byen. Hvordan byder vi ham velkommen i vores liv, vores hjem og vores samfund?

Billede
yderligere ressourcer-ikon

Yderligere ressourcer

»Læg mærke til, hvordan det går jer.«

Efter at have citeret Haggaj 1:4-7 sagde ældste Terence M. Vinson:

»Vi kan føle vedvarende glæde, når vor Frelser og hans evangelium danner strukturen for, hvordan vi opbygger vores liv. Men det er så nemt i stedet at lade den struktur være bestemt af verdens ting, hvor evangeliet blot ender som endnu en valgmulighed, eller helt enkelt kun bliver til kirke to timer om søndagen. Når det er tilfældet, er det det samme som at komme vores løn i en ›hullet pung«.

Haggaj beder os om at være engagerede …

Der er ingen skat, heller ingen hobby, heller ingen status, heller ingen sociale medier, heller ingen videospil, heller ingen sport, heller ingen forbindelse med en kendt, heller intet på jorden, der er mere værdifuldt end evigt liv. Så Herrens råd til alle er at lægge mærke til hvordan det går jer‹« (»Frelserens sande disciple«, Liahona, nov. 2019, s. 9,11).

Gør undervisningen bedre

Lyt. At lytte er en kærlighedshandling. En måde at lytte grundigt på er at se på den person, der taler. Det giver dig mulighed for at bemærke eventuel nonverbal kommunikation. (Se Undervisning på Frelserens måde, s. 34).

Udskriv